834HF42F242 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Dette er altså en edderkopprase som er helt vanlig langs Oslofjorden og på Nord-Jæren (Stavanger). Den heter Stor Husedderkopp ("Tegenaria Atrica" på latin), og er i slekt med den vanlige norske husedderkoppen. Det spesielle med denne, er at den stammer fra sydligere strøk, og er fullstendig avhengig av våre varme hjem for å overleve her i Norden. Den kan vokse seg skremmende stor om den får være i fred i husets hjørnevegger over lenger tid, og mang en person er blitt skremt av å møte på denne krabaten når han tar en tur på stuegulvet. Vi var så "heldige" å komme over et eksemplar i går kveld, og dette er faktisk den største jeg har sett til nå. Bildeserie: Vis bilde Her har vi akkurat oppdaget luringen på vei opp veggen Vis bilde Nærbilde av monsteret mens den fortsatt sitter på veggen... Vis bilde Et bilde til fra samme posisjon Vis bilde Her har vi fått jaget den ned på gulvet, og satt et glass over edderkoppen. Nå ser man lett hvor stor den egentlig er... Vis bilde Et bilde til fra samme situasjon... Noe klarere farger. Tenk på disse krypene alle sammen fra Stavanger og Oslo, neste gang dere kryper inn i dynen. Kanskje sitter det en gjest under hodeputen eller like i nærheten... Endret 30. august 2005 av anth Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Drepte du/dere han eller slapp du/dere han ut igjen? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Har sett en slik en før jeg også da jeg var på leirskole (Kragerø) og jeg vil nok tro at den var like så stor (i allefall ikke langt unna) som den der lurte fælt på hvor den kom fra siden jeg aldri hadde sett så store edderkopper i Norge. Edit: Måtte bare ha med punktum også Endret 27. august 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Den hadde kommet rett inn igjen, om den ble sluppet ut i live... Endret 27. august 2005 av anth Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Så han ble drept? Så slemt gjort. Hadde det vært så farlig om han kom rett inn igjen? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Vel, hvis man lider av arachnophobia, Tonio, så vil man ikke ha sånt i hus. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Så en like stor her for et par dager siden også. Lot han bare springe videre utenfor jeg, men stakkaren ble drept av noen idioter så jeg :/ Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Vel, hvis man lider av arachnophobia, Tonio, så vil man ikke ha sånt i hus. Trodde det bare var jenter som var redde for edderkopper, jeg. Håper det var en verdig død han fikk.. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Du skal ikke spøke med fobier... Det finnes sikkert noe du selv er redd for også. Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg spøkte ikke med det kjære deg. :-) Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg ble nesten skremt til døde i går natt. Etter at jeg hadde vasket meg på hendene på badet og skulle til å gripe håndkle for å tørke meg, fikk jeg nesten hjertestans av en svær edderkopp som koste seg på håndkle. Jeg holdt på å dø, slapp ut et like skrik og løp ut. Jeg er mildt sagt ganske araknofobisk Bildene til anth får meg til å grøsse Lenke til kommentar
knutby Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hadde jeg sett den der hade jeg kastet nermeste tingest mot den uansett hva. Ikke snakk om at jeg skal ha småkryp hvor ejg sover.. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Faen.. det var en sånn som var bakk dassen min i går kveld.. prøvde å ta tak i den, men da bare knitra det som faen og den beit meg.. Jeg blei jo provosert som vanlig.. så jeg kasta den i dass og skyllte ned.. Ikke min feil.. hadde den vert grei med meg så hadde jeg sluppe den ut Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Jeg ble nesten skremt til døde i går natt. Etter at jeg hadde vasket meg på hendene på badet og skulle til å gripe håndkle for å tørke meg, fikk jeg nesten hjertestans av en svær edderkopp som koste seg på håndkle. Jeg holdt på å dø, slapp ut et like skrik og løp ut. Jeg er mildt sagt ganske araknofobisk Bildene til anth får meg til å grøsse Hehe, minner meg om da jeg var liten; Jeg satt i dusjen med båtene mine og så plutslig at en sort liten ball fløt forbi mot sluken, jeg tok den opp og plutselig kom det ut en en fot... Gjett om jeg kom fort ut av dusjen og hylende tok et par runder i stua før jeg dusjet videre Edit: Et komma gjorde seg godt i setningen Endret 27. august 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg hadde slukket lyset, i det et eller annet setter seg opp på armen min. Jeg skriker himmelhøyt, og slår vilt rundt meg, og får på lyset. Og den var ikke så stor som denne en gang... Edderkopper - nei takk! Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 fet edderkopp du hadde fått deg, Anth Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Tøft! Damn eg hadde blitt glad om eg hadde funnet en slik eksemplar. Er faktisk ofte på jakt etter store og fine edderkopper å ta macro bilder av. Den minte meg forresten veldig mye om wolf spiders. Endret 27. august 2005 av SnowDOG_ Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Fant en edderkopp på veggen i fjor som var sinnsykt stor... kunne HØRE at den løp på veggen Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Tegenaria domestica eller T. atrica Link: http://www.museumsnett.no/midttromsmuseum/...opper/index.htm Endret 27. august 2005 av Okay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå