Firesky Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 hadde 2 ganske svære edderkopper på veggen for noen år siden, synd dem forsvant Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Kan jo si litt om størrelsen på den jeg fant i går. Åpningwn på glasset jeg dekket den med er 7 cm bredt, og da kunne ikke edderkoppen strekke ut beina... Som man ser av de to siste bildene har edderkoppen lagt forbeina oppå kanten av glasset, mens bakbeina tar helt borti kanten bak. Man kan vel anslå at den er rundt 14-15 cm lang med utstrakte bein. Det er 2 ganger lenger enn et sigarettpapir. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Der jeg bodde før hadde vi også en masse slike edderkopper. Jeg bodde sammen med tre kamerater i et hus på Fjellhamar på Lørenskog (0 km. øst for Oslo), og i løpet av den tiden fanget vi ca. 30 stk. av dem. De varierte i størrelse fra noe over den her (vi tok ikke bilde av den største vi fanget) til mye mindre. Mobilen som ligger ved siden av er ~10 cm. lang. Lenke til kommentar
Allviteren Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Jeg synes at edderkopper er koslige jeg :-) De er til og med nyttige, fanger alle de der stygge fluene. Endret 28. august 2005 av Allviteren Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Drepte en sånn en nå nettopp. Begynner å bli rutine. Vil du ha det moro med dem er det bare å putte flere opp i samme glass. Etter en stund spiser den største de mindre. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Arrgh! Korfor kan ikke vi ha slike i bergen. Mulig eg skal ta meg en runde i huset til en kompis for han mener det finnes noen enorme edderkopper der som han tror bare lever der. Han lider btw av svak araknafobie mens broren som eg trodde spøkte om det er veldig fobisk. Eg pleide å leke med taranteller i chile som barn. Edit: Her er forresten en merkelig edderkopp eg tok bilde av forrige dagen. Den beskyttet kokongen sin så eg gadd ikke å tvinge den fram fra spindelvevet sitt bare for å ta bedre bilde av den. Aldri sett en med slike farger før. Edit: Fant ut at det er en Kule-edderkopper - familie Theridiidae. Endret 28. august 2005 av SnowDOG_ Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Så en like stor her for et par dager siden også. Lot han bare springe videre utenfor jeg, men stakkaren ble drept av noen idioter så jeg :/ Jøss, så du meg? Drepte også en stor edderkopp for noe ndager siden Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Mistenker at jeg kommer til å sjekke bak sengen før jeg legger meg til å sove... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Å skille Tegenaria domestica (vanlig husedderkopp) og Tegenaria atrica (stor husedderkopp) skal vist nok vere litt vanskeleg, men atrica er definitivt størst, men veldig sjeldan "kompis" å møte på, men den vanlige er ikkje så liten den heller. Der eg budde før fekk me 3 stykker på besøk. Sendte blidene inn til sidan som er referet til her og her er eit av bilda: Det var ikkje den største av dei men det var ein hann, og ho-edderkoppene av den vanlige husedderkoppen er ein del større igjen. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Vi har noen i grunnmuren og kumlokk utenfor huset med bakparter som var like store som de kroppene til edderkoppene der, vil tro de er de største man finner i Norge(ikke importert.) Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Vel, hvis man lider av arachnophobia, Tonio, så vil man ikke ha sånt i hus. Trodde det bare var jenter som var redde for edderkopper, jeg. Håper det var en verdig død han fikk.. Da er ikke jeg mye til kar Lenke til kommentar
mushi Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Skulle hatt en fugle-edderkopp, den kan bli opptil 30cm, er verdens største edderkopp, eller en brasiliansk vandre-edderkopp, som er den mest agressive og har en av de sterkeste giftene. Er fasinert av dem, men hadde aldri tørt å ta på en Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg er i California som utvekslingsstudent i år, og driver med cross country (terrengløp) her. Foruten coyoter og utallige slangehull i stiene vi løper på, kom jeg over en tarantella for omtrent en uke siden. DEN var stor. Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 hepp bor i en kjellerleilighet i oslo, og vi er plaget av de samme edderkoppene som på bildet, noe som vet om et middel man kan bruke for å holde edderkoppene borte ? noe som man kan stryke langs vinduer og dører og slikt ? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Der jeg bodde før hadde vi også en masse slike edderkopper. Jeg bodde sammen med tre kamerater i et hus på Fjellhamar på Lørenskog (0 km. øst for Oslo), og i løpet av den tiden fanget vi ca. 30 stk. av dem. De varierte i størrelse fra noe over den her (vi tok ikke bilde av den største vi fanget) til mye mindre. Mobilen som ligger ved siden av er ~10 cm. lang. *BILDE* Jeg har planer om å utvide disse sidene til å inkludere så mange arter som mulig. For å kunne gjøre dette er jeg imidlertid avhengig av hjelp fra publikum. Dersom du har bilder av edderkopper du gjerne kunne tenke deg å dele med andre, hvorfor ikke sende dem inn til meg slik at jeg kan legge dem ut her? Full kreditering vil selvsagt bli gitt. Jeg foretrekker tiff format, men jpg, gif ellr png er også mulige format. Kjetil Aakra Tlf: 77728335 (jobb) Tlf: 41688475 (oriv.) Adresse: Midt-Troms Museum, Postboks 82, 9059 Storsteinnes http://www.museumsnett.no/midttromsmuseum/...opper/index.htm Endret 28. august 2005 av Okay Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Dæven, heretter kommer jeg alltid til å sjekke under dyna og puta før jeg legger meg! Lenke til kommentar
Feh Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Har aldri vært plaget med edderkopper her hjemme, men i kjelleren på hytta! fy feite å store de edderkoppene der blir Tipper det er vanlig husedderkopp det er snakk om, men også en annen art lever der, en med en stor svart "kule" bakpå kroppen. Minner litt om en king-size sort enke, bare at kula bakpå ikke er like stor iforhold til resten av kroppen. Edderkoppene i seg selv er ikke så ekle, men de posene de lagrer mat i/legger egg i eller noe sånt som henger ned fra taket :sick: Endret 28. august 2005 av Feh Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Vil du ha det moro med dem er det bare å putte flere opp i samme glass. Etter en stund spiser den største de mindre. Er du sadistisk? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Seriøst, spiser de hverandre?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå