raakken Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Alle som bruker slack og arch osv, VET at disse er mye raskere(og mer stabil) Men jeg lurte på hvor mye dette har å si på en "vanlig" normal pc. Og da tenker jeg ikke på flux mot gnome, men samme vinusbehandler med samme konfigurasjon, altså kun distro vs. distro. Hvor mye forskjell i fart? Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Her blir det bråk Som standard så er nok de fleste distroer veldig lik, men noen har større poteniale for "tweaking". Lenke til kommentar
raakken Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 (endret) bråk blir det nok men det går nok bra men det er altså denne tweakinga som utgjør "hovedforskjellen" i denne fartsøkningen/ytelsesforbedringen? Endret 27. august 2005 av raakken Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Da jeg byttet fra Fedora og SUSE til Ubuntu opplevde jeg en sterk ytelsesøkning, spesielt i forhold til Fedora. Brukte GNOME i alle distroene (litt forskjellige versjoner dog). Fant ikke ut hva som gjorde GNOME i Fedora så sakte - dreping av bakgrunnsprosesser og unødvendige daemons hadde så godt som ingen virkning. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Fedora var treigt hos meg også. Ellers merkar eg ikkje nokon spesiell forskjell, men så har eg ganske bra HW òg. BTW: "Raskhet"? Hastighet er vel eit betre ord. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 er nok et bedre ord ja... og jeg er lærer... :!: :!: Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) men det er altså denne tweakinga som utgjør "hovedforskjellen" i denne fartsøkningen/ytelsesforbedringen? Når det gjelder Arch, Slackware og Gentoo så er disse ganske lik. Den største forskjellen mellom disse kan sees i oppstarten. Arch og Slackware bruker BSD-init, noen som ikke har så mye å si før man begynner å modifisere oppstarten, men da overgår den SysV som Gentoo bruker (i hastighet). Til vanlig bruk så er det ikke så stor forskjell mellom disse distroene (selv om jeg synes den distroen jeg bruker er litt raskere ). Arch, Slackware og Gentoo er ypperlig hvis man vil tweake systemet til det maksimale. Endret 27. august 2005 av olear Lenke til kommentar
whoi Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Arch og Slackware bruker BSD-init, noen som ikke har så mye å si før man begynner å modifisere oppstarten, men da overgår den SysV som Gentoo bruker (i hastighet). Hva slags modifisering er det som gjør at slack og arch overgår gentoo i oppstart? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Arch har blant annet et eget oppstartsscript som tillater deg å kjøre siste halvdel av oppstarten i bakgrunnen mens du logger inn... Lenge siden jeg brukte Arch, men de interesserte finner nok ut av det på wikien deres. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 De bruker BSD-init som er veldig mye enklere å modifiere/tweake en SysV. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 «bruker» er et overdrevent ord, da du selv står fritt til å velge hva du vil bruke. Er ikke noe problem å bruke initng som skal være mer effektiv. Er vel snakk om å legge inn, bestemme hvilke programmer som skal starte ved oppstart og endre init-parameter til kjerna. Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Kan tweake oppstarten litt i gentoo også /etc/conf.d/rc # Set to "yes" if you want the rc system to try and start services # in parallel for a slight speed improvement. RC_PARALLEL_STARTUP="yes" (Står som 'no' per default) Dog, ubetydelig forskjell etter min mening og jeg skal ikke skryte over gentoo's boot-tid. Uansett, så booter vi vel ikke så fryktelig mye? Endret 27. august 2005 av phatsam Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Utifra egne erfaringer syntes jeg Gentoo Og Slackware har vert det "kjappeste". Da i forholdt til Fedora Core 1 jeg prøvde for ganske lenge siden.. Har også en server stående med CentOs, og har ikke merka noe forskjell på den og en server jeg kjører Gentoo på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Kan tweake oppstarten litt i gentoo også /etc/conf.d/rc # Set to "yes" if you want the rc system to try and start services # in parallel for a slight speed improvement. RC_PARALLEL_STARTUP="yes" (Står som 'no' per default) Dog, ubetydelig forskjell etter min mening og jeg skal ikke skryte over gentoo's boot-tid. Uansett, så booter vi vel ikke så fryktelig mye? Gentoo i forholdt til f.eks RH syntes jeg starter utrolig mye fortere.. EDIT: Sorry for dobbelpost Endret 27. august 2005 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
whoi Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Er ikke noe problem å bruke initng som skal være mer effektiv. Jeg prøvde initng for et par uker siden, og sparte 0.5 sekunder i forhold til normalt i gentoo. Jeg ble ikke spesielt imponert, men det blir sikkert bedre etterhvert. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg prøvde initng for et par uker siden, og sparte 0.5 sekunder i forhold til normalt i gentoo. Jeg ble ikke spesielt imponert, men det blir sikkert bedre etterhvert. Hvor mye ble oppstartstiden fra GRUB til GDM/KDE tilsammen i initng? Her i Ubuntu ble den redusert fra 40 sekunder til 15 sekunder. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hvor mye ble oppstartstiden fra GRUB til GDM/KDE tilsammen i initng? Her i Ubuntu ble den redusert fra 40 sekunder til 15 sekunder. Jeg testa aldri med kdm, men med vanlig gentoo init tok det 18 sekunder fra grub til console login. Med initng tok det 17.5 sekunder. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 synes FreeBSD er rimelig raskt. Har hørt at folk har greit og boote FreeBSD på 3sekunder(fra GRUB til Login) FreeBSD synes jeg var like raskt som Slackware(som jeg synes er raskere en Gentoo og Gentoo igjen synes jeg er raskere en Arch) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 At RH kan være treigere stemmer nok, de har det med å være en smule konservative og forsiktige. Til gjengjeld funker det nesten alltid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå