Gå til innhold

Ny bærbar til Photoshop

Anbefalte innlegg

Heisann. Min far kunne godt tenke seg en laptop, primært til Photoshop.

*Han vil bruke 10.000

*Maskinen skal brukes kun til Photoshop, og Word/Excel. Kanskje spilling, men ikke tenk på det.

*Krav: Mye/rask RAM, kjapp harddisk, grafikk-kort som kan takle PS, og IKKE MINST en god skjerm som egner seg til Photoshop.

*Det er ikke så veldig viktikg at den er lett og liten.

*Bluetooth hadde vært greit, men ikke en nødvendighet.

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom han kan strekke seg litt, så får han en Powerbook som er ypperlig til slikt. Nå er det snart Aple EXPO, så da blir nok Powerbookene oppgradert der. iBook burde fungere greit til dtte, men da må du ha mye ram...

btw, det sier vel seg selv at det er lurt å vente til de blir oppgradert...

Lenke til kommentar

Min mening om laptop til photoshop bruk:

Minst 1GB ram, og oppløsning på minst SXGA (1400x1050) , mens UXGA (1600x1200)(eller bedre) er å foretrekke.

Problemet her, blir at du vil klare å få en laptop med nok ram og cpu til ca 10k, men på skjermsiden vil jeg tro du er nødt til å legge på et par lapper...

Du kan prøve å se på noen Dell maskiner, de lar deg velge forskjellige typer med lcd skjermer på laptoppen... :)

Lenke til kommentar

PS på en 1024*768 er ikke spesielt gøy. Det går, men er ikke ideelt for en pc som bare skal brukes til PS. Da bør man heller legge litt mer penger i den bærbare for en bedre skjerm. Det hjelper ikke om den kanskje er raskere for filtrene osv, hvis man jobber dårligere grunnet skjermplass. Altså er en iBook uaktuelt for dette, bruker selv en av og til, men det er bare litt. Man må minst ha en 15" PB, men selv på en slik en syns jeg skjermoppløsninga er litt dårlig.

Nå kan det jo hende at faren din har dårlig syn, så da kan nok en 14" iBook passe bra.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Da har jeg utelukket Mac, hadde ikke helt tenkt på dette med skjerm. Men eisa01, mener du at han burde satse på en 17-tommer? Og hva er forskjellen på SXGA og UXGA? Tror han kanskje kan strekke seg enda litt lenger enn 10.000 nå :)

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

En liten påminnelse til trådstarter:

Bumping er posting i gamle tråder, slik at de skal komme lengre opp på lister over de siste postede meldingene. Dette blir gjort av enkelte, og slike meldinger inneholder ofte bare "*bump*". Dette vil i første forsøk bli slettet, men hvis brukeren fortsetter bumpingen kan stenging av tråder og advarsler bli brukt. En har likevel lov til å svare på sine egne tråder, dersom en har ny informasjon å komme med. Bumps av typen ”*bump*” tillates i den grad at det går minimum 24 timer mellom hver slik post og maksimalt to stykker sammenlagt.

Geir :)

Lenke til kommentar
17" blir altfor stort etter min mening.

15" SXGA+ eller 15,4" WSXGA+ er jo ålreite skjermstørrelser med fin oppløsning..

Ok, men er de bra nok til Photoshop? Jeg tenker også litt på fargegjengivelse og slikt.

Dell Inspiron 6000 sin WSXGA+ skjerm syns jeg virker veldig bra

Lenke til kommentar
Ok, takk :)

Men hva burde jeg velge:

*17" UltraSharp™ Wide Screen WXGA+ (1440 x 900) TFT

*17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™

Ikke tenk på pris, bare det som passer best til Photoshop :)

Uten tvil sistnevnte (WUXGA)! :yes:

Lenke til kommentar

Du må ikke kjøpe en pc til faren din med en skjerm som han kommer til å sette ned oppløsningen på! Da blir skjermen uskarp osv. Jeg foreslår at du tar med faren din på Elkjøp/Expert/Lefdal og finner ut hvilken skjermoppløsning og størrelse som passer best for han. Noe som ser helt fint ut for oss unge, blir vanskelig å bruke for middelaldrende menn ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...