knutivarr Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) PC-data: WinXP pro med alle oppdateringer. XP 2500 + CPU, 2 år gammel ABIT NF7 v 1.2 hovedkort. BIOS er vel omlag et halvt år gammel. Seagate 80 GB disk der windowspartisjonen ligger. Har et par andre partisjoner der også. Disken er ca. 3 år Maxtor 200 GB disk for stæsj i to partisjoner. Ca 6 mnd gammel Følgende skjedde: Kommer hjem fra jobb og fyrer i gang PC. Etter ca. en halv time skal jeg logge meg på og sjekke mail osv. men PC viser bare svart skjerm uten at skjerm har gått ned på sparemodus. Prøver restart og alt ser normalt ut. Får opp meny med valg om oppstart i safe modus etc. Velger start som normalt og PC henger uten noen form for reaksjon på tastatur. Harddisklampa lyser ikke. Prøver en del restarter og sjekker alle valg i menyen med safemodus-oppstart, samme reaksjon hver gang med like død harddisklampe. Edit: Ved forsøk på å starte i safemode, klarer pc'en å laste en ti-tolv filer som vises på skjermen før alt står i stein og disklampa blir mørk. Dette har jeg prøvd: Koblet ut Maxtordisken, samme resultat Flytte seagate-disken ut fra en harddiskskuffe og satt den direkte i kabinettet med en vifte til å blåse friskluft på seg. Hadde en mistanke om at det kunne være disken som holder på å tryne eller ble varm. Etter å ha koblet opp disker og satt på strøm, fyrte jeg opp igjen vidundret. BIOS kommer nå opp med at jeg har en Athlon 1100 MHz. Går inn i BIOS og sjekker instillinger for CPU, restarter igjen og ser at rett prosessor kommer opp. Akkurat det samme som før skjer når Windows skal begynne å boote. Kommer kun til menyen med safemode osv. Regner med at det er to ting som kan være på ferde her... Enten spiller hovedkortet meg et puss eller så holder Seagate'en på å tryne. Noen som har noen idéer for hva som kan være feil? PS. I den senere tida har maskinen frosset en del under bruk i Windows. Ser prosessorbruken går opp til 100 % og deretter stopper alt å reagere. En restart på reset-knappen har løst dette og maskinen har funket fint etterpå. VELDIG takknemlig for svar.... Endret 26. august 2005 av knutivarr Lenke til kommentar
schwami Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Kan du fortelle noe om hvilke prosesser som bruker all cpu-tiden? Det som KAN være feilen, er at når denne prosessen har stresset cpu'en lenge nok, blir det for mye varmeutvikling og maskinen stopper opp. Det kan også være at det er harddiskfeil som du sier, eller en programvarefeil. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Vet ikke hvilke prossesser som som stjal ressurser fordi jeg ikke fikk slengt opp task manageren før maskinen stoppet å reagere. Har sjekket i loggfiler, men finner ingenting der. Lenke til kommentar
schwami Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Det jeg ville forsøkt, er en litt tidkrevende prosess med å slå av oppstartsprogrammer. Velg å starte opp i sikkerhetsmodus med VGA uten nettverk. Deretter kjører du msconfig, og slår av prosesser og oppstartsprogrammer som du strengt tatt ikke trenger. Så er det bare å slå på en og en for å se hvilke prosesser som gir deg hodebry. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Skulle ønske jeg kunne gjøre det, men; Qoute'r meg selv her: Prøver restart og alt ser normalt ut. Får opp meny med valg om oppstart i safe modus etc. Velger start som normalt og PC henger uten noen form for reaksjon på tastatur. Harddisklampa lyser ikke. Prøver en del restarter og sjekker alle valg i menyen med safemodus-oppstart, samme reaksjon hver gang med like død harddisklampe. Edit: Ved forsøk på å starte i safemode, klarer pc'en å laste en ti-tolv filer som vises på skjermen før alt står i stein og disklampa blir mørk. Kommer aldri videre fra safemodusmenyen i oppstartsfasen. Samme hva jeg velger går pc'en inn i hengemodus. Har nå prøvd disken i en annen maskin jeg har stående for eksperimentelle formål. Får tilgang til alt på disken, så den ser ut til å være grei. Har prøvd å legge til nye ntldr, boot.ini osv. uten hell. Har i et siste deperat forsøk prøvd flashing av BIOS samt fjerne alle IDE-kompnenter unntatt denne disken. Samme resultat uansett. Det siste jeg kommer til å prøve nå, er å kjøre en disksjekk av disken i reserve-pc'en, så får vi se... Tviler på at jeg kommer noen vei. Andre tips mottas med takk... Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Ahhh! Etter en sjekk med partition magic rescuefloppyer fant jeg ut at noe var muffens med filsystemet. Jekka ut disken og slapp den inn i reserve-pc'en og lot windows sjekke disken. Etter noen feil i tabellen og ny indexering var maskinen oppe og gikk igjen. Droppa den på plass igjen i rette maskinen og vidunderet våkna til liv! Tipper det blir ny disk på meg snart! Regner med at dette er et første varsku om at "snart legger jeg inn årene, gutten min! Og DA skal du få trøbbel!". *klapper meg på skuldra* Puh! For et styr! Da lærte vi noe nytt i dag også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå