ovrebekk Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg tror også utviklingen vi ser nå er unik, og at det vil avta med årene. Teknologien for digitale minnebrikker er relativt ny, og derfor skjer utviklingen veldig raskt nå i starten. Når megapixel-racet ebber ut vil det fremdeles gjøres forbedringer på støy, hastighet, strømforbruk o.s.v. men kameramodellene vil nok ikke komme så tett på hverandre. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg er egentlig ikke enig med deg i dette. Teknologien som befinner seg i dagens speilreflekskameraer er etter min mening langt i fra nyskapende. Dagens dSLR er en blanding av SLR og digitale kameraer, og utnytter ikke på langt nær potensialet i digital teknologi. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Og hva mener du så er potensialet? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg tror også utviklingen vi ser nå er unik, og at det vil avta med årene. Teknologien for digitale minnebrikker er relativt ny, og derfor skjer utviklingen veldig raskt nå i starten. Vet ikke helt om jeg er enig med denne konklusjonen. Hvis man ser på itk, så går ikke utviklingen noe saktere nå enn det den gjorde for 30 år siden. Selv om teknologien er mer moden. Det er vel mer et spørsmål om når det blir "godt nok" for markedet. Altså, med godt nok mener jeg at folk får gode nok bilder med et billig kamera slik at de ikke er villige til å betale masse penger for et dyrt kamera. Men innen den tid vil produsentene ha funnet nye lure måter å få oss til å kjøpe kameraene . Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Når du sier billig. Mener du billig dslr? Eller billig kompakt? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ja, nå skal det spekuleres her... Først og fremst er det ingen grunn til å tro at utviklingen vil bremse opp om noen år. Hvorfor i all verden skulle den det ? Kunder, leverandører, produsenter, utviklere og alle andre som på en eller annen måte er involvert i dette racet vil hele tiden presse hverandre videre. Dette har skjedd innen så og si alle andre teknologiske felt, og det skulle da bare mangle om ikke dette også vil gjelde for digitale kameraer. Som ejolle og andre påpeker, vi må da kunne trekke noen lærdommer og paralleller til utviklingen innen data. "Alle" mente at nå var det nok, det var ikke nødvendig med mer datakraft. Dette mente man på begynnelsen av hvert eneste 10-år siden datamaskinen ble oppfunnet en gang på 50-tallet. Og utviklingen har jo ikke akkurat bremset opp... Teknologien som digitale kamera representerer er bare i barndommen. Vi har vel knapt begynt å ripe i lakken på hva vi kan komme til å se de neste 10 til 20 årene. Og, på samme måte som med datamaskiner, vi kommer nok til å humre litt av de kameraene vi brukte i 2005 når vi en gang kommer til 2015. Og det skulle da bare mangle. Så ovrebekk, jeg tror ikke mega-pixel racet vil stoppe opp, om det noen gang i det hele tatt vil gjøre det. Det er for mange aktører som presser hverandre til hele tiden å lansere/utvikle noe som er bedre enn konkurrenten sitt. Og det fine for oss forbrukere er at de må gjøre det til en pris som er lavere enn det de kom med forrige gang. Det kan bli morro dette her...:-) Men betyr alt at det blir tatt bedre fotografier. Tja, kanskje ikke, men teknologien vil nok se rimelig anderledes ut enn det som er i dag og nok være med på å gi de fleste en større mulighet til å skape akkurat det; bedre bilder. Men for å spore tilbake til trådstarter...først får vi vente på D200... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Bare for å legge til noe i utviklingshistorien. Husker ikke alle fakta i saken, men hvis ikke dataingeniørene finner opp en ny måte å lage databrikker på når vi faktisk snart en grense. Dette pga. at de ikke klarer å lage transistorene som finnes i databrikkene mindre. For et par år siden var det en forsker som hevdet at han hadde løst problemet med å lage de i et organisk stoff, men det ble etterhvert avslørt som humbug. Lenke til kommentar
runethechamp Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Snart når man vel en grense hvor oppløsningen på bildebrikken matcher eller overgår oppløsningen man kan få fra optikken man bruker, og da blir det kanskje en stopp? I hvert fall med tanke på megapixelracet. Det er jo fortsatt mye å gå på når det gjelder andre kameraytelser, i hvert fall på vanlige forbrukerkameraer. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Nikon de nyhetene dere kom med var ikke akurrat noen verdensnyhet, dere kan bedre enn som så. Jeg vil hevde at megapixelhysteriet egentlig er over eller hvertfall burde være det. Et område der digitalt fortsatt har noe og hente må jo være dynamikk. Fullformatskameraer har så vidt jeg vet et bedre dynamisk område og derfor ser jeg på dette som et utviklingspotensiale. Dvs. overgangen mot at også FF blir for oss konsumenter. Canon har nå tatt et skritt i den retningen med 5D og forhåpentligvis vil Nikon følge etter. Synd at Nikon ikke klarer å henge helt med i produktsyklusen som Canon kjører, men de har mange tilhengere som gjør at det fortsatt er konkurranse og det er bra. Kanskje hadde Nikon en D200 klar, men kunne ikke slippe den etter at Canon kom med 5D fordi den ikke var FF og prisen ville ligget på det samme? Jeg håper Nikon fortsatt klarer å følge utviklingen til Canon, men det er sikkert ikke lett. Endret 3. september 2005 av Madmax30 Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Vet ikke helt om jeg er enig med denne konklusjonen. Hvis man ser på itk, så går ikke utviklingen noe saktere nå enn det den gjorde for 30 år siden. Selv om teknologien er mer moden. Det er vel mer et spørsmål om når det blir "godt nok" for markedet. Forskjellen er at vi alltid vil trenge bedre datamaskiner, men den reelle nytteverdien av et kamera med 100 MP er heller liten. Det gir bedre kvalitet, men gjør bildefilene mye større å lagre og jobbe med. Det setter og store krav til optikk. Det er ikke noe poeng med mange MP hvis du ikke får utnyttet det p.g.a. en uskarp linse ( skjer nok desverre i mange vanlige digitalkameraer allerede i dag ). Når vi får så mange MP at vanlige kameraer kan skrive ut bilder i plakatstørrelse uten tap av kvalitet tror jeg utviklingen på den fronten kommer til å synke. Tror det blir litt feil å ta en direkte sammenligning til itk. Vi vil alltid kunne bruke kraftigere datamaskiner til noe, mens et kamera har en litt mer begrenset funksjon. Dessuten, som tidligere nevnt, er det en fysisk begrensning for hvor mange pixler man kan pakke inn på en minnebrikke uten at det blir for mye støy. Til slutt blir pixlene så små at veldig få fotoner treffer hver av dem, og da tar elektronisk støy og statistiske tilfeldigheter overhånd og gjør at vi ikke får et brukbart bilde. Skulle dette skje tror jeg fremdeles utviklingen ville fortsette, men med fokus på andre ting enn MP, og kanskje ikke like fort som i dag. For å ikke gå helt "off topic". Gleder meg som en unge til D200 kommer. Ser ut som et kjempekamera Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Ja, noen er mer utstyrsfreaks enn andre ;- ) Det er jo ingen tvil om at D100 fortsatt er et godt kamera. Jeg mener selvfølgelig ikke at utviklingen vil stoppe, det gjør den aldri. Men jeg tror nok fortsatt at den dagen alle proffhusene har 24x36 format bildebrikker med skarpe hjørner, 22mpx, støyfri ISO 1600 og 8fps til pris ala verdens beste (?) filmhus som F6 (23 000,-) så får vi nok en brems på lanseringen av DSLR. Og som tidligere sagt så er nok dette maaange år til, men dagen kommer nok. Hvorfor skulle den ikke det? Dagen kommer nok, men produsentene kommer nok til aa finne noe nytt aa friste utstyrsfreaks med, akkurat som utstyrsfreaks kommer til aa presse produsentene til aa komme med flere fristelser. Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Var en tur innom fotomessen i Bergen idag, som arrangeres av ur & foto tror jeg. Nede stod canon og poset med 5D og var så kry så kry. Oppe ble nikon bombandert med spørsmål om den såkalte D200. De kunne ikke si noe annet enn at Nikon er i stadig utvikling av nye kamera og det stadig kommer noe nytt. Han ene sa han hadde sett det som kommer, og det vil bli en killer. Kjøper man 5D istedenfor å vente vil man bli skuffet, vent på julenissen sa han Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Heard from Japan Photo that D200 will be launched 1. November and that it will be available directly after. Price will be on the same level as 20D. They did not know any more details. The source is absolute reliable. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Vil nå ikke si at en tilfeldig selger eller butikksjef på Japan Photo er en sikker kilde. Hvor de har hørt dette fra, lurer jeg fælt på, når ingen andre har hørt noe. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Var en tur innom fotomessen i Bergen idag, som arrangeres av ur & foto tror jeg. Nede stod canon og poset med 5D og var så kry så kry. Oppe ble nikon bombandert med spørsmål om den såkalte D200. De kunne ikke si noe annet enn at Nikon er i stadig utvikling av nye kamera og det stadig kommer noe nytt. Han ene sa han hadde sett det som kommer, og det vil bli en killer. Kjøper man 5D istedenfor å vente vil man bli skuffet, vent på julenissen sa han 4968439[/snapback] Du kan aldri stole på hva representanter for Nikon, Canon, Olympus osv uttaler om sine kameraer i forhold til sine konkurrenter. Deres eget merke vil altid være best, selv om tester og vi brukere finner ut at det er stikk motsatt. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Vil nå ikke si at en tilfeldig selger eller butikksjef på Japan Photo er en sikker kilde. Hvor de har hørt dette fra, lurer jeg fælt på, når ingen andre har hørt noe. Er ikke sikkert det er så rart. Japan Photo er vel eiet av et nederlandsk konsern, og sikkert en mye større aktør enn noen butikk/ kjede i Norge. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 delvis offtopic i forhold til overskriften og utviklingen av tråden, men likevel, en kommentar og et spørsmål til første innlegget: etter min mening har nikon et "problem" ved å ikke kunne tilby kompaktkameraer med manuelle muligheter slik som powershotserien til canon gjør (casio, sony osv har jo også kompaktkameraer med manuelle muligheter). Mitt spørsmål er om noen vet om nikon har tenkt å gjøre noe med det snart? (er ganske lei powershot serien etter å ha hatt a60,a70 og snart a75 til reperasjon ) Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 delvis offtopic i forhold til overskriften og utviklingen av tråden, men likevel, en kommentar og et spørsmål til første innlegget:etter min mening har nikon et "problem" ved å ikke kunne tilby kompaktkameraer med manuelle muligheter slik som powershotserien til canon gjør (casio, sony osv har jo også kompaktkameraer med manuelle muligheter). Mitt spørsmål er om noen vet om nikon har tenkt å gjøre noe med det snart? (er ganske lei powershot serien etter å ha hatt a60,a70 og snart a75 til reperasjon ) 5022637[/snapback] Temmelig off topic ja Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Er ikke sikkert det er så rart. Japan Photo er vel eiet av et nederlandsk konsern, og sikkert en mye større aktør enn noen butikk/ kjede i Norge. 5022510[/snapback] Man skulle i det minste tro at det ville kommet nye rykter på nettet om en slik lansering. Og når selv importørene ikke vet noe, hvordan kan Japan Photo vite noe? Mulig jeg er pessimistisk nå, men har hørt alt for mange rykter fra både seriøse og useriøse hold om at "da og da kommer Nikon D200" til at jeg tør tro på det nå. Har hørt rykter fra en svensk Nikon representant at "Tomten kommer til jul" uten at han utdypet hva "tomten" kommer med, og at de faktisk har en nyhet å vise frem, men det var først femte november. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Det er veldig mange som peker frem mot at kameraet blir lansert i november og tilgjengelig i desember. Dette er selvfølgelig bare rykter, og bør tas med en meget god klype salt, men har til gjengjeld blitt nevnt av mange forskjellige kilder. Forhåpentligvis vet vi det om noen ukers tid etter min mening har nikon et "problem" ved å ikke kunne tilby kompaktkameraer med manuelle muligheter slik som powershotserien til canon gjør Dette kan da umulig stemme? Jeg har ikke hatt nikon kompaktkamera siden jeg la CoolPix 995 på hylla, så jeg vet ikke selv, men 995-en hadde full manuel kontroll. Høres litt rart ut at det har blitt fjernet fra de nyere kompaktmodellene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå