Gå til innhold

To XP'er på to forskjellige HD'er

Anbefalte innlegg

Hei!

SKal nå sette i min nye SATA-disk og installere Windows XP på den, samtidig som jeg vil beholde denne booten jeg sitter på nå også.

Hvis jeg installerer XP på SATA i C:\Windows, mens den harddisken jeg bruker nå har også C:\Windows, hvordan vil jeg klare Dual-boot da?

Jeg kobler ut denne harddisken når jeg installerer på SATA-disken. Vil Windows automatisk merke at det ligger et operativsystem på disken når jeg kobler den til igjen - og vil den la meg få velge hvilken boot jeg skal kjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå gjorde jeg det slik, men da jeg satte inn disk #1 igjen, så bootet den direkte inn i gamle-windows! Uten å spørre om jeg ville boote inn i den nye...?

Er det mulig å få maskinen til å gi meg en boot-meny nå? Hva gjør jeg for å få det til i så fall?

Lenke til kommentar

Når du starter PC'en, står det som regel "Press a (key) to change boot order" e.l. I hvert fall er dette blitt normalt med nyere BIOS. Hvis ikke må du inn i BIOS hver gang du skal skifte start-disk...

PS: Du kommer inn i BIOS ved å trykke en tastatur-kombinasjon ved oppstart av PC'en. Som regel er det Del-knappen. Sjekk manualen eller følg med på skjermen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen til nå!

Men å gå inn i BIOS hver gang jeg skal bytte boot, er litt tungvint, særlig når jeg vet at det burde gå an å få en meny. Jeg har hatt det tidligere, på denne maskinen (da kom det opp automatisk). Er det fordi det SATA og IDE?

Lenke til kommentar

Det er fordi du koblet vekk den ene disken under installasjonen av Windows på SATA-disken. Derfor vet ikke de to Windows'ene om hverandre. Mulig du kan ordne det på følgende måte:

Start | Kjør| msconfig [enter] | BOOT.INI | Sjekk alle oppstartsbaner

Mulig den vil legge til den Windows'en som ikke allerede er oppført.

Alternativt kan du prøve dette:

Start Windows'en som er installert på SATA-disken

Start | Kjør | C:\boot.ini (hvis Windows er installert på c:, da)

Under [operating systems] legg til multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Dette forutsetter at Windows er installert på den første partisjonen på IDE-disken.

Restart og se om det går an å starte begge Windows'ene. Hvis ikke, kan du forandre tallet i parentes etter partition til 2 o.s.v.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Alternativt kan du prøve dette:

Start Windows'en som er installert på SATA-disken

Start | Kjør | C:\boot.ini (hvis Windows er installert på c:, da)

Under [operating systems] legg til multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Jeg gjorde det nå, og jeg fikk hvertfall boot-meny nå! Ett skritt nærmere.

Dette forutsetter at Windows er installert på den første partisjonen på IDE-disken.

Noe det er.

Restart og se om det går an å starte begge Windows'ene. Hvis ikke, kan du forandre tallet i parentes etter partition til 2 o.s.v

Etter partition? Hva med etter multi eller disk? Kan jeg sette 1 foran en av dem?

Fordi det funket ikke med 1 etter partition. Bootmenyen kom, men da jeg valgte valg nummer to (IDE-booten) så fant den ikke filene.

Lenke til kommentar

Hva med etter multi eller disk? Kan jeg sette 1 foran en av dem?

multi og rdisk har med SCSI å gjøre, så disse må du ikke forandre på.

Du kan forandre på disk, hvis den informasjonen jeg har funnet ved å Google er korrekt. Den skal nemlig fortelle hvor disken er (master/slave på IDE1 eller 2). Du for bare prøve deg frem :hmm:

Men hvilken av Windows'ene starter opp med boot-menyen nå? IDE- eller SATA-disken?

Skakke værra lett...

Artikkel fra DinSide Data om boot.ini

Lenke til kommentar

Hva med etter multi eller disk? Kan jeg sette 1 foran en av dem?

multi og rdisk har med SCSI å gjøre, så disse må du ikke forandre på.

Du kan forandre på disk, hvis den informasjonen jeg har funnet ved å Google er korrekt. Den skal nemlig fortelle hvor disken er (master/slave på IDE1 eller 2). Du for bare prøve deg frem :hmm:

Skakke værra lett...

Artikkel fra DinSide Data om boot.ini

Takker for den linken, skjønner litt mer nå.

Men hvilken av Windows'ene starter opp med boot-menyen nå? IDE- eller SATA-disken?

Med det forsøket jeg nevnte i tidligere post - jeg gjorde endringen i SATA-Windows - og det var SATA-Windows som bootet. IDE-Windows funka ikke.

Skal jeg fortsette å endre boot.ini på SATA-disken, eller kan jeg gjøre det på IDEen?

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvilken disk som booter først i følge BIOS.

Nå booter IDE-disken først, siden det står som boot-1 i BIOS.

Siden den gjør det, må jeg da endre "multi(0)" til "scsi(0)" slik:

scsi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP MUSIC" /noexecute=optin /fastdetect

?

Siden SATA-disken starter opp en driver før bootmenyen kommer....?

Har prøvd overstående eksempel uten hell.

Lenke til kommentar

Problemet er nå løst! :D

Jeg satte BIOS slik at SATA-disken bootet først. Gikk inn i boot.ini i SATA-Windows. Skrev inn denne linja:

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Det var altså rdisk som måtte forandres til 1, og partition måtte være 2 ikke 1.

Takker for all hjelp Happyray!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...