Fat_ASS Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 ville ha kvittet meg med smaken...trenger egentlig ikke smaksansene...man bare spiser så mye som er godt når man har den....også blir man feit... Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 En fattern jobba med før hadde ikke smaksans, å han klarte seg fint han, bare att han ikke kunne bli kokk balnt annet så jeg tror jeg ville droppa smaksansen.. da kan jeg heller lukte på den gode maten å late som den smaker godt Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Med luktesansen kan man også lukte om mat er dårlig, lukte om noe brenner eller svis, lukte om klær trenger å vaskes, lukte om søpla stinker og må kastes. Luktesansen er rett og slett praktisk til å advare om det ene og det andre. Smakssansen anser jeg som mye mindre viktig. Den ville selvsagt være et savn, i forhold til å kose seg med god mat og drikke. Men luktesansen er mer nyttig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Synet. Da kunne ikke damene blitt sure om jeg bare kom borti brystene dems. Haha :!: Få deg dame så får du som regel lov uten å miste synet.. Og ikke minst: Synet er jo godt å ha da også. Jeg hadde foretrukket å miste smaken. Med lukt på en god 2. plass og hørsel på 3. Jeg klarer ikke å bestemme meg helt for de siste plassene så det må bli en delt 4. plass på syn og følelse. (jeg antar at følelse kun gjelder det å føle, ikke at man er helt lam.) Lenke til kommentar
fox Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) hørsel slipper å høre kvalme lyder Endret 27. august 2005 av fox88 Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Asso uten lukt blir ikke mat det samme da! lukt er endel av smaksansen. Og hvis jeg skal sette alt på spissen, så har vitenskapen (fra illvit) funnet ut at vi har mange flere enn fem sanser.. Der står det at vi har 27 sanser, blant annet er balansesans, kuldesans, lett trykk, smertesans og PH verdimålesans noen av de nye... Hadde kanskje vært lettere å miste noe av dette isteden. Lenke til kommentar
wolf89 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 hørsel slipper å høre kvalme lyder enig det der Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Mister man luktesansen mister man vel evnen til å si "Det lukter brennt her" Plutselig står hele huset i flammer, og deg og sansene dine er borte! Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Asso uten lukt blir ikke mat det samme da! lukt er endel av smaksansen. Og hvis jeg skal sette alt på spissen, så har vitenskapen (fra illvit) funnet ut at vi har mange flere enn fem sanser.. Der står det at vi har 27 sanser, blant annet er balansesans, kuldesans, lett trykk, smertesans og PH verdimålesans noen av de nye... Hadde kanskje vært lettere å miste noe av dette isteden. Men nå snakker vi om de fem "hovedsansene", altså de vi bruker mest til dagli i hjemmet Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 lukten selfølgelig tenk å ha sex når man ikke kjenner noen eller smaker noe Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Tror jeg ville mistet smakssansen. Greit nok at man ikke kan kose seg med mat og drikke på samme måte som før, men sånn jeg har skjønt det er det den sansen som brukes til minst (bare å kjenne hva ting som er inne i munnen smaker). Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Men nå snakker vi om de fem "hovedsansene", altså de vi bruker mest til dagli i hjemmet De fem klassiske "hovedsansense", som du så fint omtaler dem, ble definert av Aristoteles og består egentlig av sammenfatninger av en rekke sanser - mengden varierer avhengig av hvordan en definerer dem. Noen sanser finner man engang ikke i de klassiske sansense, såsom PH-verdimålesans, balansesans og feromonluktesans. Vi bruker mer enn bare de klassiske sansene i hjemmet, og når da de klassiske sansene i virkeligheten består av langt flere sanser, kan en derfor fint miste en sans uten å miste en av de store klassiske sansene. Selv ville jeg fint greie meg uten feromonluktesansen, den delen av luktesansen som tar for seg lukteløse signalstoffer. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg tror vi bør holde oss til lista "syn, følelse, smak, lukt, hørsel". Hvis vi f.eks. mister pH-verdimålesansen, så ville vi jo dø en langsom og smertefull død, fordi tolvfingertarmen ikke hadde klart å balansere pH etc. Den jeg anser at jeg har minst bruk for av "de fem store", er nok smak; resten bruker jeg til daglig for ren nytte, fremfor bare gru eller glede. Lenke til kommentar
Balthazor Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Lukten av ny traktet kaffe om morgenen, smaken av god mat, synet av de mange vakre jentene, eller høre på god musikk. Alt dette er viktig for meg. Men måtte jeg velge bort en hadde det nok blitt lukten ja... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Uten lukt blir smaksopplevelsen en helt annen. En kjenner ikke forskjell på løk og eple. Smakssansen gir bare en grov inndeling, salt, surt, søtt, bittert... Jeg tror faktisk aroma er viktigere for opplevelsen av god mat. Og siden lukt også er nyttig til andre ting, ville jeg definivt ha mistet smakssansen først. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Helt klart smakssansen. Men den hadde vært dypt, dypt savnet. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Smakssansen, plutselig er jeg typ 43kg og atlet! ^^ Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Smakssansen, plutselig er jeg typ 43kg og atlet! ^^ Du kan få lov å hive noen kilo over på meg. Jeg prøver for tiden å legge på meg, noe som er klin umulig Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Smakssansen, plutselig er jeg typ 43kg og atlet! ^^ Du kan få lov å hive noen kilo over på meg. Jeg prøver for tiden å legge på meg, noe som er klin umulig Noen dristige forskere har kommet med en teori som sier at det er mulig å legge på seg om man spiser mer. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Noen dristige forskere har kommet med en teori som sier at det er mulig å legge på seg om man spiser mer. Ja når man er ungdom. Fatter'n sier bestandig "Bare veint te du kommer i 30års aldern." Han har pondus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå