PlatinumFlyer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Tja, i teorien så er det jo stortinget som bestemmer renta. Men de har outsourcet denne oppgaven til Sentralbanksjefen For en gangs skyld har du forstått det jo, Olsen! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg er uenig i at det skal være slik da Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Renten var på tur ned før de borgelige overtok, dessuten var den høye renten et res av høy rente i europa + den enorme kjøpefesten som nordmenn hadde.Denne kjøpefesten ser vi jo tengn til i dag , da folk låner over hals og hode. Så vi er nok ikke så rike som vi gir oss ut for . Renta kommer antagelig til å stige uansett. Men det betyr ikke at rød-grønne ikke vil føre en politikk som påvirker renta til å stige mer enn nødvendig. Og denne kjøpefesten du snakker om... er du helt tilbake på åttitallet nå? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Renten var på tur ned før de borgelige overtok, dessuten var den høye renten et res av høy rente i europa + den enorme kjøpefesten som nordmenn hadde.Denne kjøpefesten ser vi jo tengn til i dag , da folk låner over hals og hode. Så vi er nok ikke så rike som vi gir oss ut for . Renta kommer antagelig til å stige uansett. Men det betyr ikke at rød-grønne ikke vil føre en politikk som påvirker renta til å stige mer enn nødvendig. Og denne kjøpefesten du snakker om... er du helt tilbake på åttitallet nå? Ja,men å si helt tilbake ,det er ikke så lenge siden og det er fortsatt folk som sliter med etterdønningene den dag i dag, det jeg frykter er at vi får en lignende smell når renta stiger igjen. For det vil den gjøre uansett hvem som har makten. Det var vel en borgelig regering som forårsaket den forrige kjøpefesten også, var det ikke Lenke til kommentar
levlex Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Rødgrønn = høyere rente = ny krasj. Samtlige av landets økonomer inkludert 'Kapital' har sagt at det er veldig liten sannsynlighet for at renten stiger med et rød-grønt flertall. Dessuten må du tenke på at rentenivået globalt sett og i andre vestlige land er veldig lavt og at det derfor er liten sjanse for at renten stiger med mindre man bruker -veldig- store summer med penger. Om regjeringsmakten gikk til FrP derimot, mente mange økonomer at vi kunne få en voksende rente veldig fort. Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Nettopp, politikerne har minimal innflytelse på renta så lenge de ikke gjør drastiske endringer i politikken, og tviler på at de er så dumme at de får halve Norges befolkning på nakken pga. høy rente. Renta vil uansett ikke synke til evig tid, uansett hvem som regjerer. Edit: Fra linken i neste post - Vi har fått et rentefall på 5 prosentenheter siden 2002. I det perspektivet er denne økningen ikke stor. Dette skal man ta ganske "cooly", og ikke overdramatisere, sier Dørum. - Vi kan ikke bare regne krone for krone på budsjettbalansen. Det er ikke slik at vi har en fast kasse å ta av til skattelette, eller skoler og eldreomsorg. Skattesystemet betyr noe for verdiskapning, for arbeids- og investeringsvillighet, og produktivitetsutvikling, kort sagt verdiskapning. Endret 28. august 2005 av Jakob Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Samtlige av landets økonomer inkludert 'Kapital' har sagt at det er veldig liten sannsynlighet for at renten stiger med et rød-grønt flertall. Ikke samtlige. Lenke til kommentar
levlex Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Samtlige av landets økonomer inkludert 'Kapital' har sagt at det er veldig liten sannsynlighet for at renten stiger med et rød-grønt flertall. Ikke samtlige. Ok, sorry. Jeg stoler tydeligvis for mye på næringslivets egne tidsskrifter Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Rødgrønn = høyere rente = ny krasj. Samtlige av landets økonomer inkludert 'Kapital' har sagt at det er veldig liten sannsynlighet for at renten stiger med et rød-grønt flertall. Dessuten må du tenke på at rentenivået globalt sett og i andre vestlige land er veldig lavt og at det derfor er liten sjanse for at renten stiger med mindre man bruker -veldig- store summer med penger. Om regjeringsmakten gikk til FrP derimot, mente mange økonomer at vi kunne få en voksende rente veldig fort. Problemet med å beregne hva som kommer til å skje med renta ved en eventuel rød-gørnn regjering er at vi i dag ikke har noen som helst anelse om hva de kommer til å gjøre. Sv, AP og SP har vært mye mer opptatt av å smartmale regjeringens politikk enn å si hva de skal gjøre. Ekspertene sikter altså i blindet. Pariene er vel så mye som 30 % uenige i følge en statesikk jeg så på VG siden (tror det var der jeg så den). Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 At folk låner som gale er ikke noe problem så lenge renta holder seg lav. Problemet er hvis man får et blodrødt regjeringsskifte.. da får mange av disse menneskene problemer. Å argumentere mot at lav rente er smart synes jeg bare blir for dumt, da lav rente hjelper absolutt alle som har et lån, spesielt de som har problemer med å få endene til å møtes. Klart det er en fordel med lav rente,men om du leser hva jeg skrev. så har de borgelige inrømmet at renten kommer til å stige. Det er vel anntydet at den kommer til å ligge rundt 7- 10% det gir mange problemer, husk at mange har lån til langt over pipa nettop fordi renten har vært gunstig. At renta var på vei ned før de borgelige tok over har nok mer med en senvirkning av biondevik 1 regjeringen enn med arbeiderpartiets 1 års regjering å gjøre Eller så kan det bare ha vært den naturlige svingningen på +-0,25%. Så at renten da raste ned blir da en senvirkning av ap regeringen Og at alle ekspertene ser en ganske stor økning i rentene fra i høst og utover vil da være en senvirkning av dagens regering, ikke den kommende sosialistiske regering :)Men da er vi enige om at lav rente er fint:) Men da er vi enige om at lav rente er fint:) Når det gjelder det med senvirkning tror jeg du skjønte at det var en liten spøk fra min side og regner med at svaret var en spøk fra din side... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Ang. sykdom så er det et ganske greit system vi har nå. Det er to ting jeg savner; #Likestilling av offentlige/private institusjoner. #Sørge for å gi mer til de som virkelig trenger det (Eks. min mor får ikke støtte til time hos fysioterapeut pga. staten har et merkelig kvote-system for basert på antall kunder de støtter som tidligere har opparbeidet seg frikort og vel så det). Man ser også stadig at mange misbruker sykmeldinger og skifter fastlege hver 6. mnd Lenke til kommentar
trøls Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Er det noe amerikanerne kan, er det å engasjere folk, og å lage en skikkelig VALGKAMP! Du har skrevet mye i dette emnet som er særdeles lite gjennomtenkt, men det orker jeg ikke å ta tak i, og nøyer meg med å nevne at USA har en av verdens laveste valgdeltagelser. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Er det noe amerikanerne kan, er det å engasjere folk, og å lage en skikkelig VALGKAMP! Du har skrevet mye i dette emnet som er særdeles lite gjennomtenkt, men det orker jeg ikke å ta tak i, og nøyer meg med å nevne at USA har en av verdens laveste valgdeltagelser. Det kommenterte jeg også, men jeg tror ikke han bryr seg Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Joachim synes det er greit at folk får greie på hva SV rallet på emd for 30 år siden. Da synes han vel også det er greit at folk får vite at fremtredende Høyrefolk var for totalslakt av det vietnamesiske folk i sin tid og at disse hang ut av vinduene på Høyres Hus og ropte Bomb Hanoi med fråden stående ut av kjeften som en stikkflamme. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Men da er vi enige om at lav rente er fint:).. Ja lav rente er greit,MEN den må ikke bli for lav slik den har vært en tid nå. Hvorfor?? Jo fordi det desverre er slik at da synest folk de kan ta seg råd til mere og banker og andre utlånere skyr ingen midler for å lokke folk til å låne, med det res at renten skyter i veret . Når det gjelder det med senvirkning tror jeg du skjønte at det var en liten spøk fra min side og regner med at svaret var en spøk fra din side. Nei det var ikke en spøk, for det er et faktum at renten reagerer etter at folks og regeringens handlinger er klarlagt, derfor har analytikere sagt at renten kommer til å stige, bla som en følge av regeringens politikk, denne økningen stopper ikke den dagen de går av desverre . Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Olsen: Refererer du til en spesiell post eller alle JoachimR's poster? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Olsen: Refererer du til en spesiell post eller alle JoachimR's poster? Se første side i tråden. Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Selvfølgelig.. Alle trådene her går så OT at det er sjelden de bringes tilbake på topic... :!: Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Men da er vi enige om at lav rente er fint:).. Ja lav rente er greit,MEN den må ikke bli for lav slik den har vært en tid nå. Hvorfor?? Jo fordi det desverre er slik at da synest folk de kan ta seg råd til mere og banker og andre utlånere skyr ingen midler for å lokke folk til å låne, med det res at renten skyter i veret . Når det gjelder det med senvirkning tror jeg du skjønte at det var en liten spøk fra min side og regner med at svaret var en spøk fra din side. Nei det var ikke en spøk, for det er et faktum at renten reagerer etter at folks og regeringens handlinger er klarlagt, derfor har analytikere sagt at renten kommer til å stige, bla som en følge av regeringens politikk, denne økningen stopper ikke den dagen de går av desverre . Men her har jo folk et valg! Om de vil låne penger eller om de ikke vil. Og folk er smarte nok til å¨kunne ta det valget. Nei da så. Vi er vel alle ganske sikre på at renta er lav blant annet fordi Foss kjørte en politikk i starten, som skulle svekke krona. Disse analytikerne har tatt feil mange ganger før, og det er vel uansett snakk om 0,25 % om jeg ikke husker helt feil og ikke 7-8 % som ville satt oss på nivå med det som var under sist AP regjering. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Men da er vi enige om at lav rente er fint:).. Ja lav rente er greit,MEN den må ikke bli for lav slik den har vært en tid nå. Hvorfor?? Jo fordi det desverre er slik at da synest folk de kan ta seg råd til mere og banker og andre utlånere skyr ingen midler for å lokke folk til å låne, med det res at renten skyter i veret . Når det gjelder det med senvirkning tror jeg du skjønte at det var en liten spøk fra min side og regner med at svaret var en spøk fra din side. Nei det var ikke en spøk, for det er et faktum at renten reagerer etter at folks og regeringens handlinger er klarlagt, derfor har analytikere sagt at renten kommer til å stige, bla som en følge av regeringens politikk, denne økningen stopper ikke den dagen de går av desverre . Men her har jo folk et valg! Om de vil låne penger eller om de ikke vil. Og folk er smarte nok til å¨kunne ta det valget. Nei da så. Vi er vel alle ganske sikre på at renta er lav blant annet fordi Foss kjørte en politikk i starten, som skulle svekke krona. Disse analytikerne har tatt feil mange ganger før, og det er vel uansett snakk om 0,25 % om jeg ikke husker helt feil og ikke 7-8 % som ville satt oss på nivå med det som var under sist AP regjering. Joda folk har et valg,men som vi alle vet så strekker de fleste seg litt lengre når tilbudet er gunstig. Når det så gjelder renten så sier analytikere at en rente på 7-8% må vi forvente innen 1 til 2 år uansett regering, dette fordi renten er kunstig lav i hele europa. Det er dette som er hovedårsaken til at vi har gunstig rente her ikke regeringens politikk. Det er en kjent sak at regeringens politikk i liten grad påvirker renten, det er svigningene i verdensøkonomien som er mest avgjørende her. Så vi må nok belage oss på renteoppgang uansett,men kjekt at den ikke kommer før etter valget for da kan jo de borgelige skylde på vår kommende nye regering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå