JBlack Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Dette blir som når Torstein Dahle sier at det ikke er noe vits med nasjonale prøver. Det er alikevel forhold utenfor skolene som påvirker elevenes karakterer. Skal man følge denne logikken så kan man jo bare glemme å forsøke å gjøre læringen bedre, man kan glemme å forsøke å påvirke renten, det er alikevel ingen ting vi kan gjøre. Jeg tror rett og slett ikke på det. Der selvsagt forhold man ikke har kontroll over, men det betyr ikke at man er helt uten påvirkningskraft. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Er det noen som er flinke til å hakke på andre, så er det sosialdemokratene. Bare spør en SV'er i valgboden i Oslo om hvorfor du skal stemme SV, og du vil få ramset opp alle grunnene til hvorfor du skal hate alle de andre partiene. Bare på gøy tok jeg med meg en liten brosjyre som oppsummerte valgprogrammet til SV. Merkelig nok handlet mesteparten av punktene om "høyresiden vil...." Endret 29. august 2005 av Manuel Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Dette er jo naturlig da, siden vi har hatt en høyreregjering i 4 år nå.. Hadde ikke venstresiden hatt noe å klage på i det hele tatt, hvorfor skulle vi da hatt et regjeringsskifte? Dessuten sier jo stortsett høyre bare at en venstreregjering vil få renta til å øke.. Det er da ikke fremming av egen politikk, det er jo svartmaling av venstresida. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Er det noen som er flinke til å hakke på andre, så er det sosialdemokratene. Bare spør en SV'er i valgboden i Oslo om hvorfor du skal stemme SV, og du vil få ramset opp alle grunnene til hvorfor du skal hate alle de andre partiene. Bare på gøy tok jeg med meg en liten brosjyre som oppsummerte valgprogrammet til SV. Merkelig nok handlet mesteparten av punktene om "høyresiden vil...." Vel var nylig på et møte med høyresiden og må si at drittkastingen hadde høy prioritet der også. Det er det vel forøvrig ikke bare jeg som mener Slik skal Høyre svart-male de rød-grønne http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=286787 Hvis Regjeringen beholder makten etter valget, er Norges fremtid så lys at man må gå med solbriller. :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: Lenke til kommentar
pian Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Når det så gjelder renten så sier analytikere at en rente på 7-8% må vi forvente innen 1 til 2 år uansett regering, dette fordi renten er kunstig lav i hele europa.Det er dette som er hovedårsaken til at vi har gunstig rente her ikke regeringens politikk. Det er en kjent sak at regeringens politikk i liten grad påvirker renten, det er svigningene i verdensøkonomien som er mest avgjørende her. Så vi må nok belage oss på renteoppgang uansett,men kjekt at den ikke kommer før etter valget for da kan jo de borgelige skylde på vår kommende nye regering Dette er rent vås og sludder fra ende til annen. Jeg har akkurat vært i banken og fått boliglån, og undersøkt nøye hva forventningene er. 7-8% på ett - to år er en vanvittig økning! Se bare her: http://www.norges-bank.no/front/rapport/no.../utdyping1.html Eller for å at du skal slippe å lete: 4.75% omlag 5 år frem i tid. 7-8% på to år?! det funker ikke å ta tall ut av løse luften, selv om jeg vet at politiske partier gjerne gjør det. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Når det så gjelder renten så sier analytikere at en rente på 7-8% må vi forvente innen 1 til 2 år uansett regering, dette fordi renten er kunstig lav i hele europa.Det er dette som er hovedårsaken til at vi har gunstig rente her ikke regeringens politikk. Det er en kjent sak at regeringens politikk i liten grad påvirker renten, det er svigningene i verdensøkonomien som er mest avgjørende her. Så vi må nok belage oss på renteoppgang uansett,men kjekt at den ikke kommer før etter valget for da kan jo de borgelige skylde på vår kommende nye regering Dette er rent vås og sludder fra ende til annen. Jeg har akkurat vært i banken og fått boliglån, og undersøkt nøye hva forventningene er. 7-8% på ett - to år er en vanvittig økning! Se bare her: http://www.norges-bank.no/front/rapport/no.../utdyping1.html Eller for å at du skal slippe å lete: 4.75% omlag 5 år frem i tid. 7-8% på to år?! det funker ikke å ta tall ut av løse luften, selv om jeg vet at politiske partier gjerne gjør det. Vel den som lever får se, det var jo sludder og vås da høyresiden ble advart mot dette under jappetiden og hvor endte vi da ?? 15-17% Lenke til kommentar
pian Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Vel, det du sier da er jo at det er bare å håpe på det beste Ingenting kan påvirkes og det har ingen hensikt å si noe om det? Da kan jo renten like gjerne gå ned som opp da... Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Denne saken med SV bryr meg omtrent like mye som eggkastingen på Demokratene. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Joachim synes det er greit at folk får greie på hva SV rallet på emd for 30 år siden. Da synes han vel også det er greit at folk får vite at fremtredende Høyrefolk var for totalslakt av det vietnamesiske folk i sin tid og at disse hang ut av vinduene på Høyres Hus og ropte Bomb Hanoi med fråden stående ut av kjeften som en stikkflamme. Og så? Mamma var visstnok der. Likevel ble hun mistenkt av Overvåkninspolitiet for å være commie. Uansett. Ser ikke problemet. Hvis Regjeringen beholder makten etter valget, er Norges fremtid så lys at man må gå med solbriller. JA! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 At det er drittkasting fra begge parter er det ikke tvil om. Jeg "tilgir" høyre fordi de sørger for å ha sammenlikninger ("Noen vil xxx, Høyre vil yyy"), fremfor ren svartmaling på de fleste plakatene (dog ikke alle). Venstresidens plakater og reklamefilmer har jeg ikke sett så mye på, så jeg vil ikke uttale meg: Jeg har ikke et bredt nok inntrykk av plakatene/reklamen. I politiske diskusjoner prøver man å ha en miks av å peke på positive konsekvenser av egen politikk samt negative konsekvenser av de andre partienes politikk, men to faktorer gjør at dette ikke alltid lykkes: Politikerne blir for ivrige, og debattene holder generelt et lavt seriøsitetsnivå (de er for "spenningspreget" og underholdningspreget). Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Angående renten, så har vi jo denne gamle tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=402428&hl= Der hadde vår vennlige moderator Geir laget en fin statistikk som viste renten med de forskjellige regjeringene opp gjennom årene. Ser dessverre ut til at den er falt ut, ihvertfall for meg. Men oppsummeringen hans var som følger: Merk at Willoch-regjeringen som kommer først i diagrammet overtok i 1991 etter 8 år med Arbeiderpartiregjeringer. (Bratteli, Nordli og Brundtland.) Så nivået var satt av Ap. Men litt nedover gikk det, helt til KrF og Senterpartiet kom med i regjeringen i '83 og skulle ha penger til sine merkesaker. Så overtok Brundland i '86 og renten gikk rett i taket. Det er eneste gang jeg har bundet renten på mitt lån. Så fikk Syse sjansen noen måneder før Senterpartiet gjode opprør på Dagsrevyen, og renten sank øyeblikkelig til et "riktigere" nivå sammenlignet med den amerikanske. Under Brundtlands tredje regjering fra '90 til '96, som var hennes storhetstid, gikk renten jevnt og trutt nedover. Det fortsatte under Jagland, som led samme ublide skjebne som Syse. Etter Jagland kom sentrumsregjeringen og hjertesakene, og renten steg. Det forandret seg ikke under Stoltenbergs korte periode. Men siden har renten bare gått nedover. Dethar selvsagt fortsatt i år Glemte konklusjonen: Med unntak av Brundtlands andre regjering er det primært sentrumspartiene som har drever renten oppover. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Min daværende host solgte sin virksomhet og min site forsvant, uten forhåndsvarsel. Så da forsvant en del ting. Men jeg skal se om jeg kan finne igjen grafen og laste den opp på nytt. Det viktige med den grafen var at den avlivet myten om at renten i Norge alltid følger renten på verdensmarkedet (eksemplifisert med den amerikanske.) Da er den på plass igjen. Jeg poster den her også jeg: De svarte strekene er altså den amerikanske renten. Geir Endret 29. august 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 En ting er sikkert: Bondevik må bort fra statsministerstolen. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) En ting er sikkert: Bondevik må bort fra statsministerstolen. Tja, han forsvinner nok, må et under til for at han skal bli. Men har fått et langt bedre inntrykk av han, og Høybråthen også for den saks skyld, i denne valgkampen. Edit: Glitrandes Geir Slik statistikk er fint å ha. Endret 29. august 2005 av Dotten Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 En ting er sikkert: Bondevik må bort fra statsministerstolen. Få eit godt argument. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Religion og politikk hører ikke sammen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 En ting er sikkert: Bondevik må bort fra statsministerstolen. Få eit godt argument. Vi er vel ikke tjent med en statsminister som kun sitter og svelger kameler og godtar alt de andre regeringspartiene sier, bare for å få vere statsminister. K.M.B er kun en marionett for Høyre og når de drar i trådene gjør han nøyaktig som de sier, ergo har vi i dag en "ren" Høyreregering med lånt statsminister Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Nå har Krf andre statsråder også, Knut Arild Hareide, godeste Valgerd, Dagfinn Høbråten mfl. Venstre har jo Dørum, Skogsholm og Sponheim. Så noen ren høyre-regjering, det har vi desverre ikke. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 En ting er sikkert: Bondevik må bort fra statsministerstolen. Få eit godt argument. Vi er vel ikke tjent med en statsminister som kun sitter og svelger kameler og godtar alt de andre regeringspartiene sier, bare for å få vere statsminister. K.M.B er kun en marionett for Høyre og når de drar i trådene gjør han nøyaktig som de sier, ergo har vi i dag en "ren" Høyreregering med lånt statsminister Jeg er enig i at KRF ikke bør ha statsministeren, men at KRF har spist mange kameler går jeg ikke med på, de har fått gjennomslag for mye, mer enn innflytelsen skulle tilsi. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Mange mener at Hagen er skyld i "kaoset" på borgerlig side. Jeg er av den oppfatning at kombinasjonen mellom en maktsyk statsminister og et feigt Høyre har fremprovosert en reaksjon fra Hagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå