Gå til innhold

Hakkete fading (og gale farger)

Produck

Anbefalte innlegg

Jeg har et NVIDIA GeForce FX 5200 skjermkort. Type: PCI. Jeg driver en del med webdesign og har et stort problem med fargene.

Når jeg lager en fade som bakgrunn (altså fra mørkt til lyst) så blir den utrolig hakkete. På toppen er den mørk, så har den kanskje en mye lysere linje rett under, så kommer en tynn mørk linje, så en stor litt lysere linje osv. Den blir altså trinnvis lysere, men veldig hakkete...

Den er ikke slik at den på toppen er mørk og mykt og deilig blir lysere og lysere.

Dessuten er noen striper i faden "ødelagte" eller av en farge som skjermen ikke klarer å vise. Akkurat som en stripe med døde piskler. Grønne prikker altså.

Utrolig irriterende og det gjør det veldig vanskelig å designe. Har noen opplevd lignende og vet hvordan jeg fikser det, eller har jeg rett og slett kjøpt helt feil skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Takk for raskt svar, men det hjalp ikke å innstallere nye drivere. Kan det virkelig være slik at de har laget et kort som ikke klarer å vise en forløpning (fade) riktig? Det er som en fade med skikkelig dårlig kvalitet (som om man skulle kjørt 16-bit med farger eller mindre). Jeg kjører på 32 bit.

:cry:

Lenke til kommentar

hvis du ikke viste det, så er fx5200 et elendig kort. det passer dårlig til noe som har med grafiskekorktheter i det hele tatt.

så det hadde ikke forundret meg om de har laget et kort som ikke klarer dette.

men trøst deg med at du ikke skal ut med mange lappene før du har et bedre kort.

jeg regner med at du har AGP port på hovedkortet ditt også?

i så fall er dette er kort som er å anbefale hvis du ikke er kravstor. det fungerer fint til webutvikling :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar og anbefaling av nytt skjermkort! Jeg må visst ha driti meg du da jeg kjøpte kortet - og ja, jeg har flatskjerm.

Jeg er redd jeg ikke har noen AGP-port, men jeg er ikke 100% sikker. Jeg har nemlig forsøkt å få et AGP-kort til å passe før, men har ikke fått det inn noe sted. Må være et skikkelig dårlig hovedkort jeg har også... Nå vet jeg i hvert fall hva jeg IKKE skal kjøpe av hovedkort og skjermkort neste gang.

Jeg fikk forresten innstallert driverne til det integrerte skjermkortet (det som sitter på hovedkortet) og ting ble litt bedre. Fortsatt litt hakkete, men ikke så mye som på NVIDIA-kortet.

Takk for hjelp :)

Endret av produck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...