Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kvalitet på nettverkskort, ingen tester?

Anbefalte innlegg

Jeg har A8N-SLI Deluxe. Den har 2 nettverkskort, nforce4 og yukon. Yukon suger balle og mister ipen om den blir for stresset og nforce4 er ikke verdens beste heller.

OBS:Nå kan dette være tilfeldigheter, eller hovedkortet mitt er delvis defekt som er mulig...

Feks hvis jeg kjører bittorrent(azerus) der jeg setter opp maximum connections på feks 700(default er noe lavt som 150 ellerno) og tweaker andre instillinger. Jeg lar den lagre på raid disker og jeg har mye minne så det er ikke disken som er for treig tror jeg(2x raptor) Om jeg har så mange torrents at jeg får connections opp i 700 (kan vel få det når jeg har 10torrents+) så får jeg rimlig heftige hastigheter. Men jeg merker at det går veldig i bølger, det virker som nettverkskortet mister all trafikk i 1 sek før den tar det opp igjen. Azerus kjører på avrage speed så man ser den faller utrolig lavt før den går opp igjen. Jeg er klar over at når man har så mange torrents og connections at man mister hastighet og får hele tiden, men dette ser jeg at ikke er det. Hvis jeg setter opp max connections til feks 750 og jeg får så mange så kneler hele maskinen...men før det på feks 700 så kan jeg spille, brenne, whatever uten at maskinen jobber noe veldig fælt.

Yukon nettverkskortet på hovedkortet mitt klarer ikke 700 i hele tatt, den mister ipen sin i noen sek straks den får flere enn 400 connections. Nå pleier jeg kanskje og høre på nettradio, spille, ha filoverføringer i nettverket og kjøre bittorrent så nettverkskortet får jo kjørt seg.

Jeg lurer egentlig på om det stemmer det jeg sier. Hvor mye har nettverkskortene og si? eller er det bare og ta det billigste man finner og det er lite merkbar forskjell. Man finner jo nettverkskort til alt fra 100kr til 3000kr (og sikkert mer) de dyreste er vel beregnet på servere...På min gamle maskin som bare står og nedlaster som har et cnet 100mb kort så ligger den 10x mere stabilt på hastigheter og connections. Den klarer ikke like høye hastigheter eller connections da siden maskinvaren ikke er så bra. Men til og med på lave hastigheter/få connections så har onboard nettverkskortene på hovedmaskinen min en tendens til og være ustabile.

Jeg ser aldri noen tester, eller folk som nevner slike ting som det jeg tar opp nå så jeg er usikker på om jeg har rett. Det er jo ikke det at kortet ikke klarer riktige hastigheter, men jeg syntes det blir ustabilt når nettverkskortet får mye trafikk. Enten i form av høy hastighet, mange connections eller begge deler. Jeg er jo klar over at det er andre ting og tenke på som maskin spesifikasjonene, spesielt harddisken sin ytelse jeg har prøvd og ta det med i betraktning.

Om jeg tar feil så ikke overkjør meg, jeg har bare observert noe og jeg lurer på om jeg har rett i hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp under høy belastning over tid at du ser om nettverkskort sliter eller ei. Noen ganger er det hw-designet, andre ganger driveren som kan avgjøre. Godt du nevnte Marvell Yukon, for mitt hovedkort på arbeidsstasjonen (Aopen i855gmem-lfs) har 2 stk. GigE kort basert rundt det brikkesettet.

Jeg tenkte flott, jeg skal gi ett av disse kortene en sjans og begynte å bruke det. Etter et par dagers tid la jeg merke til at jeg uten videre mistet nettforbindelsen. Dette var i windows XP med SP2 og nyeste drivere installert. Puttet tilbake mitt gode gamle Intel Pro 100/S og har aldri hatt problemer siden.

En annen dårlig erfaring fikk jeg med et Cnet Pro 200 kort (Davicom chipset). Det er lenge siden, men fikk timeouts på filserveren min som kjører FreeBSD. Igjen, kun under høy belastning. Jeg pensjonerte kortet og kjøpte et Intel-kort i stedet. Siden da.. aldri noen problemer.

Det kan jo hende at mine problemer var relatert til et spesielt oppsett, muligens drivere. Men jeg har ikke tid til å bruke halve dagen til å finne ut av det når et godt kort fungerer rett ut av esken.

Mine favoritter for 100Mbit er 3com 905B og Intel Pro/100. Aldri hatt nevnverdige problemer med disse kortene. Kanskje i ett enkelt tilfelle under win98 for en god stund siden.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til gode benchmark programmer som stress tester kortet og viser hvordan det klarte seg over lengre tid? Kan gjerne være client/server test program.

Finnes det noen gode nettsteder eller tester der ute som har testet noen mid-end nettverkskort ?

Vi har hvertfall oppdaget av Marvell Yukon er et dårlig onboard nettverkskort. A8N SLI-Deluxe og Aopen i855gmem-lfs har onboard nettverkskontakter av den typen og den mister forbindelsen/ipen sin i korte perioder når den blir stresset. Zenit rapporterte dårlig erfaring med Cnet Pro 200 kort (Davicom chipset) sitt kort også.

Noen andre som har gode/dårlige erfaringer?

Nå vil sikkert ikke den gjenomsnittlige bruker merke noe galt med nettverkortet sitt så han/hun vil påstå at kortet deres er perfekt. Jeg er ute etter meninger til brukere som har observert oppførsel på forskjellige nettverkskort under høy belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...