Gå til innhold

Maler leiligheten med oljebasert

Millmax

Anbefalte innlegg

...med store mengder oljebasert maling. Har holdt på 13 timer hittil i dag. :dremel:

Dundrende hodepine kureres med to paracet og en cola. Da kan jeg starte på taket før jeg begynner andre runde ved midnatt. Dama er bortreist med ungene nå, så jeg MÅ bli ferdig. :shrug:

Edit: I'm the fuckin energizer bunny

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har kunnskaper kan du kanskje svare på dette: Jeg har nå malt to vinduskarmer på soverommet til minstemann (6 mnd gammel). Ble ferdig ved midnatt. Kan han sove der neste natt, eller må jeg lufte lengre?

(har satt på ovnen på 30 grader, begynner lufting tildlig i morra tidlig.)

Lenke til kommentar
Om du har kunnskaper kan du kanskje svare på dette: Jeg har nå malt to vinduskarmer på soverommet til minstemann (6 mnd gammel). Ble ferdig ved midnatt. Kan han sove der neste natt, eller må jeg lufte lengre?

(har satt på ovnen på 30 grader, begynner lufting tildlig i morra tidlig.)

Så snart malingen er tørr, (vanligvis 24 timer tørketid ved romtemperatur) vil den ikke lenger avgi løsemidler eller annet dritt. Ved 30 grader tar det noe kortere tid, 18-20 timer. Malingen er med andre ord ikke tørr før sent i kveld, så jeg ville ikke sovet der, langt mindre latt et lite barn gjøre det. Du altså bør finne en alternativ sengeplass til ham i kveld.

I tillegg er det som du sier viktig å lufte ordentlig. Siden det bare er snakk om to vinduskarmer, så er det begrenset hvor mye løsemidler de klarer å avgi, hadde vært verre om det hadde vært alle veggene i rommet.

For å oppsummere: Ikke la ungen din sove i det rommet før tidligst mandag kveld. Helst bør han ikke være i det rommet i det hele tatt. (Eller noen av de andre du har malt)

Lenke til kommentar
Nja såvidt jeg har hørt så er den oljebaserte verst i begynnelsen men gir seg å dunste etter en viss periode, mens den vannbaserte avgir stoffer til omgivelsene mye lengre (alså skadelige stoffer).

Det stemmer faktisk ikke. Så fort malingen har tørket, så avgir den ikke lenger stoffer til omgivelsene.

Lenke til kommentar

AML har ganske strenge krav til bruk av oljemaling i arbeidslivet og det er nok ikke uten grunn.

Ville ha kjøpt meg en gassmaske med et par ekstra løse filter før jeg gikk løs på leiligheta innvendig med oljemaling.

Gassmaske får man kjøpt for under 200.- på fargehandel eller biltema for densaksskyld.

Deilig å slippe unna hueværken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...