Guggelibu Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Jeg har sett at det står, for eksempel "AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz" Hvorfor står det da "4000+"? hvorfor har de d? er den på 4GHz, eller på 2.4GHz? Endret 27. august 2005 av Guggelibu Lenke til kommentar
MRN Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Den er på 2.4 Ghz, men tilsvarer 4 Ghz på en annen type AMD-prosessor. (T-bird?)4 Ghz er mer sammenlignbar med Intel sine CPUer. Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Men er den overklokket eller noe? hvordan kan den være 2.4GHz og samtidig 4.0GHz?? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Altså, AMD har høy ytelse men lav klokkefekvens. Jeg vet ikke hvorfor, men det er sånn. Kan jo nesten tenke deg at en AMD64 3000+ (2Ghz) er det samme som en Intel Pentium 3Ghz. Går egentlig ikke an å sammenligne på den måten men det er iallefall noe sånn "ca". Kommer jo ann på cache osv og da... På spill som det står "Krever 2,8Ghz CPU" kan du godt ha en 2800+ CPU fra AMD. Forrvirrende er det iallefall. EDIT: Ikke skyt meg om jeg helt helt på jordet. Endret 27. august 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Skjønner godt at du spørr, er mange som lurer på dette. Klokkefrekvensen på A64 4000+ er ganske riktig 2,4 GHz, men klokkefrekvens er ikke det eneste som har betydning for hastigheten til prosessoren. AMD og Intel har valgt forskjellige veier for å oppnå den samme ytelsen. Intel har valgt å øke klokkefrekvensen, mens AMD har valgt å øke antall instruksjoner som blir utført for hver klokkesyklus. Den offisielle begrunnelsen for moddelnummeret "4000+", er at prosessoren yter det samme som en gammel Thunderbird på 4000 MHz, men alle ved at den egentlige grunnen er å sammenlikne med Intels P4. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Teddy: Du har ikke feil nei. De oppgir hva CPU'en tilsvarer (uoffisiellt i Pentium 4 Mhz, men det kan de ikke si direkte)hvis det hadde vært en Athlon Thunderbird på tilsvarende frekvens. Dette fordi AMD produerer CPU'er som jobber mer effektivt pr. MHz enn Intel. Ettersom Intel er markedslederen, og faktisk det eneste mange har hørt om, så må de ha en skala som tilsvarer Intel sin, ettersom den jevne forbruker bare ser på Mhz.... da virker en Athlon 64 2,0GHz veldig lite i forhold til en Intel Pentium 4 3,0GHz, selv om Athlon'en ofte yter bedre enn Intel CPUen... Den er ikke overklokket, den bare yter bedre pr. MHz... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Men er den overklokket eller noe? hvordan kan den være 2.4GHz og samtidig 4.0GHz?? Hvor har du 4 GHz fra? AMD 64 4000+ har en klokkefrekvens på 2.4GHz og yter som en P4 @ 4 GHz (FSB 800MHz). Megahertz forteller ikke alt om hvor mye CPUen yter. Hz er ikke en måleenhet for ytelse, men for frekvens. Hvis en lastebil kjører én tur i minuttet vil den fortsatt få fraktet mer enn en småbil som kjører to turer i minuttet, selv om frekvensen bare er halvparten. http://www.hardware.no/artikkel/13427 Grunnen fordi AMDhar valgt å ha serienummer som "4000+" er å fortelle folk som ikke vet noe hvor mye den yter i forhold. Dette har også noe med markedsføring å gjøre. Fortell en person om han vil ha en P4 4 GHz eller en AMD 64 på 2.4 GHz, han vil jo antageligvis tro at P4 er bedre. Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Så, er det Pentium som er lastebilen, eller er det AMD? Jeg tipper at det er AMD'en, fordi den har lavere klokkefrekvens enn Pentium. Men 4000+, er det hvor effektiv den er i "Pentium-prosessor skalaen"? Den er ikke overklokket eller noe annet? Er den bare en 2.4GHz som er like effektiv som en 4GHz CPU? Si ifra hvis jeg er langt ute på ødemarka nå! Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Men er AMD mer ustabil? jeg har en kompis som har AMD, og maskinen hans er sinnsykt ustabli! Er det da enten en liten feil på CPU'en eller at det er et dårlig HK, ram eller noe? D er ikke at AMD rett og slett er mindre stabil enn Pentium-prosessorene? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Om pc'en til kompisen din er stabil så be han om å formatere og legge inn Linux... Det har ikke noe med prosessoren hans å gjøre, om det ikke er en overbelastet Duron prosessor da. 4000+ AMD er noe a-lá 4Ghz Pentium ja. AMD er lastebilen og Pentium er Ferrari'n. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) AMD var mer ustabile enn Intel CPU'er... for ca 7-8-9 år siden...(trenger jeg engang si hvor lenge det er siden i dataverden? ) I disse dager er de like gode eller bedre på både ytelse, stabilitet og ikke minst, varmeutvikling. at det er feil på HK og eller minne er ikke usannsynlig. Det KAN være feil på cpu, men det er høyst sjeldent det...da er det oftere minne eller HK som skaper problemer... Endret 27. august 2005 av MrLee Lenke til kommentar
MRN Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 AMD er lastebilen og Pentium er Ferrari'n. Jeg, som selv har Intel, er blitt overbevist/overtalt (propaganda?) om at det er AMD som er raskest, og Intels styrke er til database og multitasking og slikt... Grunnen til at AMD yter bedre på samme hertz, har noe med antall pipelines å gjøre. AMD trenger færre instruksjoner å fylle opp, før CPUen gjør et klokkeslag. Intel har flere pipelines, og trenger derfor flere instruksjoner å fylle helt opp, for at klokkeslaget skal bli så effektiv som mulig. (Dårlig forklart...) Jeg har klart å ødelegge tråder før, og skal klare det igjen. (se denne tråden) Men, anantech hadde en finfin artikkel om det der. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 AMD er lastebilen og Pentium er Ferrari'n. Jeg, som selv har Intel, er blitt overbevist/overtalt (propaganda?) om at det er AMD som er raskest, og Intels styrke er til database og multitasking og slikt... Altså, det var ikke ment sånn at AMD er tregere enn Intel, men det var noen som sa noe om at AMD frakter med info per hz elns, mens Intel frakter mindre per hz men til gjengjeld kjappere. Var det jeg sa. tror jeg. Nå forvirrer jeg meg selv og! Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 hva er galt med emnetittelen min? jeg satt lenge og tenkte, men fant ikke no bedre! Noen som har forslag? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Er faktiskt ikke så lett det. "AMD har færre Ghz enn Intel, why?" Er det beste jeg kan komme opp med. EDIT: Eller "Hva betyr 4000+ på AMD?" Endret 27. august 2005 av -Teddy- Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Er "hva betyr 4000+ osv. på AMD?" bra nok, o store community manager Ueland? Endret 27. august 2005 av Guggelibu Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 det var jo bra! Da kan vi jo fortsette med spørsmålet denne posten handler om! Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 ingen flere som vil hjelpe meg?? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 synes du har fått gode og utfyldene svar til nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå