Gå til innhold

Se hva jeg fant på hybelveggen i går...

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Dette er altså en edderkopprase som er helt vanlig langs Oslofjorden og på Nord-Jæren (Stavanger). Den heter Stor Husedderkopp ("Tegenaria Atrica" på latin), og er i slekt med den vanlige norske husedderkoppen. Det spesielle med denne, er at den stammer fra sydligere strøk, og er fullstendig avhengig av våre varme hjem for å overleve her i Norden. Den kan vokse seg skremmende stor om den får være i fred i husets hjørnevegger over lenger tid, og mang en person er blitt skremt av å møte på denne krabaten når han tar en tur på stuegulvet.

Vi var så "heldige" å komme over et eksemplar i går kveld, og dette er faktisk den største jeg har sett til nå.

Bildeserie:

Vis bilde

Her har vi akkurat oppdaget luringen på vei opp veggen

Vis bilde

Nærbilde av monsteret mens den fortsatt sitter på veggen...

Vis bilde

Et bilde til fra samme posisjon

Vis bilde

Her har vi fått jaget den ned på gulvet, og satt et glass over edderkoppen. Nå ser man lett hvor stor den egentlig er...

Vis bilde

Et bilde til fra samme situasjon... Noe klarere farger.

Tenk på disse krypene alle sammen fra Stavanger og Oslo, neste gang dere kryper inn i dynen. Kanskje sitter det en gjest under hodeputen eller like i nærheten...

Endret av anth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett en slik en før jeg også da jeg var på leirskole (Kragerø) og jeg vil nok tro at den var like så stor (i allefall ikke langt unna) som den der lurte fælt på hvor den kom fra siden jeg aldri hadde sett så store edderkopper i Norge.

Edit: Måtte bare ha med punktum også ;)

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Jeg ble nesten skremt til døde i går natt. Etter at jeg hadde vasket meg på hendene på badet og skulle til å gripe håndkle for å tørke meg, fikk jeg nesten hjertestans av en svær edderkopp som koste seg på håndkle. Jeg holdt på å dø, slapp ut et like skrik og løp ut. Jeg er mildt sagt ganske araknofobisk :ohmy:

Bildene til anth får meg til å grøsse :scared:

Lenke til kommentar

Faen.. det var en sånn som var bakk dassen min i går kveld.. prøvde å ta tak i den, men da bare knitra det som faen og den beit meg..

Jeg blei jo provosert som vanlig.. så jeg kasta den i dass og skyllte ned..

Ikke min feil.. hadde den vert grei med meg så hadde jeg sluppe den ut :p

Lenke til kommentar
Jeg ble nesten skremt til døde i går natt. Etter at jeg hadde vasket meg på hendene på badet og skulle til å gripe håndkle for å tørke meg, fikk jeg nesten hjertestans av en svær edderkopp som koste seg på håndkle. Jeg holdt på å dø, slapp ut et like skrik og løp ut. Jeg er mildt sagt ganske araknofobisk  :ohmy:

Bildene til anth får meg til å grøsse  :scared:

Hehe, minner meg om da jeg var liten;

Jeg satt i dusjen med båtene mine og så plutslig at en sort liten ball fløt forbi mot sluken, jeg tok den opp og plutselig kom det ut en en fot... Gjett om jeg kom fort ut av dusjen og hylende tok et par runder i stua før jeg dusjet videre :lol:

Edit: Et komma gjorde seg godt i setningen ;)

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...