Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Slippe å åpne porter på router.

Anbefalte innlegg

Før jeg skaffa meg en trådløs ruter var det bare å connecte til ting som dc++ i active mode uten noe konfigurering. Hoste spill osv. Nå med routeren så må jeg åpne porter og stresse. Er det noe jeg kan deaktivere/aktivere for at den skal bare funke som en dhcp og trådløs accesspunkt. Routeren er en Smc Barricade 54G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner det på vevkonfigurasjonssiden til routeren din. Altså, den siden du går innpå når du skal åpne ymse porter. Bare let etter forkortelsen DMZ på sidene og legg til IP-adressen til din datamaskin dersom du finner det etsteds.

For øvrig kan det muligens være en fordel å lese manualen.

Lenke til kommentar

Bare for å ta det raskt :

Universal plug-and-play (UPnP) :

The goals of UPnP are to allow devices to connect seamlessly and to simplify the implementation of networks in the home and corporate environments. UPnP achieves this by defining and publishing UPnP device control protocols built upon open, Internet-based communication standards.

Som du kanskje skjønner vil UPnP hjelpe deg til å få hoste ting på PC'n din, uten å måtte forwarde porter o.l til den lokale IP'en din. Men problemet med UPnP er at selve programvaren som skal hoste må støtte det, noe ikke mange programmer gjør.

Jeg har selv en SMC router, og jeg har faktisk DMZ på den, så det skal nok finnes et sted der. DMZ betyr demilitarized zone, og referer til at alt av inngående porter (dvs alt som er hostet på din PC) vil være tilgjengelig til folk utenfor nettet ditt, uten å forwarde porter.

Sjekk ut her, min ligger under "MISC" instillingene.

dmz3jt.th.gif

Lenke til kommentar

Ruteren vet jo ikke at det bare står en maskin på nettverket ditt. Når du vil at alt skal være åpent, så hadde ruteren ville spurt deg "Ok, men hvor skal det stå åpent inn til da?"

DMZ er nettop dette, å åpne alle porter inn til en adresse som defeult. ikke alle rutere har funksjonen.

Desverre kjenner jeg ikke til den spesifikke ruteren, men den løsningen du ser etter måtte være å bruke DMZ eller bridge-modus for å slå av hele ruter-funksjonen og bruke den som et rent modem i stedet (men da kan du jo bare ha på en maskin som får kontakt..)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Så hvis jeg skriver opp de ip'ene til maskinene på nettverket og setter lease time på forever og lar port stå åpent så skal alle programmer og spill fungere ut?

Et alternativ til DMZ, er å forwarde hele portrangen på både UDP og TCP ja! :)

Har akkurat det samme spørsmålet. Hvordan får jeg åpnet porter på min speedtouch 510. Har sett etter, men skjønner ikke helt hvordan du skal sette det opp.

Noen som kan hjelpe meg?

Her bør du lage din egen tråd, og ikke "sjele" noen andres. Forresten ligger den mange portforwardingstråder her på forumet allerede. Søk, eller lag en ny tråd! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hadde også dette problemet; å bli aktiv i DC++ med trådløst nett! Så endelig fikk jeg det til.. Jeg leste denne tråden! :w00t:

Men, så slo jeg av maskinen, og slo den på igjen.. Men hva da?! Da funket det plutselig ikke lengere.. Warum!?

Jeg har en Jensen Scandinavia Broadband Router.. Wireless..

Og jeg har muligheten for;

DMZ IP Adress: 192.1.168.xxx (fyll inn)

Hvor jeg setter inn IP'n jeg får ved ipconfig (f.eks)..

Men, så har jeg også noe som heter;

IPSec Pass Through Adress: 192.1.168.xxx (fyll inn)

Hva er denne til? Må begge være på? :hmm:

Hvis jeg enabler DMZ så trenger jeg ikke å enable PORT Forward (Virtual Server)?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...