Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett med Nextgentel

Anbefalte innlegg

Hei!

Det tar ca 10 dager å få slått av UIB-avtalen...

Jeg fikk det på fredagen, og har vært bortreist til nå.

I dag når jeg kom hjem, plugget i trådløs ruteren og DÆVEN da var jeg på nett med en gang!

Så det stemmer det som blir sagt at det er UIB-vpn'en er som er synderen her! Kvitt dere med denne, og da fungerer trådløs ruteren ! (=

At det tar ca 10 dager må være kundeservice-bs... Tok maks en time :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp snakka med kundeservice (tok "berre" 1 time før eg fikk svar/hjelp), og ba dei fjerne VPN løysinga. 5 min etterpå var den trådløse tilkoblinga oppe og gikk.

:w00t:

Han lovte og at om 2 veker var det klart for å koble meg opp på Delta4500 kr.

Blir godt å komme seg vekk fra Surf1000 :D

Lenke til kommentar

[email protected]

Jeg er oppkoplet med NGT og bruker min egen DryTek Vigor 2500WE, så til dere som har eget trådløs ADSL modem/ruter pakk vekk NGT sitt utstyr og sett opp deres utstyr følgende:

Først av alt, sett opp modemet med standard oppsett og gå videre.

1 - Client mode "pppoE/pppoA" og Enable denne

2 - Sett VPI til "1"

3 - Sett VCI til "32"

4 - Sett Encapsulating type til "VC MUX" (pppoA)

5 - Husk stor P forand bruker navn. (bruker navn = ditt kunde nr. minus 10000)

6 - Sett passord (passord = aktiverings kode)

Har hatt dette oppsettet siden Mai uten problemer. :)

Lenke til kommentar

Utrolig at det skal være denne VPN løysinga som hindrer for å bruke trådløs utstyr... Skal fikse det trådløse for en kompis (NGT - UIB avtale), han har 3com router mellom NGT modemet og den bærbare. Kommer ikke på nett. Kommer på nett med kabel.

Vurdert å be NGT fjerne vpn, hva er eventuellt bakdelen med å fjerne VPN ??

Lenke til kommentar
Utrolig at det skal være denne VPN løysinga som hindrer for å bruke trådløs utstyr... Skal fikse det trådløse for en kompis (NGT - UIB avtale), han har 3com router mellom NGT modemet og den bærbare. Kommer ikke på nett. Kommer på nett med kabel.

Vurdert å be NGT fjerne vpn, hva er eventuellt bakdelen med å fjerne VPN ??

jeg vet ikke hva den 3com ruteren din har av funksjoner men vist den består av et ADSL modem behøver du ikke å bruke NGT modemet. det blir smør på flesk...

Når det gjelder VPN får noen andre forklare det.

Uansett lykke til!

Lenke til kommentar

Eneste man trenger vpnløsningen til er å enkelt kunne koble seg på UiB-intranett, men det er mulig å gjøre dette også uten hjemmekontor delen... Og hvor mange er det som virkelig trenger adgang til intranett? Det eneste jeg personlig vet jeg kan bruke det til er for å tilgang til lovdatas betaltjenester, men hvor ofte trenger jeg det hjemmefra?

Lenke til kommentar

Kompisen min trenger ikke kople seg til UIB intranett. Han er bare oppmeldt på Ex-phil for å få studentrabatter hehe. Men ok, høres ut som han må kvitte seg med VPN løsningen da. Skal prøve det å se kordan det går. Det er samme pris uansett ikkesant, selv om man fjerner VPN (uib avtale) ?

Routeren som han bruker er en slik: 3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps, WPA, WDS, Nitro.

Sålangt jeg forstår kan ikke denne brukes istedet for NGT modemet, men må stå mellom NGT og den bærbare. Ikkesant ?

Lenke til kommentar
Blir samme prisen ja.

Men må ein betale det linjetillegget på 60kr om ein ikkje har fasttelefon med UiB/HiB avtalen?

Virker jo egentlig litt urimlig, siden svært få studenter har fasttelefon. I alle fall dei studentane eg kjenner.

Ja... man må fortsatt betale det. Det er det jo telenor som skal ha og jeg tror de bryr seg lite om studenter pleier å telefon eller ikke...

Lenke til kommentar

Akkurat snakka med Nextgentel, ba dei skru av hjemmekontoravtalen (UIB) for både meg og en kompis. Satser på at ting ordner seg no :)

Forøvrig prøvde fyren på teknisk seg med et salgstriks; " Dette problemet er fordi 3com trådløs mellom NGT modemet og pc'en, men en trådløs router fra NGT vil alt være bedre, så den kan du kjøpe hos oss for 598kr.. bla bla bla"

- Han kom raskt på bedre tanker når eg foreslo at å skru av Hjemmekontoravtalen kunne fikse problemet, da skulle det være i orden på 15minutt visstnok..

Jeg må skru av/på NGT modemet etter at hjemmekontoravtalen er skrudd av eller ??

Endret av Fre_ZZe
Lenke til kommentar
Akkurat snakka med Nextgentel, ba dei skru av hjemmekontoravtalen (UIB) for både meg og en kompis. Satser på at ting ordner seg no :)

Forøvrig prøvde fyren på teknisk seg med et salgstriks; " Dette problemet er fordi 3com trådløs mellom NGT modemet og pc'en, men en trådløs router fra NGT vil alt være bedre, så den kan du kjøpe hos oss for 598kr.. bla bla bla"

- Han kom raskt på bedre tanker når eg foreslo at å skru av Hjemmekontoravtalen kunne fikse problemet, da skulle det være i orden på 15minutt visstnok..

Jeg må skru av/på NGT modemet etter at hjemmekontoravtalen er skrudd av eller ??

Tror du må resette det og aktivere det på nytt...

Lenke til kommentar

Tror du må resette det og aktivere det på nytt...

Fikk nettopp mail fra ngt, det det stod følgende:

"Vi har mottatt oppsigelse av din VPN-avtale. Tilbakestilling vil skje 06.10.2005

03:20:20.

For at din bredbåndsforbindelse fortsatt skal fungere, må din ruter

tilbakestilles til original ruterkonfigurasjon."

Men han fyren på Teknisk sa at han skulle fjerne hjemmekontoravtalen, og at etter et ca 15minutt ville eg være på nett igjen...

Lurer på kva som gjelder her egentlig ? , 15minutt eller den 6.10.2005 -erjo litt forskjell på det :yes: ?

Endret av Fre_ZZe
Lenke til kommentar

Litt seint å oppsumere her, men gjør det likevel. Måtte snakke to ganger med NGT før dei fikk fingen ut. Men nå er hjemmkontoravtalen fjernet, og alt er bare fryd og gammen hva gjelder det trådløse. Stakk forøvrig kabelen fra Netopia rett i LAN porten på 3 commen, slik slapp jeg dobbel NAT'ing... så nå kjører jeg active mode DC og åpne porter for Torrent, flotte greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...