boff Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Er det noen som har konkret erfaring i bruk av disse prosessorene og med ellers noenlunde likeverdig hardware og kan gi noen praktiske eksempler på situasjoner der en merker vesentlig forskjell i ytelse? (som kan rettferdiggjøre prisforskjellen) Lenke til kommentar
trenchypost Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Søk på forumet eller les litt, så finner du fort ut at dette ER diskutert før. Eller sjekk ut testene på tomshardware.com under CPU. Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Har en P4 1.8 NW selv. Slik jeg ser på det, er en Intel mer overklokkingsvennlig og mer stabil. En AMD er raskere enn en Intel (P4 1.8 vs XP 1800+), og også mye billigere. Det eneste du må passe på her, er god kjøling, samt å være litt forsiktig når du monterer den. Sånn sett er det vel hipp som happ hvilken du velger. Skal du overklokke, vil jeg anbefale deg å kjøpe Intel, skal du ikke, ville jeg gått for AMD (noe vel også lommeboka blir veldig glad for). Lenke til kommentar
boff Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Har søkt, men det var altså snakk om praktiske situasoner og vesentlig forskjell..... Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Det eneste jeg kan tenke meg som kanskje kan være et moment i "praktiske situasjoner", er at i sommervarmen som er nå, kan en AMD kanskje slite litt ekstra. Det eneste en P4 kan skilte med som en AMD ikke har (som jeg har forstått), er at den støtter SSE-2 instruksjoner, som gjør at enkelte (tunge ?) regneoppgaver går mye fortere. Annet enn det, *vesentlige* forskjeller mellom en P4 1.8 og en XP 1800 er det ikke (annet enn prisen da). Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Intel mer stabil enn AMD? javel? og SSE2? "ingen" programer bruker disse enda... gå for en XP1800 hvis du ikke tenker på å overklokke, men for all del, kjøp en P4-1.8A hvis du liker å fikle litt med instillingene og overklokke litt (ok da, mye :smile: ) Lenke til kommentar
boff Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 Takker for svar, men konstaterer at det smått med erfaringer når det kommer til stykke m.o.t.ytelsesforskjeller melom XP1800 og NW1,8. Overklokking er lite aktuelt da det har et kort tidsperspektiv og etter min mening kun må være interessant for folk med behov for skrytealbum (og som gjerne selv skulle trenge litt vannavkjøling.) Har opnnådd langt bedre total ytelsesforbedring ved optimalisering av system/registerinsstillinger og ikke minst bruk av ramdisk. Så jeg holder meg til ”mest for pengene” –xp1800. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 XP1800+ er raskere enn NW1800 i de aller fleste tilfeller. Den viktigste grunnen er at Athlon har en bedre FPU enn P4. P4 er avhengig av optimaliserte programmer som utnytter SSE/SSE2 for å holde følge med Athlon. I programmer som ikke er optimalisert er Athlon tildels betydelig raskere. Lenke til kommentar
Templar Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 En AThlonXP 1800+ er raskere en 1800NW.. Vel merkbart raskere i alle tilfeller. Hilsen, Simon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå