Gå til innhold

Begynt i 10., ingen anelse om hva jeg skal bli.

scoot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke ønsker jobbe med et yrkesfaget du evt. skulle ønske, ville jeg ikke gjort som en del her anbefaler, å tatt et yrkesfag og deretter allmen påbygning. Skal du studere videre er det greit å ha med seg litt faglig ballast utover det rent påkrevde, man går faktisk ikke på skole utelukkende for å sitte med et papir som tar deg et skritt videre som gir deg et nytt papir osv. Og selv om man ikke nødvendigvis husker alt man lærte de tre årene man gikk allmenfaglig, sitter man igjen med evner som ikke kan måles etter hva man vet.

Velger du allmenfaglig retning vil du ha større mulighet for å velge senere, og også stille sterkere enn de som tok "snarveien" via et yrkesfag.

Om du er skolelei burde du finne deg et yrkesfag som passer for deg, men du kan nok gå i en liten felle om du velger noe du i utgangspunktet ikke er interessert i, bare for å slippe "teorien" på allmen, som i mine øyne er en del overdrevet.

For øvrig hadde det vært unormalt om du HADDE visst hva du ønsket bli allerede på ungdomsskolen. En meget stor andel av de som går ut fra videregående og begynner på høyere utdanning vet heller ikke hva de skal bli, du er ikke alene om å ha det som "problem", om det kan kalles det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...