Gå til innhold

Innstillinger på et Canon S2 IS


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg et Canon S2 IS, etter å ha hatt et Canon S40 i tre år. Har virkelig begynnt å få interesse for fotografering, men jeg eier foreløpig ikke peiling i det hele tatt. Jeg prøver lære meg triksene og innstillingene, men det er rimelig mange variasjoner og kombinasjoner på ISO, lukkertid,blender,eksponering osv, så det tar litt tid å finne ut av ting.

 

Er det andre som også har Canon S2 IS(eller lignende kamera) som har noen tips/triks eller instillingsverdier på kamera som er gode å bruke?

 

Prøver bl.a å få til bilder med skarp forgrunn og "grumsete" bakgrunn, men jeg får ikke helt dreis på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes nok ingen "idealinnstilling" for ditt kamera som er god å bruke... Du bør heller lese noen bøker om fotografering, og lese tilbake i gamle poster. Det du spør om er store temaer som det skal mer til enn en forumpost for å lære.

 

Skal du ha skarp forgrunn og bakgrunn ute av fokus må du sette stor blender(dvs. høyt tall, f.eks. 2.8), og bruke mye zoom. Gå nært objektet.

Lenke til kommentar

brutalt og kort fortalt så er det 3 ting som sammen utgjør eksponeringen på et bilde.

 

1. Lukkertid

Denne varierer fra mange sekunder ned til mindre enn 1/1000 dels sekund. Dette er et tall på hvor lenge det slippes inn lys på bildebrikken (før i tiden på filmen). Noen motiver krever høy lukkerhastighet for at du skal klare å få et skarpt bilde (som en F1 bil i fart), mens motiver som står stille som natur kan man bruke flere sekunders eksponering på. Man er da selvsagt avhengig av stativ eller noe som ligner, da det ikke er mulig å holde et kamera stille nok i flere sekunder. Grunne til at man trenger kort lukkertid på en F1 bil, er at i løpet av f eks 1/10 sekund så har denne beveget seg et godt stykke, og den vil dermed se uskarp ut på et slikt bildet. Unntaket er hvis du klarer å panorere med bilen, noe som krever mye trening og mange forsøk. Resultatet er da at bilen blir skarp, mens bakgrunnen blir "stripete" eller dratt sideretningen. Søk i forumet på panorering så vil du finne eksempler på dette. Mens på et fjell eller lignende, så kan man tillate seg å ha lukkertider på f.eks 30 sekunder for å utnytte det lille lyset som er.

 

2. Blenderåpning

Dette er et mål på hvor stor åpningen som det slippes inn lys igjennom inn på bildebrikken er. Jo mindre åpning, jo lengre må åpningen så åpen for å slippe inn samme mengde lys (les lukkertid). Blenderåpningen har den effekten at hvis man bruker stor blenderåpning (lavt blendertall som f.eks 2.8) så får man kort dybdeskarphet Dette slipper også inn mye lys på kort tid, og tillater og krever at du bruker kortere lukkertider enn ellers. Det er dette du tenker på når du skal ha personen i fokus, men bakgrunn og forgrunn uskarp. Bruker man liten blenderåpning (høyt blendertall) så slippes det inn lite lys av gangen. Dette krever at lukkeren står åpen lenger, men man får da alle dybder i bildet skarpe. F.eks landskapsbilder eller naturbilder.

 

3. ISO

Før når hele verden brukte analog film fikk man kjøpt forskjellige filmer med forskjellig følsomhet for lys. I dag er dette bare en innstilling i kameraet. Denne innstillingen forteller bildebrikken hvor lyssensitiv den skal være. Ulempen er at jo mer lyssensitiv man sier den skal være, jo mer støy vil man få i bildet. DSLR kameraer er her noe helt annet enn kompaktkameraer. Mens man på et DSLR kan ta gode bilder på ISO 800, så vil som oftes en høyere ISO enn 200 på ditt kamera føre til såpass med støy at det vil forringe bildet. Men det fungerer jo som du sikkert har skjønt på den måten at jo mer lysfølsom bildebrikken er, jo midre lys trenger du at slipper inn på bildebrikken. Det vil si at høyere ISO tillater at du bruker kortere lukkertid (for å få bildet skarpt), eller mindre blenderåpning (for å få større dybdeskarphet i bildet)

 

I mellom alle ekstremverdiene her ligger innstilligne som sammen utgjør et godt eksponert bilde. Før når man brukte vanlig film, lå det et kjemikalielag som reagerte med sollys ytterst. Hvis denne kjemikalieblandingen ble utsatt for for masse lys, så etset den helt bort, og man fikk hvite felter på bildet, såkallt utbrent, og bildet er overeksponert. Hvis det ikke kom nok lys inn, så rakk ikke blandingen å reagere med lyset, og felter på bildet ble helt sorte, og bildet ble undereksponert. Det man i de fleste tilfeller forsøker å få til er at ingen deler av bildet hverken blir utbrent, eller undereksponert, slik at man fanger detaljer i hele bildet. Dette kan ofte være en stor nok utfordring i seg selv.

 

En kjent fremstilling av sammenhengen mellom disse tre går som følger: Du ønsker å fylle en bøtte med 10 liter vann med en hageslange. Lukkertiden er tiden vannet står på, blenderåpningen er diameteren på slangen, og ISO er trykket i slangen. Som du skjønner kan man kombinere i det uendelige med måter å fylle bøtten på.

 

Håper dette ga svar på noen av tingene du lurer på.

 

Med vennlig hilsen

Christopher H

Lenke til kommentar

Regner med at du har prøvd, men jeg har god erfaring med å bruke portrettfunksjonen, den gjør omtrent det du spør etter, og man slipper å trykke så himla mye hvis man skal gjøre det fort og greit. Har man den tiden man bør ha til planlegging av bildet er det selvfølgelig mye mer å hente på å gjøre det skikkelig sjøl, som beskrevet i postene over.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Har begynnt å få litt forståelse for både lukker,blender og ISO men ikke så mye erfaring med det ennå. Dvs. hvilken ISO lønner det seg å bruke med hvilken lukkertid og hvilken blenderåpning.

Det var derfor jeg spurte om hvilke innstillinger folk har gode erfaringer med når man f.eks skal ta nærbilder, portrettbilder, bilder i bevegelse osv.

Med erfaring finner man jo ut av disse innstillingene, men man vil vel uansett ende opp med ca. det samme innstillingene som andre har funnet ut før?

 

Ang. det å få skarp forgrunn og "grumsete" bakgrunn på bildet, så får jeg til det hvis jeg bruker mye zoom. Problemet er det at jeg må bruke så mye zoom eller stå så nærme motivet at jeg kun får med deler av motivet jeg ønsker å ta bilde av. Noen ideer til hvordan man løser det problemet?

Lenke til kommentar

På grunn av liten bildebrikke får kompaktkameraene stor dybdeskarphet. Hvis du ikke klarer å få kort nok dybdeskarphet med kameraet ditt så må du enten "fake" effekten i photoshop i etterkant, eller kjøpe deg et speilreflekskamera som har større bildebrikke.

 

At du må bruke tele for å få uskarp bakgrunn er som nevnt helt normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...