PKA Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Har akkurat fått stopp på maskinen min (hovedmaskinen). Har demontert "alt" bortsett fra hovedkort, RAM, og CPU. Har krysstestet power, og CPU OK på annen maskin! Står igjen med: -1 stk. TvinMOS 256MB DDR minne. -1 stk. ABIT KR7A-RAID. En av disse er defekt, og maskinen gir fra seg kontinuerlige pipetoner ( ca. 1 sek tone/ 4 sek. pause osv.) Hva tror dere er mest sannsynlig defekt? (Har ingen andre PC'er med DDR ram, eller flere DDR-brikker). PKA Lenke til kommentar
hefo Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Det høres ut som om det er ram brikka di. Slå opp i manualen til hovedkortet og se i delen for feilsøking om det står noe om denne pipe låten....da kan det hende du kan få "dokumentert" at det er ram brikka. Ettersom du får noen pipelåter og pcen forholdsvis "fyrer", hdder starter, vifter og disse pipelydene er ialelfal HK ikke HELT defekt så jeg satser på RAMen.. Lenke til kommentar
DinMOR Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 00:11, hefo skrev:Det høres ut som om det er ram brikka di. Slå opp i manualen til hovedkortet og se i delen for feilsøking om det står noe om denne pipe låten....da kan det hende du kan få "dokumentert" at det er ram brikka. Ettersom du får noen pipelåter og pcen forholdsvis "fyrer", hdder starter, vifter og disse pipelydene er ialelfal HK ikke HELT defekt så jeg satser på RAMen.. JEPP... Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 00:06, PKA skrev:Har akkurat fått stopp på maskinen min (hovedmaskinen).Har demontert "alt" bortsett fra hovedkort, RAM, og CPU.Har krysstestet power, og CPU OK på annen maskin!Står igjen med:-1 stk. TvinMOS 256MB DDR minne.-1 stk. ABIT KR7A-RAID.En av disse er defekt, og maskinen gir fra seg kontinuerlige pipetoner ( ca. 1 sek tone/ 4 sek. pause osv.)Hva tror dere er mest sannsynlig defekt?(Har ingen andre PC'er med DDR ram, eller flere DDR-brikker).PKA 1. No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board 2. One beep - board is working fine 3. One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU 4. 1 short(Beep) System booting is normally 5. 2 short(Beep) CMOS setting error 6. 1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR 7. 1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error 8. 1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error 9. 1 long - 9 short(Beep) ROM Error 10. Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly. 11. Short(Beep) continuous POWER supply has a problem 12. A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages. 13. Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking). Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Om dette er det samme problemet som i tidligere tråder om dette, så kan det hende det hjelper å presse RAM brikken _extra_ godt ned i sloten. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Hvis pcen din har stoppa pga du har klokka, prøv å ta ut batteriet , la det være ute ca 5min og sett det inn igjen. Lenke til kommentar
PKA Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 00:23, Cerwell skrev:Om dette er det samme problemet som i tidligere tråder om dette, så kan det hende det hjelper å presse RAM brikken _extra_ godt ned i sloten. Interessangt, kan minne litt om dette. Fikk maskinen til å boote opp når jeg holdt på (presset) ramen litt på skrå mot HK. Gjaldt disse tidligere trådene KR7, eller TvinMOS ? PKA Lenke til kommentar
PKA Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 Ser ut til at maskinen virker nå!? Tok ut hovedkortet, fjernet RAM'en, renset sporene til RAM'en med isopropanol, og trykkluft, satte på plass RAM'en mens kortet lå på bordet (på en antistatisk matte), og det så ut som om RAM'en kom mye lengre inn i sporet enn tilfellet har vært tidligere. Satte alt sammen igjen, trykket på power-knappen, og voila......ett! lite pip, og maskinen startet som normalt!!!!! :smile: :smile: :smile: Takk til Cerwell for den gode ideen!!!!! PKA Lenke til kommentar
PKA Skrevet 23. august 2002 Forfatter Del Skrevet 23. august 2002 Og så var feilen tilbake.... :sad: Nå ser det ut til at dersom jeg i BIOS setter frekvensen på minnet til 133, eller SPD?, så finner BIOS under opptellingen bare de første 128MB'ene av brikka (hopper fort over siste halvdel), og dersom BI)OS er satt til å tester RAM'en ved oppstart, så feiler denne. (og...minnet feiler ved kjøring av DocMemory..... :sad:( ) MEN, dersom jeg tvinger minnet til å kjøre på 100MHz så virker alt OK, enn så lenge. !? Tror Dere dette er snakk om defekt minne, eller hovedkortet som tuller med meg? Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Har du ingen gode kamerater som gidder å låne deg rambrikken sin et kvarter? Lenke til kommentar
aschj Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Høres ut som du har fått noe dårlig noname-ram. Har selv opplevd dette, men det kom av overklokking av PC100-prikker til 133. En høykvalitets PC100-brikke jeg hadde klarte fint 133 mhz, mens en (nyere) noname klarte det ikke. Lenke til kommentar
PKA Skrevet 23. august 2002 Forfatter Del Skrevet 23. august 2002 Ikke noe NONAME her nei.... Det er snakk om en TwinMOS Registered 256MB DDR -brikke, med Samsung IC'er på....... Den burde (teoretisk) være veldig bra.... -PKA- Lenke til kommentar
PKA Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Det var RAM'en !!!! Har akkurat satt inn en Crucial 256MB brikke, og alt FUNGERER igjen..... :smile: :smile: TwinMOS....= dårlig! produkt. (i det minste min brikke) PKA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå