Gå til innhold

På tide med ny prosessor (?)

Kjetil J

Anbefalte innlegg

Det var en gang, den gang 800mhz var kjempebra. Spillene kunne kjøres med super grafikk uten at man måtte bry seg særlig om grafikk og minne. Ja, 128mb ram holdt, og 16 mb grafikkort var godt.

Jeg satset på dette, og fikk en pc til 10-11-tusen.

Men senere ble det en helt annen sak. Jeg "måtte" oppdatere, og jeg kjøpte 512mb ekstra ram, og et Radeon 8500 (64mb). Men jeg føler fortsatt ikke at det er nok, så jeg tenkte nylig på ny prosessor. Er det så enkelt som bare å kjøpe en 2000mhz-prosessor (kanskje mer) og bytte ut med den gamle(pluss å fikse bios-en og kjøpe og montere inn ei ny vifte)? Jeg kan ikke så mye om dette, og ville så gjerne ha noen råd fra noen som kan......

Strength and honor!

-sitat: Maximus

(smashing pumpkins RULES)

[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-10 00:20 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ingenting om hva slags prosessor du har. Hovedkortet må nemlig støtte den aktuelle prosessoren, og det går f.eks ikke an å blande AMD, P3 og P4 da de alle har forskjellige sockets (eller slot for eldre modeller).

Et hovedkort må også takle hastigheten på en ny prosessor, sjekk med dokumentasjonen til hovedkortet.

I tilfelle tviler jeg nok på om du kan sette inn en 2GHz CPU. Hvis den 800MHz CPU'en du har er en Duron/Athlon kan du sikkert bytte den ut med en ny som er en god del raskere for en veldig billig penge. Er det derimot en P3 finnes de ikke i like høye hastigheter, og koster også altfor mye for såpass "gamle" prosessorer.

Lenke til kommentar

Jeg forstår. Jeg har også sjekket litt på psdata.no etter hovekort+prosessor+vifte. Her er det jeg har funnet fram:'

Asus Mainboard S-478 Intel 845 ATX Audio SCSI LAN, P4B-LS

Intel CPU Intel Pentium 4 S-478 2.266GHz 533MHz 512K Boxed, BX80532PE2266D

Titan Majesty Cooling Fan For IP4 S-478 Up To 2.4GHz <30dB 83.3x69x70mm, TTC-MT4AB

Dette koster 5152kr.

Jeg lurer også på om jeg da må kjøpe nytt kabinett, da jeg bare har to cd-sloter (som jeg kaller det).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-10 00:38, Kjetil J skrev:

Jeg forstår. Jeg har også sjekket litt på psdata.no etter hovekort+prosessor+vifte. Her er det jeg har funnet fram:'

Asus Mainboard S-478 Intel 845 ATX Audio SCSI LAN, P4B-LS

Intel CPU Intel Pentium 4 S-478 2.266GHz 533MHz 512K Boxed, BX80532PE2266D

Titan Majesty Cooling Fan For IP4 S-478 Up To 2.4GHz <30dB 83.3x69x70mm, TTC-MT4AB

Dette koster 5152kr.

Jeg lurer også på om jeg da må kjøpe nytt kabinett, da jeg bare har to cd-sloter (som jeg kaller det).

Hvis du trenger flere "cd-sloter", eller såkalte 5,25" drive bays, så kjøper du nytt kabinett. Hvis du ikke trenger det så må du ikke kjøpe nytt kabinett. Sjekk også strømforsyningen, at den har riktige strømplugger til hovedkortet. Skriv gjerne opp typenummer og lignende på strømforsyningen (eller ta med hele kassa) og spør i butikken du kjøper delene i om strømforsyningen passer til hovedkortet.

Når du kjøper nytt hovedkort så kan det være at du trenger ny type RAM også, hvis det nye hovedkortet ikke støtter den typen RAM du har nå. Dette bør du også spørre om i butikken (ta med en av de gamle RAM brikkene). Du kan jo spørre om alt dette hos Kompletts butikkutsalg... de hjelper deg sikkert. Men mulig de forventer at du kjøper noe der samtidig.

Pass også på at du ikke har noen kort som krever ISA slot, gammel type slot som er lengre enn PCI slot, sitter under PCI slotene og den er brun (må ikke forveksles med AGP slot som gjerne sitter over PCI slotene). Hvis du for eksempel har ett gammelt lydkort i ISA utgave, så må du nok kjøpe nytt lydkort også da ingen (?) nye hovedkort har ISA sloter.

Ellers vil jeg faktisk anbefale at du ser på prisen på AMD prosessorer nå... de er en god del lavere enn Pentium 4. Du kan for eksempel få en XP 1800+ prosessor 750 kroner nå. Synes prisen på over 5000 var litt stiv for hk, cpu og vifte... tror du kan ordne en mye billigere deal enn det hvis du ikke skal ha det aller beste av det beste. Det er faktisk billigere å kjøpe utstyr som er litt under det aller beste og oppgradere litt oftere, enn å kjøpe det aller beste og oppgradere litt sjeldnere. Det aller nyeste er gjerne over dobbelt så dyrt som det som er litt dårligere. Den P4 prosessoren du tenker på koster jo over 2500. Det er over 3 ganger så dyrt som XP prosessoren som så absolutt duger til de nyeste spillene nå. Og du kan oppgradere prosessor 3 ganger og allikevel ha spart penger!

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke ISA-slot, og jeg trenger egentlig ikke flere 5,25" drive bays; Det er bare slik at jeg ikke har plass til brenner p.g.a. mitt platinum lydkort. Prisen spiller egentlig ikke så stor rolle, jeg kjøper det jeg trenger, og ikke mer. Jeg vil bare ha en PC som er god nok til min ganske vidstrakte bruk. Drømmen er å sitte og spille Age of Mythology på bredbånds internett, mens jeg senere spiller inn musikk via min synthesizer, uten å være utrygg på at noe klikker eller ikke fungerer. Jeg satser på Intel siden fars firma bare bruker Intel og det fungerer kjempebra. Jeg synes at forslaget til hardwaren fungerte ganske bra, og utgangspunktet til at jeg skrev om dette i forumet var om hvordan få raskere prosessor. Men jeg er meget takknemlig for at dere hjelper meg.

Lenke til kommentar

Det du trenger er et MSI K7T Turbo2 som koster 699,- hos PS data. Dette hovedkortet bruker SDRam og støtter XP-prosessorer. Kombinert med en XP1800+ vil det totalt komme på under 1700,- med vifte.

For å få vesentlig bedre ytelse må du investere i ny DDR RAM og en enda raskere prosessor. Dette vil mer enn doble prisen.

[ Denne Melding var redigert av: simfan på 2002-08-10 02:12 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...