Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett med Nextgentel

Anbefalte innlegg

Jeg har en Jensen WLAN bredbånd router WA-2204, og vil at den skal virke sammen med et vanlig netopia modem (standarden fra nextgentel).

Jeg får trådløst nettverk mellom pcene jeg har, men jeg kommer ikke på nettet.

For meg virker det som at Netopia-modemet ikke snakker med WLAN routeren.

Noen som kan hjelpe???

Jeg kommer ikke inn på AP-ens config engang :(

Nå kom jeg inn på config-menyen

Noen som vet ka eg skal gjøre der???

Air:Link WBR 6911 er navnet på routeren

Endret av janeide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ca samme opplegget, dvs NGTmodem->trådløs ruter(SMC)->PC

Det funker glimrende til surfing, epost og andre ting som ikke krever en forbindelse utenfra til min pc. Bittorent og sånt kan gå ille tregt siden ingen får koblet til din maskin, det er alltid din maskin som må koble til dem.

Det finnes måter å komme seg rundt det på men det medfører en del knot. I korthet så kobler du ruteren til modemet via en av switch-portene i stedet for wan porten. Etter det må du konfigurere modemet så det slipper inn forbindelser til pcen din...jeg så en ganske bra forklaring i en av trådene...skal se om jeg finner den.

Mye knot som sagt...

Edit:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=359387&st=20

Denne tråden er riktignok SMC-spesifikk men det bør gå greit å overføre det til andre fabrikater.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skal funke så lenge routeren din får IP-adresse fra NGT router/modemet ditt......

Alt annet tyder på feil oppsett, eller defekt utstyr

Utstyret er ikke defekt, Testet flere plasser.

Men er det noen her som har trådløst nett OG UiB-Vpn?

Har nå fått ngt igjennom uib og jeg sliter som en helt for å få wlan til å virke... At det skal være så forbannet vanskelig! Har også utstyr som har funket helt fint frem til nå.

Lenke til kommentar

hm,-

Jeg blir kvitt uib avtalen kl 04:56 i natt...

Men ring nextgentel og si at du ikke vil ha Uib-VPN, men fortsatt UIB prisen...

så får du utnytte internette fultt (= UIB-vpn'en stenger nesten alle portene. så du kan bare glemme å laste ned på full last ;D )=

Lenke til kommentar

Hei! Sliter med eksakt samme problem som dere. Skal sette opp trådløst nettverk (NGT, UIB avtale) for en kompis, får det ikke til.

Det rare er at det gikk som smurt her hos meg, med tilnærmet likt utstyr(3Com) - også det var NGT og UIB avtale.

Skal se næremere på problemet over helgen, nekter å gi meg på denne - det skal da ikke være så vanskelig!!

Errae, Hefla, Janeide og dere andre som sliter med dette NGT/trådløst ruter problemet - dette skal vi greie! Post alle erfaringer i denne tråden da så finne vi nok ut av det til slutt.

Mitt problem:

" Kommer fint på internett når jeg kobler NGT modemet direkte til pcen via kabel.

Når jeg tar 3com routeren mellom den bærbare og NGT modemet(netopia 3355), så får jeg ikke koplet meg til internett via det trådløse. Noen som veit kvifor ? Har satt den trådløse opp på obtain IP og DNS automatically... Kan problemet være at DHCP er på både router og NGT modemet ? Prøver å slå av DHCP serveren på 3com men då får jeg ikke utdelt IP får heller ikke kontakt med routeren då..

Hva med NAT ?

Noen som kan hjelpe meg med dette ? som sagt kommer jeg på nettet når jeg kopler NGT direkte til PC via kabel, problemet kommer når jeg kopler til 3com routeren..

Setter pris på all hjelp! "

Skal editere den seinere, blei noe rotete.

Lenke til kommentar

Jeg kommer også på nett når jeg bruker kabel.

Men den trådløse klarer ikke å motta IP.

Merkelige greier ettersom jeg får mottatt IP på de stasjonere.

Men jeg har som sagt hatt tilkobling på den bærbare også, men det falt ut, og nå får jeg den pokker meg ikke på igjen!

Lenke til kommentar

Fant ut at en jeg var i militæret med sitter på 2. linje hos NGT, noe som var til stooor hjelp for meg :) Hele problemet ligger i uib avtalen og tilgangen til intranett noe som gjør at man får ipadresser hit og dit... Løsningen var ihvertfall at han slettet hjemmekontor (man kan jo uansett logge på med vpn, så hva skal man med det?) og nå funker alt glatt som snus. Det hjemmekontor greiene kødder visst også med bruken av dc og bt osv...

Dermed...Mitt tips: Ring ngt og be de fjerne hjemmekontoravtalen.

Endret av Hefla
Lenke til kommentar

Må vel nesten henge meg på her. Sitter med ein Linksys WRT54G, og kjem meg på nett når eg kobler adsl-modemet til ein av lan-portene, og så fra ein lan port til pcen. Men greia med trådløst er vel å sleppe å ha kabel mellom pc og ruter? :p

Har UiB-avtalen.

Men visst problemet ligger i den UiB avtalen, og ein får samme pris sjøl om ein velger å ikkje ha vpn, så er vel saken grei? Har hatt den avtalen i 2 år, og har aldri hatt bruk for vpn løysinga :) Uansett så burde det vel være mulig å få det til å fungere.

Å ringe til NGT på ein lørdag er vel skudd i blinde

Lenke til kommentar

Hei!

Det tar ca 10 dager å få slått av UIB-avtalen...

Jeg fikk det på fredagen, og har vært bortreist til nå.

I dag når jeg kom hjem, plugget i trådløs ruteren og DÆVEN da var jeg på nett med en gang!

Så det stemmer det som blir sagt at det er UIB-vpn'en er som er synderen her! Kvitt dere med denne, og da fungerer trådløs ruteren ! (=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...