Aetius Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jeg er altså fotograf og trenger en ny skjerm. Jeg har hatt en 21" IBM P202 CRT hittil, og den har funket bra, men nå er den syk og døende. Jeg vil da altså gjerne ha anbefalinger om hvilken LCD som er best til bildebehandling, specs as follows: 1) Bruksområde: Bildebehandling, med sporadisk spilling. Responstid er ikke det viktigste, men er jo kjekt å ha. 2) Størrelse på skjermen: Minst 19", gjerne større. 3) Prisklasse du kan tenke deg: Ikke så nøye, men mye for pengene er selvsagt bra. 4) Opplys gjerne om ditt skjermkort: X800XL, med tiden GF7800GTX eller R520. NB! Korrekt fargegjengivelse er DESIDERT det viktigste punktet! Er klar over at CRT eier LCD mht fargegjengivelse, men hvis skjermen er brukbar ellers, så går det kanskje. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Vil anbefale HP L2335 eller andre S-IPS baserte skjermer som er myntet på fotografer og designere (S-IPS skjermer har generelt sett også forholdsvis bra responstider). Du kan f.eks. sjekke ut Lacies profesjonelle skjermer her: http://www.lacie.com/products/range.htm?id=10016 Jeg bruker selv HP L2335 til en del billedbehandling og grafisk arbeid, og synes det fungerer veldig bra (selv om min forrige Philips-skjerm, en 22" profesjonell CRT-monitor, var bedre på enkelte områder). Lenke til kommentar
pc-mist Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Denne gir absolutt mest for pengene: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21417 ! (Les hw's test) Eizo er jo den meste profesjonelle produsenten av dem alle, men ligger i et helt annet prisskille, og du vil få mer for pengene på skjermen over. Kjøp heller to av den enn en Eizo Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Takker for tipset, men jeg syntes både kontrast og responstid på den skjermen var ganske svak. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Støtter "hal9k" sitt forslag! Jeg har denne skjermen selv, og er meget fornøyd. Det er rett og slett en fryd å jobbe med bildebehandling i 1920x1200 på en suveren 23"-skjerm. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Takker for tipset, men jeg syntes både kontrast og responstid på den skjermen var ganske svak. Du bør ikke henge deg altfor mye opp i tallene. Da er det en fare for at du baserer valgene dine utifra gale premisser. Du sier at du ønsker en skjerm for grafisk arbeide. Lacie-skjermen er nettopp myntet på slike formål. Utifra responsen din virker det heller som om du er interessert i en skjerm som er myntet på andre formål. Sett deg heller inn i hva de ulike skjermteknologiene står for, og orienter deg om hvilke merker som anbefales for grafisk arbeide (noen av disse er allerede nevnt). Les også omtaler fremfor å følge tallene slavisk, for tall i seg selv sier ikke nødvendigvis hvordan skjermen er i praksis. Husk at Lacie Photon Vision (etter alt å dømme) er en S-IPS skjerm, og oppgitt kontrastnivå vil ikke være så høyt som for f.eks. PVA-skjermer. Men S-IPS gir generelt sett bedre og mer troverdig billedkvalitet, og det er tross alt det som teller mest for ditt bruksområde. Jeg har selv en PVA-basert skjerm som papiret har høyere kontrastnivå enn min L2335, men som gir et vesentlig dårligere bilde. Og responstiden for PVA-skjermen som er oppgitt til 4 ms er bare en halvsannhet. I praksis er HP'en godt egnet til spilling, selv om responstiden er målt til 16 ms (samme som Lacie-skjermen). Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg har selv en PVA-basert skjerm som papiret har høyere kontrastnivå enn min L2335, men som gir et vesentlig dårligere bilde. Og responstiden for PVA-skjermen som er oppgitt til 4 ms er bare en halvsannhet. I praksis er HP'en godt egnet til spilling, selv om responstiden er målt til 16 ms (samme som Lacie-skjermen). Hvilke PVA-basert skjerm er det snakk om som gir 4ms? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Trådstarter: Spørs hvor kravstor du er. http://www.eizo.no/product.asp?id=87 svinger jo bra. 14 bits fargehåndtering + + + Ellers er jo coleredge serien til eizo spesielt rettet mot fotografer og får kun konkuranse med fotografserien til NEC : spectraview Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Hvilke PVA-basert skjerm er det snakk om som gir 4ms? SJekk signaturen min Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Hvilke PVA-basert skjerm er det snakk om som gir 4ms? SJekk signaturen min Samsung Syncmaster 730BF? Den er TN-basert. Endret 28. august 2005 av hishadow Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hmm, det ser ut som det verserer litt motstridende opplysninger omkring panelteknologien til denne skjermen. På sidene jeg har sjekket, samt den offisielle australske Samsung-siden står det faktisk at skjermen er PVA-basert. Du linket forøvrig til 930BF, kanskje den baserer seg på en annen paneltype? (fant ingen spesifikasjoner omkring 730BF på siden du linket til). På den annen side har det ikke så mye å si hvilken paneltype det dreier seg om i denne sammenhengen, ettersom poenget mitt var at tall i seg selv ikke nødvendigvis sier så mye om billedkvaliteten. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hmm, det ser ut som det verserer litt motstridende opplysninger omkring panelteknologien til denne skjermen. På sidene jeg har sjekket, samt den offisielle australske Samsung-siden står det faktisk at skjermen er PVA-basert. Du linket forøvrig til 930BF, kanskje den baserer seg på en annen paneltype? (fant ingen spesifikasjoner omkring 730BF på siden du linket til). På den annen side har det ikke så mye å si hvilken paneltype det dreier seg om i denne sammenhengen, ettersom poenget mitt var at tall i seg selv ikke nødvendigvis sier så mye om billedkvaliteten. Feil link ja Jeg blinkset litt der. Skjermen er oppgitt til 16.2M farger (6-bit farge + dithering). Er normal forbundet med TN det. En annen link. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå