Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bruk av ordet "hvis"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741
Det er jo egentlig ganske gitt at det er moren og faren som gav ham navnet. Hvem ellers skulle gjort det?

Derfor: "Det var en gang en gutt hvis navn var Michael."

Dette hørtes litt rart ut.

Moren og faren trenger jo nødvendigvis ikke å gi navnet til en gutt.. Hvis moren og faren er dø før ungen får navn må jo noen andre gjøre det.. :p

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

psilocybe: Joa, men det handler om selve navnet, ikke bare gutten :p Så jeg synes det er greit å si det sånn.

JoachimR: Synes det er litt lettere å lese det jeg skrev på en måte :p Ble litt usikker, men tror jeg holder meg til det ogrinale ;)

Lenke til kommentar
Og dansk stammer vel fra norrønt og tysk det også? Hm?

Tysk stammer ikke fra norrønt. Norrønt tilhører samme språkgruppe, men Norrønt bygger på urnordisk og det gjør ikke Tysk. Under hansatiden så kan så mye som 70 prosent av de "norske" ordene ha blitt byttet/forandrett/erstattet ut med tyske ord.Om du har en norskbok tilgjengelig med et språktre så vil du forstå hva jeg mener. Dansk stammer selvsag fra norrønt, men de norske ordene som stammer fra norrønt kan ikke kalles danske fordet. Det vestnorrønne språket stammer like mye fra Norge og Danmark.

Jeg mener å huske at det er flere kapitler om dette i norskboka fra VK1 om du fortsatt har den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...