Gå til innhold

Høyre med skitne triks i valgkampen

Anbefalte innlegg

jeg så et litt skittent triks fra Høyre sin side på E18 i dag

Det var rushtid, og ved broa like ved Vækerø så jeg en svær og saftig plakat "Nei til ny E18 - stem rødt". AP burde da skjønne at det kommer til å koste mange stemmer i Asker og Bærum.

200 meter framme ser jeg enda en plakat "Ja til ny E18! Stem Blått!"

Nå har jo Høyre rundt 80% av stemmene her i Bærum fra før av...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg så et litt skittent triks fra Høyre sin side på E18 i dag

Det var rushtid, og ved broa like ved Vækerø så jeg en svær og saftig plakat "Nei til ny E18 - stem rødt". AP burde da skjønne at det kommer til å koste mange stemmer i Asker og Bærum.

200 meter framme ser jeg enda en plakat "Ja til ny E18! Stem Blått!"

Nå har jo Høyre rundt 80% av stemmene her i Bærum fra før av...

Det kalles reklame, og i såfall er shampooreklamer også "skitne triks". Det er jo ikke noe mer triks i at vi forteller hva motparten mener, og hva vi mener?

Lenke til kommentar
Tja, i teorien så er det jo stortinget som bestemmer renta. Men de har outsourcet denne oppgaven til Sentralbanksjefen ;)

Dette stemmer bare halveis.

Målet for pengepolitikken er fastsatt av Regjeringen og forelagt Stortinget. Gjennomføringen av pengepolitikken er delegert til Norges Bank gjennom lov og forskrift. Norges Bank rapporterer om gjennomføringen av pengepolitikken i sin årsberetning.

Dette betyr at regneringen bestemmer målet (og det er satt til 2,5% inflasjon pr. år i gjennomsnitt) og Norges bank som velger virkemidler for å nå dette målet. Det betyr igjen at renta ikke burde påvirkes direkte av hvem som sitter i regjering så lenge de ikke forandrer målet. Jeg synes det er veldig fint at det er NB som sitter med styringen av foliorenten fordi da er det noen med kompetanse som bestemmer.

Man må også huske på at Norge er et spesielt land når man skal sammeligne med økonomiske modeller mye pga. oljen. At renten er lav nå vil jeg ikke gi den nåværende regneringen ros for. Dette er det internasjonale samfunnet som styrer mye pga. at dersom den norske krona blir for sterk er det veldig dyrt for de å kjøpe varer fra oss noe som fører til store tap for Norge. Oljeprisen har også hatt en betydlig påvirkning på renta etter det min lærer i makroøkonomi sier, men jeg har ikke nok kunnskaper til å forklare noe mer rundt dette.

Noen her mente det var utrettferdig at syke personer som går til private foretak ikke får statsstøtte. Jeg synes denne ordningen fungerer helt greit fordi det offentlige har et tilbud og de syke velger selv om de vil benytte det eller ikke. Jeg mener at det offentlige burde gi støtte dersom de ikke kan betjene køene selv, uansett om det er pga. manglende kompetanse eller kapasitet.

Ang. topic så synes jeg at partienes skitkasting i valgkampen er veldig negativt. De burde heller bruke energien på å informere om sin egen politikk. Dessverre ser det ut som dette er en trend som ikke er avtakende.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...