@Lee Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Hvem har fått til en egen plan mot fattigdom? Det er Høyre som gjorde det, Ap gjorde det ikke. Høyre har fått renten ned, noe som gangner nettopp de fattige, med store lån. Dermed er det blitt enklere å investere i bolig, i stedet for at de fattigste må leie. Arbeidsledigheten er nedadgående, "de fattige" får lettere jobb. Hvor har du det fra at fattigdommen har økt? Fattigdom fases ut! Skattelettene har gått til vanlige folk, ikke de rike. De rike har også fått, men mesteparten gikk til de fattige. Det finnes mange planer med det er handling som nytter. Politikerne har ikke fått renten ned. Verdensøkonomien spiller mere inn på renten i Norge enn hvem som sitter i regjering. Sant nok er arbeidsledigheten på vei ned, men den er fremdeles høyere enn hva den var når de overtok. Jeg anser meg som "vanlig folk". Jeg har ikke sett noe til skattelette. Kanskje prosentvis av totalpakka så har "vanlig folk" fått mest, men i kroner og øre blir det fremdeles en veldig skjev fordeling. Tjener du over 1 mill så får du ca 100 tusen i skattelette. Tjener du ca 280 tusen så får du 1300 i skattelette. De har også økt egenadelene for de som er kronisk syke. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Tja, valgkamp blir jo mer og mer en farse, noe samtlige partier bidrar til. Men så langt i valgkampen er det jo SV og SP som har gått mest på bommerter, samt at FRP nå får litt pepper i saken om Rederiforbundet. AP har jo for lengst mistet all troverdigheten sin, men Stoltenberg er så forbannet dyktig at han klarer å ri av det meste ser det ut til. Se vekk fra virkemidler og se på politikken, det er nå mitt råd. Og selvfølgelig om man har tilliten til de som skal føre politikken. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Sant nok er arbeidsledigheten på vei ned, men den er fremdeles høyere enn hva den var når de overtok. Er den? Etter å ha hørt så mange forskjellige tall, vil jeg se god dokumentasjon før jeg tar noen seriøst som drar inn arbeidsledigheten. Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Forholder meg til tallene fra ssb: http://www.ssb.no/emner/06/01/akumnd/fig-2005-08-26-02.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 er ikke høyre et parti for rike da? har hørt at høyre gjør fattige fattigere og rike rikere det budskjettforslaget høyre hadde sist var jo en skandale leste jo om det i avisa at ekspertene mente at dette bare gjorde rike rikere og fattige fattigere! dessuten og kaste dritt på et annet parti er ikke greit! vi vil ikke ha amerikas politikk i Norge mener nå jeg Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Ungdom er blandt de som sitter igjen med mest. Med Høyre i regjering ble frikortgrensen som hadde stått stille siden 97, øket. Og den skal økes videre. Ungdom skal få jobbe uten å plages med skatt! Høyre er et parti for alle, ikke for rike, ikke for fattige, men for alle! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 er ikke høyre et parti for rike da? Nei. Det er bare stempelet de har fått. Men rike er nå mennesker de også, skjønner ikke hvorfor de skal bli hengt ut så mye. Faktum er at de bidrar mer enn de fleste og koster mindre enn de fleste. Moralsk ligger de nok også høyere enn den fattige delen av befolkningen, av naturlige årsaker. har hørt at høyre gjør fattige fattigere og rike rikere Til det første så er det en påstand, til det siste så er ikke det noe negativt at folk blir rikere. det budskjettforslaget høyre hadde sist var jo en skandaleleste jo om det i avisa at ekspertene mente at dette bare gjorde rike rikere og fattige fattigere! Det var ingen skandale. Skandale var SV sitt budsjettsforslag dessuten og kaste dritt på et annet parti er ikke greit!vi vil ikke ha amerikas politikk i Norge mener nå jeg Høyres leder får jo kritikk for å fokusere på eget parti og ikke andres. Stoltenberg får skryt for svartmalingen av motstanderene. Så der må ihvertfall Erna score godt hos deg, selv om partiet hennes bommer. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Angående de fattige og Regjeringen vår: 70 millioner til arbeidsmarkedstiltak rettet mot langtidsmottagere av sosialhjelp 10 mill til et kvalifiseringsprogram for sosialhjelpsavhengige innvandrere 2 millioner til stønad til barnepass ved studier for enslige 8 millioner til bedre opplæring for ungdom med svak grunnskoleopplæring 5 millioner til bedre opplæring for språklige minoriteter med spesielle behov 10 mill til aktivisering og arbeidstrening i regi av frivillige organisasjoner 40 milloner til bostøtte for barnefamilier 20 mill til stryking av behandlingstilbudet for rusmiddelmisbrukere 70 mill til styrking av kommunes innsats overfor rusmiddelmisbrukerne 10 millioner til oppfølgingstjenester i bolig for bostedsløse 10 millioner til ungdomsstiltakt i større byer. Jens gjorde ingenting da han var statsminister. Og dere sier Høyre ikke gjorde noe for de fattige? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jeg anser meg som "vanlig folk". Jeg har ikke sett noe til skattelette. La meg nevne hva Høyre har gjort på skattefronten: -Innslagspunktet for toppskaten er øket fra 245 000 til 381 000 - ganske betydelig. - Innslagspunktet for toppskatt klasse 2 er hevet fra 342 til 393 700. - Minstefradraget er økt fra 40 300 til 57 400 (Det må du vel ha merke noe til?!) - Skatt på hjemme-PC er fjernet. - Boligskatten er fjernet (Temmelig betydelig for temmelig mange) - Skattefritak for gaver til frivillig organisasjoner på 12 000 - Investeringsavgiften er fjernet. - Avgifter på alkohol er totalt redusert med 570 millioner (ikke merket noe til det heller?) - Arveavgiften er redusert med 225 mill. - Bunnfradraget er hevet fra 52 250 til 80 000 - Frikortgrensen, som har stått stille leeenge, ble hevet fra 23 til 30 000. Sikker på at du ikke har merket noe som helst? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Hvem har fått til en egen plan mot fattigdom? Det er Høyre som gjorde det, Ap gjorde det ikke. Høyre har fått renten ned, noe som gangner nettopp de fattige, med store lån. Dermed er det blitt enklere å investere i bolig, i stedet for at de fattigste må leie. Arbeidsledigheten er nedadgående, "de fattige" får lettere jobb. Hvor har du det fra at fattigdommen har økt? Fattigdom fases ut! Skattelettene har gått til vanlige folk, ikke de rike. De rike har også fått, men mesteparten gikk til de fattige. Feil,alle målinger viser at det er flere fattige nå,nytter lite med en plan og fine ord når det virker motsatt. Dessuten var det vel krf som foreslo denne ikke Høyre . Renten er gått ned ja og den gagner de med god økonomi og bedriftseiere, er du fattig får du ikke lån . Arbeidsledigheten er vel større enn da de overtok, dessuten er det faglærte jobber det er etterspørsel etter folk, ergo står fortsatt de uten utdanning 8de fattigste) uten jobb. I tillegg er stønadene de får til livets opphold kraftig skåret ned, det samme med komuneøkonomien, her blir komunene pålagt stadig flere oppgaver fra staten uten at overføringene av penger øker. Og hvem får lide av dette, jo selvfølgelig er det de som er dårligst stilt, fattige, eldre 8som bygget det safunnet vi har i dag) og barn/unge i form av stadig dårligere skoletilbud i flere kommuner. Er det rett at foreldrene i de dårligst stilte komunene må betale skoleskyss, bøker, blyanter, viskelær osv osv, og hvem rammer dette mest?? Jo nettop barnefamilier med dårlig økonomi . ikke alle sitter hos en "rik2 pappa og kan bare ønske seg merkevarer og merkeklær, noen må se virkeligheten i øynene Skattelettene har gått til vanlige folk, ikke de rike. Om du så de overslagene/utregningene som var gjordt så hadde du ikke skrevet dette, de viste klart at de med minst inntekt fikk minst skattelette, de som fikk mest hadde vel en inntekt over 400 000 og er det fattigfolk så gud bedre meg . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Innslagspunktet for toppskaten er øket fra 245 000 til 381 000 - ganske betydelig. berører ikke de fattige. Innslagspunktet for toppskatt klasse 2 er hevet fra 342 til 393 700. Se svar 1 Minstefradraget er økt fra 40 300 til 57 400 (Det må du vel ha merke noe til?!) Positivt Skatt på hjemme-PC er fjernet. Meget viktig for fattige - Boligskatten er fjernet (Temmelig betydelig for temmelig mange) Jo dyrere bolig jo mere tjener en på det,hvor mange fattige sitter i milionvillaer Skattefritak for gaver til frivillig organisasjoner på 12 000 Enormt viktig tiltak for en som ikke har til salt i maten Investeringsavgiften er fjernet. Flott, endelig får de fattige igjen for sine innvisteringer, eller er det andre som også nyter godt av dette Avgifter på alkohol er totalt redusert med 570 millioner (ikke merket noe til det heller?) Nå drikker ikke jeg, men jeg betviler sterkt at dette er med å bekjempe fattigdommen i Norge. - Arveavgiften er redusert med 225 mill. Ja,greit for barn med fattige foreldre Frikortgrensen, som har stått stille leeenge, ble hevet fra 23 til 30 000. Ja,men det fiksa de greit med å øke grensen for frikort ved sykdom noe som igjen rammer de svakeste hårdest . Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Feil,alle målinger viser at det er flere fattige nå,nytter lite med en plan og fine ord når det virker motsatt. Nytter lite med en plan? Selvfølgelig må man ha en plan. Denne regjeringen, med støtte fra både AP og SV har innført en målrettet plan. Det er den rette veien å gå. Renten er gått ned ja og den gagner de med god økonomi og bedriftseiere, er du fattig får du ikke lån . Så medfører ikke lav rente kun fordel for de som vil låne penger. Det er nå bedre med 2,5% for en fattig enn med 7% som var under AP styre. Arbeidsledigheten er vel større enn da de overtok, dessuten er det faglærte jobber det er etterspørsel etter folk, ergo står fortsatt de uten utdanning 8de fattigste) uten jobb. Arbeidsledigheten er nå på vei ned vistnok, og sysselsettingen rekordhøy. Så må man huske at regjeringen overtok for en annen, det tar tid å snu trenden. Og at Norge har gått så bra selv etter 9/11 er veldig bra, Norge er blitt veldig bra styrt. I tillegg er stønadene de får til livets opphold kraftig skåret ned, Er vel og bra det om den har vært for høy tidligere. Og det er blitt lettere å få jobb og man har fått skattelette og mindre moms på matvarer. Man har fått det bedre på mange områder. Ting er ikke svart hvitt. Er det rett at foreldrene i de dårligst stilte komunene må betale skoleskyss, bøker, blyanter, viskelær osv osv, og hvem rammer dette mest?? Jo nettop barnefamilier med dårlig økonomi . Som en barnefamilie med dårlig økonomi (ihvertfall det politikerene forteller meg) så skal jeg skrive under på at AP og SV ville sendt meg og ungene mine på gaten med sin politikk. Med dagens politikk har vi klart oss utmerket. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 FIRE NYE ÅR!! FORTSATT FREMGANG! Helt enig,men da må vi bare få skiftet regering, en som ikke fortsetter å forfordele dem som har mest, menst de som har minst får mindre. det er jo en kjennsgjerning at fattidommen har økt dramatisk de siste årene, samtidig som de rike er blitt rikere. Så joda forstår godt at enkelte her håper på samme regering i 4 år til Dette var vel tatt rett ut av lære boka til jens og kristin og er en usannhet som ikke blir noe mer sann samme hvor mange ganger den sies. Har ikke sett noen offisielle tall på at fattigdommmen økes, så gjerne en link. Desusuten så går arbeidsledigheten ned (noe forsåvidt arbeiderpartiet protesterer mot, men som er sant i følge statistisksentralbyrå). Og vi har vel bare et ordentlig klasse skille i Norge? De med jobb og de uten. Mulig de rikeste har blitt rikere, men de fattige og middel klassen har også blitt rikere. Sånnsett har vel alle tjent på det og jeg vil bare kalle det ren missunnelse å klage på at de som har lykkes med sine ambisjoner slipper å betale inn 75 % til staten. Men næringslivet er kanskje de som tjener mest på skatteletter sammen med lav rente. Nå er det mulig å investere og drive betydlig billigere enn for 4 år siden. Dette har ført til at det i 2004 ble staretet rekord mange nye bedrifter som igjen skaper arbeidsplasser og får folk ut av sosialen og i jobb, som igjen sparer staten for enorme utgifter og gjør opp for store deler av skattelettene. Er det ikke fint? Skatteletter er mye mye billigere enn det de fremstår som. Dessuten vil jeg tro at folk synes det er bedre å tjene penger enn å få dem på sosialen. Slik de røde vil, kommer mye av det private nærings liv til å dø en økonomisk død. Noen vil legge ned og resten vil flagge bort til kina hvor vilkårene er mye bedre for indusri. Dissen ville kanskje blitt i Norge hvis det var økonomisk forsvarlig, men en bedrift kan ikke kjøre i underskudd... Ressultatet vil bli en enormt stor offentlig sektor som finansierers av oljepengene til kassa blir tom. Tenk på det a. En hel nasjon som ikke produserer noen ting. Når vi da skal importere en bil fra tyskland, hva skal vi dabetale dem med? Pengene vi fikk for "ingen ting"? Dessuten viser det offentlige gang på gang hvor elendig de klarer å drive ting. Ingen er klarert til å gjøre beslutninger og papirer må gjerne opp og ned 10 etajser før det har de nødvendige underskriftene før de kan gå til godkjenning, og når den kommer tilbake fra godkjenninga med forespørsel om rettling av visse punkter må den gjennom den samme mølla. - Slik var det før høyere og co tok over. Og hva høyere måtte vise av videoer og SV finner på av skytespill er helt likegyldig til dette. Det som ikke er likegyldig derimot er LO sin diktering av AP, SV og snart også SP. LO er ikke valgt av folket til å drive landet og har ikke noe å gjøre med vedtak AP, SV og SP gjør. Dette vil i så fall være et stort tilbake steg fra demokratiet og navn som den røde fare blir kanskje ikke så hakkenes galt alikevel? Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Noen småkommentarer til det snakkern skrev over (huk tak i meg om jeg har glemt å svare på noe som ikke er svart på av noen andre): Innslagspunktet for toppskaten er øket fra 245 000 til 381 000 - ganske betydelig. berører ikke de fattige. Nei, men det hindrer folk å bli det. Forebygging er minst like viktig som "behandling". Samme svar på neste. Skatt på hjemme-PC er fjernet. Meget viktig for fattige whistle.gif Ja, kan vel henne de fattige har lyst til å ha pcer de også? Dessuten er skatten rimlig teit siden man allerede har betalt 25 % i moms. - Boligskatten er fjernet (Temmelig betydelig for temmelig mange) Jo dyrere bolig jo mere tjener en på det,hvor mange fattige sitter i milionvillaer hmm.gif Typisk missunnelses usagn: -Jeg vil heller leve på gata enn å se at andre tjener enda mer enn meg på et gode. Faktum er at fjerning av boligskatten er et godt tiltak for å hjelpe de som såvidt har så til å eie huset sitt og de som f.eks nylig har mistet jobben sin osv. Skattefritak for gaver til frivillig organisasjoner på 12 000 Enormt viktig tiltak for en som ikke har til salt i maten thumbup.gif Ja, det er helt riktig. Mange folk nede i afrika har skjeldent råd til en brødskive en gang, så denne skatte letten hjelper i sær fattige. Dessuten er det nærmest ondskapsfult å kaste bort penge gaver til gode formål på byrokrati. Investeringsavgiften er fjernet. Flott, endelig får de fattige igjen for sine innvisteringer, eller er det andre som også nyter godt av dette Fjerning av investeringsavgiften fører kort og godt til flere investeringer og sannsynligvis fler arbeidsplasser. Slik at fattige folk kan få seg jobb og tjene sine egne penger. Avgifter på alkohol er totalt redusert med 570 millioner (ikke merket noe til det heller?) Nå drikker ikke jeg, men jeg betviler sterkt at dette er med å bekjempe fattigdommen i Norge. Mange fattge har faktisk et alkohol problem, men ellers er dette til liten hjelp for de fattige. Derimot hjelper det litt mot svenskehandelen, og det tjener steten mer om pengene blir brukt i norge i stede for i svergie. Norge kan jo bruke disse for å bekjempe fattigdom Foresten positivt at du ikke drikker - Arveavgiften er redusert med 225 mill. Ja,greit for barn med fattige foreldre no.gif Unasett hvor mye/lite dette hjelper de fattige er det et faktum at arve avgiften er en av de mest grusomme avgiftene vi har. For det første betaler man skatt på penger som det er betalt skatt på fra før og for det andre vil enkelte fattige familier få store problemer hvis mn f.eks arver et hus som man ikke vil selge pga av affeksjons verdi og avgiften for å få huset er så stort at man blir nødt til å selge det for å kunne overta det. Høres det ikke sprøtt ut? Frikortgrensen, som har stått stille leeenge, ble hevet fra 23 til 30 000. Ja,men det fiksa de greit med å øke grensen for frikort ved sykdom noe som igjen rammer de svakeste hårdest . Studentene, som stort sett kan sies å være fattige ( selv om de fleste av dem har det kjempe bra) vil tjene/ spare mye på dette. Du kan godt belære meg i hve frikort ved sykdom vil si, men kan forsåvidt si at de syke har det alt for bra i norge. Det er faktisk slik at det lønner seg å være syk (man får 100% lønn og slipper transportutgifter). Dette er et system som mange ogå utnytter og bør skjerpes inn. gratis medisinger som er skrevet ut av en lege er en vei som er bedre å gå, men da må legene bli flinkere til å skille mellom de syke og de som faker, noe de ikk er i dag. Det var vel det meste? God natt! Mvh Turgon Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Turgon, youdaman! Gode poenger hele veien. Synd at så alt for mange ser dette slik Snekkern gjør. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Turgon, youdaman! Gode poenger hele veien. Synd at så alt for mange ser dette slik Snekkern gjør. Riktig holdning, ikke sandt, synd at andre ser en sak forskjellig fra deg Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Turgon, youdaman! Gode poenger hele veien. Synd at så alt for mange ser dette slik Snekkern gjør. Riktig holdning, ikke sandt, synd at andre ser en sak forskjellig fra deg Ja, jeg synes det er synd at ikke fler ser ting på min måte. Hva er galt i det? Lenke til kommentar
iMono Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Angående bedrifter; så er det billgst å produsere varer i Korea... Dette var forresten Oslo Høyre som la ut, IKKE Erna Solberg. Dette var/er på ingen måte klarert av noen andre enn lederen. Endret 27. august 2005 av Dell_9200 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Vel, problemet til høyre i denne valgkampen er at de har valgt feil strategi. I valgkampen virker det som de står bak Bondevik og nikker enig med han, de skulle heller satset med egen stasminister kandidat. Når det gjelder økonomi så har Høyre gjort veldig mye bra. Renten er lav og stabil (mange møter hos Norges Bank uten at renten har blitt endret opp), det er vekst i byggenæringen og ellers i Norge. Eneste minus er vel at boligprisene har økt som følge av dette (har råd til å låne mer). Når det gjelder skatt på egen bolig er det veldig positivt at de fjernet denne, men problemet er hvis du bor i en kommune som liker å utnytte dette (eks. Porsgrunn hvor boligskatten trolig vil bli doblet :!: Kom ikke som en bombe da det er AP kommune. ) Jeg gikk faktisk ned i skatt i år, første gang ever i mitt liv, selv om jeg er student og automatisk ikke kan tjene så mye så hjelper det jo litt. Høyre har også skjerpet kravene til studenter, noe som er positivt etter min mening. Statlige firmaer har blitt mer rasjoneller og begynner å spae penger (eks. Mesta.) Endelig vil de innføre strengere læringskrav på grunnskolen. Fra burde kunne til skal krav. Altså ungene vil forhåpentligvis lære mer, og det stilles krav. Mange i dag som går ut av ungdomsskolen som ikke kan lese ordentlig eller et kvekk engelsk. Når det gjelder diskusjonen fattig og rik i dag så lurer jeg på hvem som er fattig. Fattig og rik er et pop AP ord som ikke henger sammen, ihvertfall ikke i dag. Når jeg tenker på ordet fattig så tenker jeg på skikkelig fattig. Som student har jeg fått føle hvordan det har vært å leve for 500kr i måneden, men jeg har jo ikke vært fattig for det. Du trenger ikke million på kontoen for å være rik akkurat. Jeg har en følelse av at når AP snakker om rike så mener de vanlige arbeidere, det er jo de som blir skattelagt av dem i hvertfall. Med AP i styret er man garantert høye avgifter. Forrige samferdselsministeren i AP egjeringen satt jo å pønsket ut hvordan han kunne avgiftsbelegge bilene mer, dessuten tettet han flere områder i avgiftsberegningene for bil. Når det gjelder amerikanske valg tilstander i Norge er jeg litt uenig.I USA så kan du bli president selv om man ikke er den smarteste kniven i skuffen så lenge man har penger nok og det rette navnet (det gjelder også AP i stor grad). Bush har kommet med så mange flauser at det er rimelig etter min mening å tvile på hans evner som president. Men men, i USA så er det jo bare i realiteten to partier og demokratene hadde jo ikke akkurat den beste kandidaten he he. Men til slutt vil jeg si at alle partier i Norge har noe positivt og negativt, uansett får man det med seg (begge deler altså). Det morsomme er vel at Høyre har modernisert Norge, historisk sett er jo det den konservative siden. Til Joachim: Gerd Liv Valla støttet jo Al- Quida i sin ungdom. Dessuten var vel Høyre for fortsatt en Union med Sverige for ikke så lenge siden he he . Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hadde vi hatt det så vondt om vi var i Union med Sverige, egentlig? Jeg vet ikke jeg... O det blir vel en totalt avsporing. Turgon - takk for forklaringene på skattekuttene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå