Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Komplett koblingsskjema av bilstereo (oppdatert)


Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Nei, hele vitsen med egne utanger faller da bort.

Du bør ha en egen signalkabel for hver utgang, generelt sett kan en se det slik:

 

En til forsterkeren som driver komponentene foran, en til forstekeren som driver det du har bak eller evt. mindbasser/sub og en til forsterkeren som driver suben(e) om du har dedikert utgang for dette.

 

Dette gir deg flere justeringsmuligheter og riktige signalveier for anlegget.

 

Men sån som i f.eks. en blaupungt spiller. Der er det en plugg du setter i spilleren, så får du ut 4 kabler pluss remoten, der to av dem er signal (som jeg har brukt til suben) en gul (video) og en annen som jeg ikke vet helt hva er till. Hva skal jeg gjøre dersom jeg vil ha forskjellig signal til forskjellige forsterkere som du sier her?

 

PS. Jeg er ingen spesialist på dette området her, så beklager hvis dette er et domt spørsmål! :!:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Må man ha ekstern forsterker til Komponentsette framme eller kan man koble dette rett på cdspilleren ?

 

er vel noen som vet svaret på det? :)

 

lurer nemlig på det samme ^^

Må ikke ha ekstern forsterker men du bør bruke det, kommer litt ann på frontsette og hvor høyt du vill spille ;)

 

 

ja ,, varier veldig det da, jbl og infity har jo kommet med to nye sett som er på 2ohm, som i realitet skal ende på ca 2.4 ohm eller no har jeg lest, da får man jo litt mer ut av org spiller i allefall

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Men sån som i f.eks. en blaupungt spiller. Der er det en plugg du setter i spilleren, så får du ut 4 kabler pluss remoten, der to av dem er signal (som jeg har brukt til suben) en gul (video) og en annen som jeg ikke vet helt hva er till. Hva skal jeg gjøre dersom jeg vil ha forskjellig signal til forskjellige forsterkere som du sier her?

 

PS. Jeg er ingen spesialist på dette området her, så beklager hvis dette er et domt spørsmål! :!:

 

Mulig litt sent, men de fire pluggene er signal høre og venstre fremme og bak, altså ingen video ;)

 

Har ikke manualen her, så klarer ikke å si hvilken farge som er hva.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Er det virkelig mange som sikrer remotekabelen? Kan ikke huske å ha sett det anbefalt noe sted før her....

 

Det er faktisk en av de viktige kablene, belaster du den med over 500mA er det vel så ryker remoteutgangen, det er kjedelg! Har gjort det selv, for å si det slik, jeg har både sikring og rele på den jeg har nå!

Lenke til kommentar

Men hvor ofte skjer den belastningen? I manualer til spillerene mine så mener jeg på at det står at hvis man skal ha flere enn 2 forsterkere så lønner det seg å bruke rele for å ikke overbelaste.. Vil ikke begge delene være overkill? Hvordan hadde du koblet når du drepte utgangen?

Lenke til kommentar
Men hvor ofte skjer den belastningen? I manualer til spillerene mine så mener jeg på at det står at hvis man skal ha flere enn 2 forsterkere så lønner det seg å bruke rele for å ikke overbelaste.. Vil ikke begge delene være overkill? Hvordan hadde du koblet når du drepte utgangen?

 

Det stod det i min manual og men det er ikke pga overbelastning man sikrer kabler, det er pga faren for kortsluttninger.

 

Det som skjedde hos meg var at spilleren og forsterkerene stod på foskjellige kurser slik at jeg hørte musikk på fronthøytalerene (som var koblet på spilleren) mens jeg koblett opp bassforsterkeren, sikringen var self tatt ut men det var forstatt spenning på rem når den kom i kontakt med jord...

 

Nå har jeg konstantstrømmen til spilleren etter hovedsikringen til anlegget slik at alt som har med lyd å gjøre er dødt når sikringen er ute. Det er nok ikke strengttatt nødvendig med sikring på rem men det er jo nettop den 50lappen og de 10min det hadde tatt å koble på den sikringen som hadde spart meg for den unødvendige opplevelsen.

 

Kobler du på et rele kan du jo koble til annet utstyr slik som neonlys, voltmeter ol. slik at det automatisk starter når du vrir om tenninga, det er jo praktisk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Skal koble opp nytt frontsett i bilen min nå; også skal jeg (bare forløpig) bruke kablene som er koblet fra spilleren til de gamle høytalerne nå. Men frontsettet har jo ett par høytalere (13 cm), delefiltere og to diskantere. Skal det kobles slik:

 

Spilleren <---> hovedhøytalere <---> delefilter <---> diskantere

 

??

 

(PS, <---> = kabel :p )

Lenke til kommentar
Skal koble opp nytt frontsett i bilen min nå; også skal jeg (bare forløpig) bruke kablene som er koblet fra spilleren til de gamle høytalerne nå. Men frontsettet har jo ett par høytalere (13 cm), delefiltere og to diskantere. Skal det kobles slik:

 

Spilleren <---> hovedhøytalere <---> delefilter <---> diskantere

 

??

 

(PS, <---> = kabel :p )

 

Har du ikke bruksanvisningen på frontsettet? Jeg ville tro det var slik:

 

komponentsettkobling.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...