Gå til innhold

skal mekke heit pc. tar gjerne i mot råd og tips


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Den skjermen er ikke noe å satse på. Og den prisen?? En LG 19" 99G er bedre, men det er bedre med en god 17" enn en dårlig/middelmådig 19"! Så skal du ikke bruke mere på skjerm ville jeg gått for en 17".

 

Nettverkskortet var dyrt og fungere ikke bedre for deg hvis du bare har oppe et hjemme nettverk eller er på LAN ofte. De fleste "gode" nettverkskort reduserer CPU bruk ved overføring, noe som ikke er noe problemer for en XP2000+!

 

Du kan jo titte på Databutikken.com/no. Der vil du nok finne det ganske mye billigere, de er helt ok! Liker komplett best jeg også, men databutikken er endel billigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


jeg gidder ikke blåse 800/1000 spenn på å få noen få mhz til.


skjermkortet har jeg valgt først og fremst fordi det er sjef,


 

 

Når du kjøper ti4600 framfor ti4400, så bruker du nettopp 1000 mhz på noen få mhz til :grin:

 

 

Du kommer til å ha et formidabelt prisras på maskina det neste året, kansje så mye som 50 prosent. Jeg tror det er mer kostnadseffektivt å ikke kjøpe det aller aller nyeste men helder holde litt penger igjen, slik som 1000-lappen på gf-kortet, til å bruke seinere. Men hey, det er dine penger :grin:

 

 

Jeg tror også det er lurt å legge mer penger i skjermen. Skjermen er en veldig viktig del av datamaskina.

 

 

mvh

Are-Harald.

 

[ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-08-10 10:19 ]

Lenke til kommentar

takk for tipset om nettverkskortet!

men musa skal jeg ha. intellimouse er knall. ok, litt dyr, men når jeg først skal blåse i underkant av 20000 så er liksom ikke noen hundre fra eller til så mye. så da satser jeg på en mus jeg vet er bra. har flere venner som har den eller tidligere modell.

Lenke til kommentar

arehb, hadde du ikke utelatt siste delen av den setningen du limte inn, hadde grunnen til at jeg betaler ekstra for skjermkortet stått der.

 

så vidt jeg veit vil dette funke (rett meg hvis jeg tar feil):

 

skjermkortet har tv-in, og med en videospiller kobla til kabel-tv i veggen, med kanaler innstilt (på videospillern altså) kan jeg teoretisk sett se tv på rommet. har lite plass, og derfor blir både tv og pc litt drøyt.

 

ellers... takk for tips om skjerm også...

men hva er egentlig galt med den? LG er da et mer eller mindre bra og respektert merke?

Lenke til kommentar

Vår anbefaling for 19-tommere er den ultimate CRT-skjermen SONY CPD-G420 [finn pris]. Denne skjermen koster omkring 6000 kroner, men er hvert hver eneste krone. Men vær opperksom på en ting når du kjøper SONY-skjermer med Trinitron-bilderør: Det går nemlig to såvidt synlige svarte linjer på tvers av skjermen som kan virke irriterende på noen, men deres tilstedeværelse er i våre øyne for en vanesak å regne. Om du ikke har riktig så mye penger å rutte med, men fortsatt ønsker kvalitet - er LG 995FT et utmerket valg. Denne skjermen er helt flat, klarer 85 Hz i 1280x1024 og har innebygget 4-porters USB-hub. Prisen er postiv, regn med å måtte betale rundt 3500 kr for denne. Har du enda dårligere råd er LG99G en skjerm som utvilsomt vil gjøre god nytte for seg. Skjermen kjører 1280x1024 punkters oppløsning og har TCO-99 godkjenning. Denne får du for snaue 2500 kr.

 

 

tatt fra Hardware.no's skjermanbefalinger

Lenke til kommentar

Har samme HK, CPU, RAM og kabinett. Er greit nok men bigtoweret er litt for stort + at i miditoweret er vel powerknappen bak det låsbare frontpanelet og ikke uttenfor slik som på bigtoweret. Men husk at CPU`en utvikler i grunnen sinnsykt mye varme, ville nok slengt med noen kabinettvifter !

Lenke til kommentar

Musa er extremt viktig. Ikke kjøp billig-mus (haha din pervert).

For kjøper du en mus du ikke liker, eller som ikke ligger helt bra i hånda kan du skade musklene i hånda ganske fort. Trust me, jeg snakker av erfaring.

Du kan også få fortere leddgikt av feil mus, selv om du neppe kommer til å kjenne noe til leddgikta før du nærmer deg 35-40, hvis du ikke er rundt 40 allerede da. Fikk denne infoen fra legen min, så jeg er ikke bare en liten dritt som tror han kan alt.

Jeg selv er bare 17 år, men har allered fått betydelige og varige skader i venstre hånda mi (jeg er keivhendt) etter noen år med en firkanta Amiga mus og 3 år med Logitech ball mus.

Litt kipt å slite med å hogge ved pga. hånda når man fortsatt er i puberten lixom :sad:

 

Dessuten vil du ikke få like presise musebevegels hvis du

A) Har en dårlig mus

B) Hvis musa ligger dårlig i hånda di.

 

Åj.. det ble ganske off-topic, men det er bare et råd. Sikkert ganske mange andre her på forumet som sliter med håndskader etter sin første Amiga mus :razz:

Lenke til kommentar

Det virker ikke som du har så dårlig råd med den maskinen du har valgt. Maskinens verdi synker veldig etter at du har kjøpt den, men det gjør ikke verdien på skjermen. Som en annen sa her, ikke kjøp de helt nyeste delene. Da sparer du endel penger. Bruk heller penga på en god skjerm. Øya dine fortjener det. Det er tross alt skjermen du skal sitte å se på, ikke kabinettet.

Lenke til kommentar

Sjekk august tilbudet hos komplett.no:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...D=&p=25009&s=fp

 

Komplett AMD XP 2000+ August PC

WinXP, GeForce4 TI4400, CD-RW, 256MB, 19" for kr 12000,-

 

Du får en nesten like god PC og sparer 5000 som du kan ha i lomma til du kjøper ny PC igjen om 1 år eller 2.

 

Har bestilt en slik for søstera mi, mens jeg sitter med en snart 2 år gammel Pentium III800.

Lenke til kommentar

den komplette pc'n har for lite minne, for liten harddisk, ikke dvd-spiller, ikke tv-in på skjermkortet, ikke 5.1 surround høytalerpakke + at skjermen er ca. like bra/dårlig som den jeg valgte først. har nå omrokert og bytta om litt på sakene.

 

her er det nåværende utkastet:

 

Kabinett: Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W DA-01B-D P4 / AMD

pris: 1 105,-

 

Hovedkort: Abit KX7-333 Hovedkort Socket A (DDR)

- VIAKT333, ATA/133, ATX, 266MHz

pris: 1 044,-

 

Prosessor: AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus

pris: 1 290,-

 

Skjermkort: Asus V8440 GeForce4 Ti4400 128MB Deluxe

- AGP, DVI, Tv-Out/-In, 3D Glasses, Retail

pris: 2 770,-

 

Skjerm: LG 19" CRT 995FT+ TCO-99 Flatron

pris: 3 695,-

 

Minne: DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)

pris: 1 202,-

 

Lydkort: Creative Soundblaster Audigy Surr...5.1

- Lydkort Audigy Player + Inspire 5300

(lydkort pluss 5.1 surround pakke)

pris: 1 845,-

 

Harddisk: Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

- Special Edition 8MB cache WD800JB

(to stykker)

pris: 2 312,-

 

DVD: Samsung DVD-spiller IDE 16x/48x Sort

pris: 509,-

 

CD-brenner: Plextor CD-brenner IDE 40x/12x/40x Sort

pris: 1 105,-

 

Vifte: Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

- CP5-6J11C-0L, Til 1,4GHz, samt XP2200+

pris: 139,-

 

Nettverkskort: SMC Kort EZ Card 10/100 PCI TPO

- Nettverk Full Duplex RJ-45

pris: 134,-

 

Resten:

Mitsumi Diskettstasjon Sort 1,44 MB

pris: 231,-

Microsoft Intelli Mouse Explorer v. 3.0

pris: 509,-

Keytronic Tastatur KT1000 Sort PS/2

pris: 231,-

 

prisen har nå forandret seg fra 17 921,- til 18 171,-

 

litt treigere skjermkort, bedre skjerm, mer harddiskplass, ny (bedre?) vifte og billigere nettverkskort. bedre nå?

 

er det viktig med flere vifter/kjøleelementer enn den ene prosessorvifta? duger den nye skjermen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...