Morel Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Dessuten får man ikke full effekt av forsterkeren, siden en del av strømmen går til å holde motoren i gang. Hvis det er snakk om en batteridrevet bil så skal jeg være enig i dette, men det som er realiteten er at det er bensinen som holder motoren i gang! Batteriet blir ladet av motoren når denne går! Trodde alle visste dette, jeg... Mvh Pål Lenke til kommentar
icer Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Egentlig en gass-blanding av luft og bensin når vi først er inne på det Bra tegnng det der.Blir lyden bedre om man nar mono-sub enn stereo-sub? Jeg tenkte å ha parvis med basselementer. Blir det dårligere lyd av det, eller blir det det samme? Skal jeg bare hive inn en subwhoofer med monolyd? Stereo får du når du har to sub'er som spiller på hver sin side av deg slik at du får høyre og venstre kanal, litt vanskelig i en bil Mono er når bare en sub spiller... Endret 7. januar 2006 av icer Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Egentlig en gass-blanding av luft og bensin når vi først er inne på det Bra tegnng det der.Blir lyden bedre om man nar mono-sub enn stereo-sub? Jeg tenkte å ha parvis med basselementer. Blir det dårligere lyd av det, eller blir det det samme? Skal jeg bare hive inn en subwhoofer med monolyd? Stereo får du når du har to sub'er som spiller på hver sin side av deg slik at du får høyre og venstre kanal, litt vanskelig i en bil Mono er når bare en sub spiller... 5401953[/snapback] Ingen vits med stereo subwoofere. Øret vårt klarer ikke å oppfatte hvor lyden kommer fra når det er så lav frekvens. Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Gidder noen å legge ut et koblingsskjema som viser hvordan man kobler sammen motor-batteriet og stereo-batteriet? Ja dette er noe jeg å lurer på hvordan man gjør! Koblingsskjema savnes... De fleste jeg har fått bilstereotips hos sier at sub er best i mono.... Endret 8. januar 2006 av vincent_vega Lenke til kommentar
snole Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Normalt sett kobler man de i parallell. Men man må ha en boks som sørger for at motor og bilens øvrige elektriske anlegg kun trekker strøm fra motorbatteriet. Det kalles for en isolator. Den sørger for at strøm kun går til batteriet i bagasjerommet, og ikke kan gå andre veien. Under kjøring vil begge batteriene lades. Ved slike løsninger er det greit å ha en høyeffektsdynamo istedenfor bilens originale dynamo. Det gjelder og hvis man har forsterkere som yter mye, da strømtrekket er stort. En vanlig originaldynamo kan ligge på ca 50-60 Ampere i ladestrøm. Med mindre bilen har Aircondition e.l. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Ingen vits med eget batteri for anlegget. Skift ut det gamle batteriet, med et kraftigere. Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Ingen vits med eget batteri for anlegget. Skift ut det gamle batteriet, med et kraftigere. 5405621[/snapback] Har Optima Redtop batteri i bilen min nå, har bare 60A dynamo men jeg har tenkt og bytte til 90A. Men hvis man skal ha et virkelig STORT anlegg med f.eks fire 5000W subber og dobbelt antall monoblokker så burde man jo kjøre med flere batterier... Derfor er det greit og vite hvordan man kobler opp disse... just to know,you know? Endret 8. januar 2006 av vincent_vega Lenke til kommentar
snole Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Man parallellkobler de. Men passer på at man har en isolator imellom. Kort fortalt kan man koble minus på batteriet i bagasjerommet til chassis (husk like tykk kabel til minus som på pluss til forsterkeren) og kobler pluss fra batteriet i motorrommet til plussen på batteriet i bagasjerommet. Isolatoren er helt essensiell fordi den hindrer at batteriet i bagasjerommet leverer strøm til annet enn forsterkerene. Uten isolator mellom batteriene så vil begge batteriene bli tappet av bilens elektriske utstyr. Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ahhh, sånn ja. Ja oki nå skjønner jeg hva du mener... Den koples vel på plusskabelen? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Du finner mer om isolatorer her og hos Ladac finner du en enkel og grei innføring i batterier. Er du interessert i å fordype deg mer i det som berører elektronikk og bilstereo så ta en kikk her Endret 9. januar 2006 av Jalla Lenke til kommentar
erik.francis Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Ser kjempebra ut! greit og ha å følge hvis man ikke veit hva man skal gjøre, men kan skrive på hva alt er for folk som ikke vet Jeg lurer forresten på om det er noen som veit om noe test/anbefalingsside for diverse bilstereo saker. Slik som det er på anbefalinger på hw.no f.eks. bare med bilstereo saker. Mvh. Erik Lenke til kommentar
Poolish Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Jeg lurer forresten på om det er noen som veit om noe test/anbefalingsside for diverse bilstereo saker.Slik som det er på anbefalinger på hw.no f.eks. bare med bilstereo saker. Mvh. Erik 5452504[/snapback] I norge fins det vell ingen seriøse som tester bilstereo. Det fins endel bra tyske blad med test av bilstereo, men tror ikke de selges i norge. Om det fins noe på internet vet jeg ikke. Bestillte selv akuratt et 2 års abenoment på Car Audio and Electronics Hvor bra bladet er vet jeg ingenting om. Tenkte jeg fikk ta sjangsen på det. Prisen på et 2 års abenoment er 52.95$ (351 Kr) For et år er prisen 39.95$ (265 kr) Eneste som var litt skuffendes var det at du må vente 8 - 12 uker før du får første nummer Endret 17. januar 2006 av Poolish Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Rask kommentar på tegnignen.. - jeg ser at kondensatorene ikke er jordet Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 hehe... trodde den K stå for "kabler" og ikke at det var en kondis... er det så nøye??... Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hvis remot'en blir overbelastet så risikerer man at utgangstrinnet dør i spilleren.Det er fordi at transistoren som forer remoteutgangen ofte er forriglet mot andre deler i spilleren. Det man burde gjøre er å ha et rele på remoteutgangen. Et som trekker så lite strøm som mulig. Så kobler man +12V via kontaktsettet på releet og kobler det på remoteinngangene på forsterkerene sine. Sikring både på remoteutgang og på +12V inn på kontaksettet på releet er å foretrekke. 5145965[/snapback] Her er en som har rette programvaren. Sånn liker vi det. Ikke tegnet i Adobe E/L. Kjekt hvis det er simulator på det òg. Hvilket program bruker du? OrCad, multisim?? Lenke til kommentar
snole Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Brukte Microsoft Visio. Bruker det på jobben til å lage enkle flytskjemaer og enlinjeskjemaer. Hadde Autosketch før, men siden de fleste brukte Visio på jobben måtte vi "standardisere". Mulig det er simulator på de programmene. Er ikke akkurat avansert bruker. Hadde Autocad på skola midt på 90-tallet, men da var det ikke så avansert. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hvorfor trekke 2 separate kabler til begge forsterkerene? Det trengs en rimelig fet kabel til en fordeler videre til forsterkerene (ser bort i fra kondensatorer ) Lenke til kommentar
Defus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 skulle akkurat spørre om det samme Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Sant nok Skal redigere senere. Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) en annen "forslag" er denne koblingen til poolish. 2 batterier og med skille diode, uten kondis. link til tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522922 Endret 2. februar 2006 av pndjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå