scoot Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hei. Nå har det seg at jeg begynner å bekymre meg litt, begynt i 10. og må snart finne ut hva jeg vil bli. Jeg har rett og slett ikke funnet noe interesangt .. Har liksom så forskjellige interesser, vil jobbe med mennesker, er interesert i data, mc, bil, musikk og tv/andre medier. Finner liksom ingen utdannelse som virker interesang, sure, jeg kan utdanne meg innen IT, men det føles liksom ikke rett. Samtidig føles det ikke rett og bli bil/mc-mekaniker heller. Så jævla vanskelig alt skal være. Så da spør jeg dere som helt sikkert kan mere enn meg om utdannelse, er det en form for utdannelse som passer meg? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Du kan jo tross alt ta allmennfag, og da har du jo tre år til å fundere på hva du har lyst til. Interessetester kan jo hjelpe deg litt på vei, og du finner et par her:http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=16290 Lenke til kommentar
scoot Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Takk for kjapt svar, men jeg har <-> så mye lyst på allmenn. Er så inni !%¤!% mye teori der. Og jeg begynner å bli nogså skolelei :/ Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 I mine øyne kan du ikke sammenligne ungdomsskole og videregående. Jeg er ferdig utdannet IKT Driftsoperatør. Og så ikke frem til å ta VKII allmenn påbygg (masse norsk/matte/naturfag etc), men har endt opp med å faktisk like fagene mer enn noen gang... Lenke til kommentar
scoot Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Kan være litt enig, siden atmosfæren er annerledes på vidregående. Jeg har forøvrig lyst til å utdanne meg til noe morsomt, ikke bare sitte stille og gjøre oppgaver. Radio hadde vært litt morsomt, samtidig syns jeg det hadde vært litt morsomt/interesangt og få innrede et rom slik jeg ville hatt det. Uff, jeg får bare håpe vi får riktig med veiledning nå i 10. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Dere har rådgivere som er til for å brukes, det går ann og snakke med de allerede nå. Det skal jo og sies at jeg selv ikke enda vet hva jeg vil gå videre på etter VKII, så du er ikke den eneste som er usikker. Lenke til kommentar
wawa Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Snakk om luksusproblem... Jeg gikk ut av videregående for over ett år siden, har bare gått hjemme og sosset siden da, ikke at jeg ikke er skoleflink da... Er 19 år (snart 20) og har enda ikke funnet ut hva jeg skal gjøre dette året! Vet LANGT mindre hva jeg vil "bli"... Problemet er at jeg ikke finner ut hva jeg vil studere... og tiden løper fra meg. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg syns du skal ta yrkesfag med allmenfaglig påbygning etterpå. På den måten kan du gjøre noe du er interessert i (men ikke nødvendigvis lyst til å dedikere livet ditt til), og så legger du alikevell veien åpen for å starte på universitet/høyskole etterpå. Dette tar litt lengre tid, men det er verdt det. Er det noe i livet du skal bruke tid på, så er det utdanning. Lenke til kommentar
Vain Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg syns du bør velge allmennfag. Og så studere noe etterpå. Jeg var selv ganske skolelei etter ungdomsskolen og hadde egentlig ikke lyst til å gå på allmennfag. Hadde mest lyst til å velge elektro, men det fikk jeg ikke lov til av pappa (han er elektriker). Så jeg valgte allmenn, og angrer ikke et sekund på det. Grunnen til at jeg ikke ville velge allmenn da, tror jeg var at jeg ikke visste nok om de forskjellige høyere utdanningene man kan ta. Har funnet ut at det er mange ting jeg kan tenke meg å studere, så da er det naturlig å velge allmenn. Tipper jeg skal inn på NTNU ganske snart. Lenke til kommentar
scoot Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Jeg vurderer sterkt Medier og kommunikasjon, synes det er interesangt + jeg får studiekompetanse! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg vurderer sterkt Medier og kommunikasjon, synes det er interesangt + jeg får studiekompetanse! På tredjeåret skal du ta alt det som de på allmenn tar på andre, og tredjeåret, så er du litt advart om det og... Lenke til kommentar
scoot Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 JAmmen %!¤! da .. Er liksom ingen utvei, må ha det allmenn pisset Lenke til kommentar
wawa Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg har fått inntrykket av at allmenn-delen er MYE enklere på yrkeslinjer (elektro i forbindelse med det jeg hørte) enn det er på vanlig allmennfaglig linje, så det burde du muligens vurdere evt. sjekke ut. Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Ta akkurat hva som helst på videregående noe som kommer lett for deg. og velg almen påbygning tar likelang tid som almene fag men du får mer kompetanse og noen bonus poeng tror jeg er ike heilt sikker på poenga Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Tar du matte, fysikk og kjemi så har du hvertfall så å si alle dørene åpne. (med forbehold om høy poengkrav til visse fag videre) Jeg tar 3fy, 3kj og 3mx nå. Er fornøyd med det hittil hvertfall Det er ikke så mye teori egentlig, er endel forsøk og eksperimenter. Også fins det ekskursjoner sånn at du kan komme deg litt vekk fra andre fag (hvis du evnt. blir lei norsk, religion og historie). Kanskje det fins andre morsomme prosjekter som rakettoppskytning og sånt. Nå snakker jeg bare utifra det skolen min arrangerer. Men jeg syns realfag er veldig gøy. Endret 31. august 2005 av morningstar665 Lenke til kommentar
Vain Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg tok også 3m, 3kj, og 3fy i fjor. Synes det var kjempegøy. Hvis du velger noe annet enn allmennfag får du ikke sjansen til å velge disse fagene. Hvis du har over 4 (kanskje til og med mindre) i snitt når du går ut fra ungdomsskolen vil jeg absolutt anbefale allmennfag. Da har du muligheten til å velge mye mer når du blir eldre. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg tok også 3m, 3kj, og 3fy i fjor. Synes det var kjempegøy. Hvis du velger noe annet enn allmennfag får du ikke sjansen til å velge disse fagene. Hvis du har over 4 (kanskje til og med mindre) i snitt når du går ut fra ungdomsskolen vil jeg absolutt anbefale allmennfag. Da har du muligheten til å velge mye mer når du blir eldre. De kan du ta andre steder enn allmennfag og, f.eks som valgfag, men det avhenger av skole, så allmenn er jo den greieste måten. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Vel, jeg har startet på 2.året på lærerskolen og vet fremdeles ikke hva jeg vil jobbe som Lukter evig student av meg... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) ferdig med bachelor i informasjonsteknologi, og jeg vet ikke helt hva jeg vil heller, så det er sånn :/ (hadde jeg visst hva jeg vet nå, hadde jeg aldri tatt allmenn... men det er problemet. Jeg mener iallefall at dagens unge får alt for lite veiledning os.v.... jeg ville tatt noe yrkesfaglig, for så evt. å ta allmenn påbygg i etterkant hvis det blir akutelt. IKT siden du liker data kanskje? Da har du iallefall noe du kan søke jobb med etterpå...istedet for å "sløse" 3 år på allmenn og fremdeles måtte gå videre... (noe du KAN gjøre med IKT eller annen yrkesfaglig utdanning, men du kan også gå rett ut i jobb hvis du føler for det!) Endret 31. august 2005 av MrLee Lenke til kommentar
Vain Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 ferdig med bachelor i informasjonsteknologi, og jeg vet ikke helt hva jeg vil heller, så det er sånn :/ (hadde jeg visst hva jeg vet nå, hadde jeg aldri tatt allmenn... men det er problemet. Jeg mener iallefall at dagens unge får alt for lite veiledning os.v.... jeg ville tatt noe yrkesfaglig, for så evt. å ta allmenn påbygg i etterkant hvis det blir akutelt. IKT siden du liker data kanskje? Da har du iallefall noe du kan søke jobb med etterpå...istedet for å "sløse" 3 år på allmenn og fremdeles måtte gå videre... (noe du KAN gjøre med IKT eller annen yrkesfaglig utdanning, men du kan også gå rett ut i jobb hvis du føler for det!) Det er vel ikke så enormt store fremtidsutsikter hvis du slutter med utdanning rett etter videregående... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå