Gå til innhold

Flash anbefaling

Anbefalte innlegg

Hei

Er eier af Canon G1 og ønsker at investere i flash istedet for den indbyggede.

Jeg har ikke kendskab til dette marked/modeller, er der nogle med anbefalinger om hvad jeg skal gå efter.

Ser at Canon modeller er ganske dyre, men er de også de bedste.

På forhånd tak

Flemming Jansen

Dejligt at være Dansk i Norge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke hør på Skarsk, du bør ikke kjøpe deg hvilken som helst blits.

For at eksponeringen skal bli riktig, er det essensielt at du kjøper Canon.

I utgangspunktet skal man kunne kjøpe alle Canon EOS-kompatible blitser, dvs. også plagiater fra andre merker. Gjør du det bør du nok satse på nyere modeller, og ikke kjøp uten å prøve først.

Min EOS-kompatible Cobra 440 AF fungerer utmerket til EOS 500, men kan ikke brukes til PowerShot G2. Kameraets innebygde elektronikk klarer ikke å dosere blitslyset. Det vil sikkert være det samme til G1.

Canon selv skriver at SpeedLite EX 220, 380, 420 og 550 kan brukes til G2. En SpeedLite EX 420 burde være et godt valg.

Så hvis du ønsker å kjøpe ikke-Canon, sørg for å forsikre deg om at det vil virke til G1.

MLW

Lenke til kommentar

:smile:

I motsetning til mange andre kompaktkamera, er Canon G1 utstyrt med full 7-kontakters

hotshoe.

Det vil si at et hvilket som helst blitssystem kan tilkoples.

Under Photokina 2000 demonstrerte nettopp Canon et G1 tilkoplet et komplett studio

Flash-system.

For nybegynnere innen foto kan det selvsagt være enklere og tryggere å kople til Canons egne

produkter.

skarsk

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-08-10 14:30 ]

Lenke til kommentar

> I motsetning til mange andre kompaktkamera, er Canon G1 utstyrt med full 7-kontakters

hotshoe. Det vil si at et hvilket som helst blitssystem kan tilkoples.

Vel, Canons folk vet sikkert hvordan man kan sette opp et blitssystem som funker.

Canon G1, og andre EOS-kompatible blitskontakter, har 5 kontakter - hvis jeg teller riktig. 4 av disse er Canon-spesielle, dvs. at de brukes til toveis kommunikasjon mellom kamera og blits for å sikre korrekt eksponering.

g1_blits.jpg

Hvis man har en blits konstruert for et annet blitssystem vil man ikke like enkelt kunne få korrekt eksponering.

Uansett virket ikke min blits, som er laget for EOS-system, på G2. Blitsen fyrte av maksimalt hver gang, og kameraet klarte ikke å kutte ned lukkertiden tilsvarende. Det er klart man nok kan få bedre resultater ved å sette manuell lukkertid/blenderåpning og eksperimentere seg fram, men dette er ubrukelig til vanlig fotografering.

Det er lite trolig at det er stor forskjell på blitskoen på G1 og G2.

MLW

[ endret av mlwirak den 2002-08-10 16:29 ]

Lenke til kommentar

Jeg har fotografert i noen år, og får blitser til å funke med manuelle instillinger på de kamera jeg har hatt, både på analoge- og digitale kamera.

Det krever bare enkel hoderegning pluss litt skjønn.

Akkurat nå bruker jeg min CP995 med både en Rollei 134 REB og en Agfatronic 201B samtidig, for å kunne dekke lysbehovet i enkelte tilfeller.

Er man bare avhengig av automatikk, må man ty til proprietært utstyr dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...