Gå til innhold

Filmskanner - er ikke helt med

Anbefalte innlegg

Nøyaktig hva er en filmskanner? Hvorfor kjøper folk det?

Er det for å:

-Kunne skanne inn bilder slik at de får bedre kvalitet enn på fotobutikken?

-Sparer man penger på det fremfor å få dem skannet i butikken (i det lange løp)?

Jeg har i det siste begynt å interessere meg for foto, har tatt endel bilder osv, men har funnet ut at det blir dyrt å fremkalle bildene i butikken hele tiden. Er en filmskanner noe jeg kunne ha bruk for da?

Endret av firstperson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bruke en filmscanner trenger du negativene du får når du fremkaller film i butikken. Disse legger du i scanneren, og får et digitalt bilde du kan lagre på pcen.

Du må fremdeles få filmen fremkalt, men du trenger ikke få papirkopier, bare negativene.

De som kjøper filmskannere gjør det nok som regel fordi de har negativer de vil ha over på pc for å redigere bildene digitalt eller benytte dem på nettsider o.l.

Men filmskannere er ganske dyre, og for folk flest er det nok bedre å scanne papirkopiene med en vanlig scanner hvis du vil ha dine anologe bilder inn på pcen.

Lenke til kommentar
Nøyaktig hva er en filmskanner? Hvorfor kjøper folk det?

Er det for å:

-Kunne skanne inn bilder slik at de får bedre kvalitet enn på fotobutikken?

-Sparer man penger på det fremfor å få dem skannet i butikken (i det lange løp)?

Jeg har i det siste begynt å interessere meg for foto, har tatt endel bilder osv, men har funnet ut at det blir dyrt å fremkalle bildene i butikken hele tiden. (Jeg har et analogt speilrefleks jeg fant hjemme. (Nikon F3))

Er en filmskanner noe jeg kunne ha bruk for da?

En filmskanner er noe du trenger dersom du skal lage digitale bilder av filmen din. Du kan skanne både negativ film og lysbildefilm.

Først fremkaller du filmen, så kan den fremkalte filmen skannes. Du må altså ta turen innom laboratoriet for å fremkalle før du får noe som kan skannes.

Da får du digitale bildefiler, som kan brukes til alt fra fremtidige utskifter, trykk og som nedskalerte versjoner til skjerm/internettbilder.

Du kan senere legge de digitale bildene på for eksempel CD eller DVD, og gå til et fotolaboratorium og bestille utskrifter. Eller du kan gjøre det selv hvis du har en god farveskriver. Med en slik løsning kan du optimalisere bildefilene slik at de får den eksponering, farvebalanse, farverom og skarphet som du ønsker.

Med litt øvelse, vil du få meget høy kvalitet ut fra en filmskanner, erfaringsmessig betydelig høyere enn om du skanner film med en planskanner. En filmskanner gir også tydelig bedre resultater enn hvis du skanner papirbilder. Med andre ord: En filmskanner er et alternativ til et høykvalitets digitalt kamera.

Du kan lese mer om filmskanning her:

http://www.akam.no/artikkel/12881

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...