Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Beste trådløse nettverks-løsning?

Anbefalte innlegg

Hehe. En rar tittel.

Jeg skal lage et lite privat nettverk mellom 2 stasjonere pcer og en bærbar.

Den bærbare har allerede 54Mbits 802.11g innebygd.

Jeg har sett litt på forskjellige løsninger og vet ikke hva jeg skal velge.

Alternativ 1:

Sparklan:

SparkLAN WX-6615GT Turbo-G SoHo Router – Trådløs ruter

SparkLAN WL-785A – Usb-mottager

0F5942A7-C7B1-C5F8-816D151E63E1591B.jpg

wl_785a.gif

Best i test i Pcworld 04/05/2005 (les test her: Pcworlds test av WX-6615GT)

Alternativ 2:

D-Link:

D-Link DGL-4300 – Trådløs Ruter

SMC EZ Connect 108 Mbps USB * – Usb-mottager

DGL-4300_3.jpg

SMC2862W_G_3.jpg

Hardware.no Anbefalt Produkt 01/08/2005 (les test her: Hardwares test av DGL-4300)

Jeg synes begge løsningene blir litt dyre. Vet noen et annet alternativ som er billigere og bra?

* Er SMC EZ Connect 108 Mbps USB kompitabel med D-Link DGL-4300? Jeg kan ikke finne noe D-Link Super-G USB.

Endret av Kris R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Flott at du lager en godt gjennomført post med bilder å det hele.

Begge de løsningene du har der virker greie, men hvis du syntes det blir litt for dyrt så ville jeg bare tatt en titt i prisguiden her på hw.no og funnet noen billige produkter.

De fleste kort/basestasjoner er kompatible med hverandre hvis de har støtte for den samme standarden; noe de som oftest har. Når det kommer til sikkerhet osv så ville jeg valgt produkter med WPA.

Lenke til kommentar
Hver eneste pc har en individuell MAC-adresse. Med MAC-adressering er det vel ikke noe vits med WPA-kryptering når kun mine egne pcer kan logge seg på?

Mac adresse filtrering hindrer bare andre brukere fra å koble seg til WLANet ditt, men det hindrer ikke dem fra å snappe opp "pakkene" dine fra løse luften og analysere nettbruket ditt. Hvis ikke du har kryptert nettverket ditt da, helst WPA kryptering.

Lenke til kommentar

Aha. Så det er bare å ta med den bærbare ned til sentrum, laste ned et spesiellt WLAN-sniffing program og så kan man snappe opp trafikken på alle usikrede trådløse nettverk?

Edit: Fikset T9-feil. Skriver på mobilen via Opera Mini. :)

Endret av Kris R
Lenke til kommentar

Et lite tips. Jeg jobber i en butikk og vi har solgt Dlink sine produkter over et par år nå. Styr unna!!! Vi kaller de bare nå "Deadlink".Vi kutta ut Dink for noen mnd siden, og nå sitter vi med en haug av defekte routere. Derimot 3Com har fungert fantastisk bra. Selvfølgelig vil det altid være feil en eller annen gang men 3Com har alltid vært der og fungert :yes:

Lenke til kommentar
Et lite tips. Jeg jobber i en butikk og vi har solgt Dlink sine produkter over et par år nå. Styr unna!!! Vi kaller de bare nå "Deadlink".Vi kutta ut Dink for noen mnd siden, og nå sitter vi med en haug av defekte routere. Derimot 3Com har fungert fantastisk bra. Selvfølgelig vil det altid være feil en eller annen gang men 3Com har alltid vært der og fungert :yes:

Hvilken butikk (kjede) er det?

Lenke til kommentar

Å bytte MAC-adressen er en enkel sak, som jeg ikke skal gå inn på.... (no ofense)

Selv bruker jeg en god blanding av MAC-filtrering, IP-filtrering, statisk iper, WPA-PSK +++ (Skal ikke ta å gå så langt i dybden)...

Når det kommer til kritikken av D-Link, så kan ikke jeg skjønne det... Har hatt drøssevis av routere(solgt videre) og alle virker ennå. Dessuten så vet jeg at det brukes mye D-link som BackBone, og hvis du har ett problem med en router, så har det som regel blitt retta og det er bare å oppdatere firmwaren...

Lenke til kommentar

Jeg har et generelt hat til dingser som stikker ut av usb kontakta.

(Er jo idiotisk at man f.x skal få treigere nett mens man overfører data fra kamera til pc!)

Hvis du absolutt må ha trådløst mellom de stasjonære og base stasjonen burde du gå for et av de mange pci kortene. Ellers er kabel å anbefale. Billigere er det også.

(Nei, jeg er ikke av dem som hater trådløst fordi jeg ikke får det til å virke. Alle laptoper i huset er på problemfritt trådløst nett. Men de stasjonære har kabel. Laptopene kobles også til kabel når store datamenger skal overføres.)

Lenke til kommentar

Nå er det slik at jeg har Shuttle SN25P som ikke har PCI, men kun PCI-E. Det går vel ikke noe tregere hvis USB-mottageren har USB 2.0?

Kabel er litt vanskelig å få til fordi pcen tilkoplet modemet er i kjelleren og den andre pcen er i øverste etasje. Hvis jeg skal ha kabel, så må kabelen strekker igjennom mange vegger, noe som kommer til å bli en del arbeid og koste en del.

Lenke til kommentar
Nå er det slik at jeg har Shuttle SN25P som ikke har PCI, men kun PCI-E. Det går vel ikke noe tregere hvis USB-mottageren har USB 2.0?

Kabel er litt vanskelig å få til fordi pcen tilkoplet modemet er i kjelleren og den andre pcen er i øverste etasje. Hvis jeg skal ha kabel, så må kabelen strekker igjennom mange vegger, noe som kommer til å bli en del arbeid og koste en del.

Husk at radiosignalet må gå igjennom like mange vegger og gulv som kabelen. Tipper du må ha en repeater i midten for å få godt signal.... enklere enn kabel, men garantert dårligere og dyrere.

USB er egnet for ting man kobler til og fra ofte. For alt annet er det generelt noe dritt - uasett hvilket tall man henger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...