Gå til innhold

Er virus, ormer, osv Ulovlige?

Anbefalte innlegg

Hei!

Leste her i VG, en artikkel om et par som ble arrestert for dataormer.

Har alltid egentlig lurt, men ikke fått meg til å spørre / undersøke før nå; er det faktisk ulovlig? Ja, jeg vet det er kjedelig å bli rammet av virus, men er det ulovlig å lage? Er det faktisk visse"programmer" som er ulovlige å lage.. uansett formål!?

Står det foreksempel i loven av "følgende kode må ikke skrives... (sett inn kode her)" ?

Hvilke regler gjelder egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke ulovlig og lage et virus eller en orm. Det er derimot ulovlig og spre denne på noen måte med mindre du faktisk innehar tillatelse fra __samtlige__ av de du skal spre det til.

Så hvis jeg sender et virus til noen, som ikke har samtykket, så er det ulovlig!? Men, hvis jeg sender en mail til en kamerat, som han ikke har sagt at han vil motta.. kan han (i teorien) saksøke meg for det?

Er det forskjell på mail og virus hvis det blir sendt? ..det er jo mottakers ansvar om han, eller hun, vil åpne vedlegget, enten det være seg et bilde, en .mp3, eller et virus.. ..sier loven noe spesifikt om virus?

Lenke til kommentar

Satt på spissen har du i norge lov til å planlegge ett ran ned til minste detalje, og en skal ikke kunne straffes før en prøver å gjennomføre det. (Husker sikkert ikke alt jeg nå, for det var noe jeg leste for endel år siden). Så da burde det fint være lov å lage datavirus og ormer, så lenge de ikke settes ut i livet. Men mye av det kommer jo også på grunn av at dette ikke er noe folk vanligvis vil ta imot, men det hives mot de (som reklame? :roll:), uten at de får stoppet det.

Men nå vet ikke jeg om det hadde vært noe annet hvis du hadde gått inn på www.getvirusnu.no og lastet ned de nyeste virusene til pc-en din. Ville tro en sånn side og de bak den også ville få litt gjennomgang..

Lenke til kommentar

Ja... Det er ulovlig å lage virus, og sende de ut på nettet, fordi personen\personene som blir rammet kan miste viktig data fra maskinen som er uerstattelig!!!

Så det er ulovlig, og det med hacking... Det var en mann som hadde hacket seg inn på NASA, National Aeronautics and Space Administration, ble satt i fengsel...

Men!!! Det er dette AV firmaene tjener penger på!!!

Lenke til kommentar

Å lage et virus eller orm for eget bruk er ikke ulovlig, som sagt så lenge du ikke sprer til andre uten tilatelse.

En kodert fil som er skiftet til cmd eller bat er ikke virus, men hvis det er lagt inn illsint koder som sletter hele windos ved oppstart, blir det vel ikke kjekt for andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...