CellularDude Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Selv om jeg kan en del om mobiler, har jeg ennå ikke klart å finne ut om 3G og Edge har noen effekt når man bruker WAP over GPRS. Har i alle fall ikke merket noen hastighetsøkning, når jeg sammenligner nokiatelefoner med og uten disse egenskapene. Eller er det slik at 3G og Edge kun har innvirkning på dataoverføring, altså bruk av e-post, nedlasting av filer osv? Altså Internettkontoen? Det vanlige er at man har tre kontoer; en for WAP/GPRS, en for internett/data og en for MMS. Så er det da spørsmål om hvilken eller hvilke av disse som drar nytte av 3G og Edge. Håper jeg klarte å uttrykke meg forståelig Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Først. Hvilken mobil har du? Jeg har N6630 (med Netcom), med den kobler jeg meg opp med den vanlige GPRS-profilen. Har jeg 3G-dekning der kommer det et 3G-ikon oppe i hjørnet istedenfor GPRS-ikonet som kommer når jeg ikke har 3G-dekning. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 6680. Jeg har ikke prøvd den med NetCom, kun Telenor Mobil. Det kan jo være forskjeller mellom de to leverandørene/mobilnettene for alt jeg vet når det gjelder 3G. Lenke til kommentar
oddity Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Spørsmålet er vel kanskje heller hvorvidt man har noe særlig å tjene på 3G når man wapper. Jeg har nå en telefon med gprs klasse 10, og savner egentlig ikke større hastighet på wap. De fleste wap sidene jeg besøker loader på et par sekunder og det holder for meg. -Edit- Så det er kanskje fordi wap sidene er så små at du ikke merker noen forskjell på 3G og gprs? Bare gjetning da, men.. (har aldri prøvd wap via 3G før) Endret 30. august 2005 av oddity Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 6680. Jeg har ikke prøvd den med NetCom, kun Telenor Mobil. Det kan jo være forskjeller mellom de to leverandørene/mobilnettene for alt jeg vet når det gjelder 3G. Ok, det er likt på 6680 og 6630. Ser du et 3G-tegn når du bruker wap vet du at du tar i bruk 3G. Lenke til kommentar
wanka Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Merker stor forskjell på 3g og gprs når jeg surfer via PC. Med WAP er det begrenset hvor mye tid som spares når de fleste sider er maks 10KB. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Først. Hvilken mobil har du? Jeg har N6630 (med Netcom), med den kobler jeg meg opp med den vanlige GPRS-profilen. Har jeg 3G-dekning der kommer det et 3G-ikon oppe i hjørnet istedenfor GPRS-ikonet som kommer når jeg ikke har 3G-dekning. NetCom har ikke bygget ut 3G nettet sitt, så det er vel heller umulig. Var iallefall det selgeren sa til meg når jeg skulle ha denne.. Endte opp med en 3230 isteden. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) NetCom har ikke bygget ut 3G nettet sitt, så det er vel heller umulig. Ehm... Jo, det har de. De har bare ikke lansert det fullt ut enda. Har brukt NetComs 3G-nett lenge jeg, og vi selger mange 3G-løsninger til bedrifter der jeg jobber. Endret 3. september 2005 av Lord Swag Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Så da øpy han selgeren mer eller mindre til emg da? han sa det at Netcom ikke hadde utbygget 3G nettet sitt, så det problemet som ville forekomme da, var at det så ut som om telefonen fungerte ordentlig, men den ville ikke gjøre det. Vet ikke jeg.. Hadde vel egentlig aldri bruk for 3G allikevel. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Litt problemer med å lese hva du skriver. Men, ja, selgeren du pratet med har overhode ikke peiling. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Så da øpy han selgeren mer eller mindre til emg da? han sa det at Netcom ikke hadde utbygget 3G nettet sitt, så det problemet som ville forekomme da, var at det så ut som om telefonen fungerte ordentlig, men den ville ikke gjøre det. Vet ikke jeg.. Hadde vel egentlig aldri bruk for 3G allikevel. Det er ikke 100% utbygget, men 70% av Norges innbygere sånn cirka har dekning. Kan godt hende at operatøren sa feil, kundeservice på Netcom vet vanligvis ikke en dritt. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hm.. så det var endel skrivefeil.. Men han sa til meg at jeg ikke skulle kjøpt den hvis jeg hadde NetCom. For da ville ikke telefonen fungere ordentlig. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hm.. så det var endel skrivefeil.. Men han sa til meg at jeg ikke skulle kjøpt den hvis jeg hadde NetCom. For da ville ikke telefonen fungere ordentlig. er riktig det. Som referanse har jeg en fin logg hos netcom med nettverksproblemer o.l. etter at jeg tok i bruk umts. Eneste problemet var at min forhandler trodde det skulle fungere fint, og det samme hos Netcom forsåvidt. Det tok ca 1-2 dager før vi så problemer med tjenestene osv som jeg hadde med abonnomentet. I slutten av juli greide vi å finne ut at umts var skyld i stort sett alle problmene mine i sommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå