Zaph Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Jeg vil gjerne oppgradere min Dell Dimension 8200. Den er vel 3 år gammel. Vil oppgradere hovedkort, prosessor og ram. jeg vil ha 1024 Mb ram. En god prosessor og hovedkort. Har et budsjett på ca 4000 kr. Har aldri oppgradert no pc før, så håper å få litt hjelp her. En kamerat satte opp dette for meg: Abit AG8-3rd Eye, I915P, Socket-775, ATX SATA, GbLAN, Dual-DDR,Firewire, PCI-Ex16 kr 1.049,- Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte kr 1.650,- Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB kr 849,- Burde jeg velge et helt annet opsett? Jeg bruker Pcn til en del 2D og 3D grafikk og en del spilling. Kan trenge en del råd her ja. Passer feks. hvilket som helst kort i mitt dell kabinett? Burde jeg velge AMD fremfor Pentium? jeg har i tillegg et geforce 3 skjermkort, men tenker å skaffe et bedre litt seinere. Endret 27. august 2005 av Zaph Lenke til kommentar
PoNdUs Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 gå heller for en amd (billigere) og oppgrader skjermkortet.... Lenke til kommentar
Zaph Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Takk skal du ha. Noen som har et alternativt oppsett med amd? Og kanskje skjermkort? 4000 kr blir da kanskje litt snaut? Lenke til kommentar
A11i Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Ja, 4k blir vel litt snaut.. prosessor hovedkort RAM ser bra ut? Edit: Pris: 4679 kr.. Endret 26. august 2005 av A11i Lenke til kommentar
Zaph Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Ok. Hvis jeg kjøper dette.. Vil jeg da kunne putte det inn i PC'n og alt ville funke? eller er det mer jeg trenger? Jeg har veldig lite peiling på dette... Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Ok. Hvis jeg kjøper dette.. Vil jeg da kunne putte det inn i PC'n og alt ville funke? eller er det mer jeg trenger? Jeg har veldig lite peiling på dette... Nei, så enkelt er det nok ikke. Jeg antar at prosessorkjølingen er omtrent den samme som på Dim 8300, dvs en heatpipe/varmeveksler på prosessoren som omfavnes av en luftkanal som leder til baksiden av kabinettet, hvor viftene sitter. Varm luft blåses direkte fra prosessoren og ut av kabinettet, dette er viktig for å holde kabinettemperaturen nede. Hvis dette gjelder også for 8200, må du påse at prosessoren blir plassert ved inngangen til luftkanalen også med det nye hovedkortet. Deretter må du finne en varmeveksler som passer den nye prosessoren, denne vil helt sikkert være større enn den gamle og må nok tilpasses slik at den får tilstrekkelig luftgjennomstrømning. Man kan også sette på en prosessorkjøler med egen vifte og fjerne luftkanalen, med da må du nok samtidig installere en eller flere kabinettvifter for å holde tempen nede. Og da vil det kankskje være enklere å kjøpe et nytt kabinett, og flytte over de komponentene fra Dell'en som kan brukes... Endret 26. august 2005 av jon67 Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Vil ikke anbefale deg å "ominnrede" i et Dell kabinett.Ihvertfall ikke hovedkort. Tror ikke noen andre enn Dell sine passer.Du får en j*vla jobb med tilpasning. Har en dell dimension 8100 selv som jeg oppgraderte cpu,skjermkort,ram og harddisk for 2 år siden. Bruk heller pengene på et nytt kabinett med ny "innmat" og bruk Dell pcen din som en god toer maskin Lenke til kommentar
atleau Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Kjøp en Zalman chipset kjøler og bytt den ut med vifta som er på Asus Deluxe hovedkortet (den bråker!). Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Tipper du må inn med ny strømforsyning også. Lenke til kommentar
A11i Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 kan tenke meg for å få noe god luftin i kabinettet, kan du alltids lage noen hull, og stappe inn noen skikkelig lydløse papst vifter http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=4412F2GLL .. Disse skal nok gjøre susen i kabinettet. Lenke til kommentar
AskBurle Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Har akkurat "oppgradert" min Dell Dimension 8200 jeg også... Eneste som er igjen av den er dvd-spilleren som fulgte med og diskettstasjonen. Vil ikke anbefale deg å bruke det samme kabinettet, som nevnt har dette en litt spesiell kjøleløsning med blant annet en passiv kjøler på prosessor som blir kjølt ned ved hjelp av en fanduct eller hva det nå heter... Det er også et lite hyggelig kabinett å jobbe i... Uansett, godt å høre at flere ser behov for å oppgradere en 3 år gammel 8200, det rettferdiggjør min "oppgradering" og gjør at jeg kan legge meg med god samvittighet. *edit, rettferdiggjør skrives jo med to g'er, men husk gresstrå skrives ikke med tre s'er* Endret 27. august 2005 av AskBurle Lenke til kommentar
Zaph Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 (endret) OK. Takk alle sammen. SÅ jeg må tydligvis ha nytt kabinett, kjøler, vifter og strømforsyning... Da blir det med ett mye mer enn jeg hadde tenkt meg. Hva med å bare oppgradere skjermkortet og ramen? Det var i utgangspunktet bare ramen jeg skulle oppgradere, men det er rdram og det er utrolig dyrt og vanskelig å få tak i ... Hva slags skjermkort vil passe på mitt hovedkort? Er mange billige her Skjermkort Endret 27. august 2005 av Zaph Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Ett hvilket som helst skjermkort basert på Nvidia 6600GT AGP er helt kurant. Noe dyrere skjermkort bør du ikkje kjøpe, fordi du har for dårlig PC ellers til å utnytte det. Nytt skjermkort kan gjøre PCen grei nok en liten stund til. Men eg vil egentlig anbefale deg å selge kassa som den er og bygge deg en helt ny PC. Du kan bygge en helt kurant s939 PC med 3000+ og 6600GT grafikk for 6-7k Handlevogn Denne PCen vil også kunne oppgraderes ganske mye i fremtiden, du kan sette i en X2 4800+ og ett 7800GTX og tredoble ytelsen om du vil. Endret 27. august 2005 av Dragavon Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Vet ikke hva slags CPU og skjermkort du allerede har, men er temmelig sikker på at Radeon 9800 Pro AIW vil være en bra oppgradering. Da har du plutselig en multimedia-PC med TV og fjernkontroll, som også duger til de fleste spill (er ikke så mye tregere enn 6600GT). Lenke til kommentar
A11i Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 jeg står for det jeg sa, og mener at det forstsatt er det beste alternativet.. kjøp et nytt billig kabbis, og pimp det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå