lohelle Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Hei! noen som har tips til hvordan man kan begrense file cache under windows server 2003? Jeg har en server med 8 GB RAM som kjører flere prosesser på tilsammen ca 6 GB (minneforbruk). Dette fungerer MEGET stabilt og bra til vanlig. Problemet er at av og til så må jeg dumpe noen store filer (backup) over til en annen disk... Når jeg gjør dette så virker det som windows cacher nesten alle filene mens den kopierer for at det skal gå raskere. (i utgangspunktet en god tanke). Problemet er at denne cache'n stjeler nesten alt fysisk minne på PC og plasserer mine viktige prosesser i swap-fil i stedenfor. Det tar flere timer før disse prosessene er helt tilbake i fysisk minne. Jeg ønsker altså å begrense file cache (mengden i bruk står hvis du går inn på task manager og inn på performance (system cache heter det). Jeg lurer rett og slett på om noen av dere vet hvordan man kan begrense dette (nå kan den plutselig under filkopiering komme opp i 6 GB osv..) Alternativt en innstilling som tvinger en prosess (ikke kernel prosess) til å alltid være i fysisk minne.. Dette har jeg prøvd: satt LargeSystemCache i registry til 0' under performance options: processor resources: adjust for best performance of "programs" (har også prøvd services) memory usage: adjust for best performance of programs (stod på system cache). dette har ikke hjulpet på mitt problem.. system cache blir like stor aog mine prosesser ender i swap... noen som har tips?? Endret 27. august 2005 av lohelle Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Har du prøvd å sette /maxmem i boot.ini filen eller /burnmemory ? Se denne linken for info. Eller denne. Og her er alle switchene til Windows Boot.ini filen. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 ser ikke helt hva dette har med saken å gjøre.. Disse kommandoene (switchene) begrenser ikke bare minne til windows (kjernen), men også til prosesser og programmer som kjører i windows. Jeg ønsker rett og slett å begrense filcache i windows. Siden det går ann å kopiere en 8 GB fil i windows med 512 MB RAM så bør det gå ann å kopiere i windows med 8 GB RAM men bare bruke 512 MB filcache.. :\ En ting som faktisk ser ut til å virke er å kopiere filen i små deler (512 MB hver).. Men det burde jo strengt tatt ikke være nødvendig! Lenke til kommentar
Tofustew Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Jeg tror ikke det lar seg gjøre. Hvis en bruker eller en applikasjon kunne justere Memory Managers prioriteringer ville alle applikasjoner justere på dem for å oppnå best mulig ytelse for seg selv på bekostning av andre applikasjoner. Og da er vi tilbake der vi startet. Det du kan gjøre er å starte backupjobben din med lavere prosessorprioritet. Kanskje den vil gå sakte nok til å ikke få effekten du sikter til: start /belownormal backup.cmd Men siden prosessene dine blir fortrengt så lurer jeg på hvor aktive de er. Har du ytelsesproblemer med prosessene dine etter backupjobben? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 det er nettopp ytelseproblem som er problemet.. Det tar flere timer før prosessene kjører på kun fysisk minne igjen. Prosessor og harddisk er ikke problemet.. Heller ikke mengden minne.. Men problemet er at prosessene blir trege fordi at windows flytter prosessene til swap minne når den finner på å bruke 6-7 GB minne til å cache filer under kopiering... Skulle ønske jeg kunne deaktivere dette! selv en server med 1/16 så mye RAM klarer likevel å kopiere disse filene.. Problemet er at når denne backupen går så står disse prosessene nesten stille.. (natt), men de blir ikke "spreke" igjen før brukere har jobbet mot de en stund.. Men da er det allerede over lunch... Om noen skulle lure så er prosessene vmware gsxserver guests.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå