Gå til innhold

Hjemmelaget ekstern vannkjøling (kommentartråd)


Anbefalte innlegg

Alle 220v pumper vibrerer, og må derfor plasseres på et passe mykt underlag, f.eks 10mm skumgummi som ikke er for myk.

Gjør du det, så må du anstrenge deg for å høre den pumpa!

5754136[/snapback]

 

Ok, da proever jeg det igjen.. mulig min skumgummi ikke var helt god.

 

Om du bare tester blokk og pumpe i en bøtte, så blir vannhastigheten ganske stor, og dermed vil du få problemer med å holde lufta ute fra pumpa.

5754136[/snapback]

 

Jeg testet hele boksen min, altsaa med pumpeogtank og radiator. Se noen av de foerste bildene...

 

Får du luft i pumpa, så vil også det skape støy, nærmest som en slags fresing / klapring.

Når du etterhvert får montert på plass pumpa sammen med tank, blokker og radiator, vil det ikke ta så lang tid før lufta forsvinner, og dermed også resten av støyen.

For jeg regner med at du vil bruke en tank i systemet? Da vil lufta samle seg der, uten at du behøver å anstrenge deg for å bli kvitt den.

Gjør du IKKE det, så må du benytte et "T"-stykke, og en lufteventil i kombinasjon med en passende slangelengde. T-stykket bør da fortrinnsvis monteres på det høyeste punktet i systemet.

5754136[/snapback]

 

Jeg oppdaget fresinga, ja... faar forsoeke aa fjerne vibrasjonene helt, for det er litt vanskelig aa skille vibrasjon fra annen stoey som pumpa lager...

 

Jeg gjorde foelgende:

 

Satte sammen alt med slanger og kobberroer saa det ble en sluttet "sirkel".

Fylte opp vannkammeret (her fikk jeg oppskrift av deg, saa det er temmelig lite, ja...). Satte pa pumpa i ett, to sekunder, fylte paa, osv...

 

Jeg saa at det var luft i pumpa, og for aa faa ut den, maatte jeg starte pumpa, tilte boksen for aa faa luftboblen inn i kammeret, stoppe pumpe, tilte frem og tilbake for aa faa "ut" luftbobla (opp til korken).

 

Likevel hadde jeg foelelsen av at det ikke ble helt bra, men jeg maa kanskje fylle paa den blandinga jeg skal ha med batterivann og frostvaeske som det er naa (jeg skal jo ha ekstern loesning, saa jeg kan jo gjoere klar boksen med radiator, pumpe og vannkammer med vann ?

 

La den gaa en halvtime, riste som en gaerning, gaa halvtime, riste som en gaerning, osv? Tar pumpa stor skade av den lufta som evt. er i den? Da boer jeg kanskje gjoere det paa en annen maate?

 

En tank gjør også påfylling av systemet langt enklere.

Når jeg fyller mine systemer for første gang, fyller jeg bare opp tanken, og starter pumpa.

Den jafser i seg vannet utrolig fort, så du må stå klar til å fylle på med mere vann!

Slik holder du på, inntil vannmengden i tanken er stabil. Det bør være unnagjort på rundt ett minutt.

Etter en stund vil nok vannmengden i tanken synke litt ettersom de siste rester av luft i systemet forsvinner, og da er det bare å toppe den opp igjen.

5754136[/snapback]

 

Jeg synes ikke luften forsvant av seg selv, da jeg maatte anstrenge meg for aa "flytte" luftboblene til "utgangen" (toppen med kork)... Lufta i pumpa skjoenner jeg ikke hvordan jeg skal fjerne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig.

Det skal normalt ikke være noe problem med å evakuere lufta fra vannet? Har du VELDIG dårlig sirkulasjon kanskje?

Prøv å sjekke hvor mye som egentlig går igjennom systemet, ved å koble returslangen fra tanken og opp i en bøtte.

Pumpa tar ikke skade av litt luft i vannet. Det er først når du kjører den UTEN vann at det kan oppstå stor slitasje.

Lenke til kommentar

Nei, sirkulasjonen ser bra ut... men mulig jeg bør lage en kork med rør oppover eller noe, så høyeste punkt ligger høyere enn pumpa?

 

Den overdøver ihvertfall pc'n, og da blir det jo poenget som forsvant... ganske skuffet...

 

Det er nok fresingen/klapringen som lager mesteparten av støyen, men jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal bli kvitt den... Får kanskje prøvekjøre uten radiator, med bare pumpe og vannkammer... så får jeg se...

Lenke til kommentar

Kjører nå bare med pumpe og vannkammer, og nå er den mer stille, ja! Lar den gå i noen timer mens jeg er på jegerprøvekurs, så får vi se hva det endelige resultatet blir. Det er fortsatt vibrasjoner, men de håper jeg jeg får dempet. Må nesten vise bilde, tar det i morgen... tror vibrasjoner forplanter seg til rørene, også...

Lenke til kommentar

Et bilde sier jo mer enn 1000 ord, så bare legg dem ut så fort du kan!

 

Har du en stiv forbindelse mellom pumpe og rør(?), så vil vibrasjoner selvsagt forplante seg den veien også.

En stump med silikon- eller tilsvarende myk slange mellom pumpe og resten av systemet vil bøte på dette problemet!

Lenke til kommentar

Hah, her ser jeg i alle fall én graverende feil!

I det øverste bildet, er røret helt til venstre altfor "tight" imot nippelen i tanken!

Husk at tanken også "synger" med vibrasjonene som pumpa skaper, og dermed vil duringa forplante seg godt i røret!

Det jeg kanskje ville gjort for å bøte på problemet, var å bytte den (på bildet) vertikale delen på røret med en tilsvarende bit silikonslange.

Det vil garantert gjøre underverker mht vibrasjoner!

 

Raslelyden du beskriver, stammer nok fra impeller og rotor. Normalt skal ikke disse delene gi fra seg noe lyd, men jeg har opplevd det du beskriver.

Det kan faktisk dreie seg om to-tre ting her:

 

1: Impelleren "låses" ikke godt nok til rotoren ved drift.

 

2: Av og til tar det litt tid før rotor og lagring slites til. Se det an litt, og la pumpa gå noen dager for å se om raklinga forsvinner.

 

3: Du kan ha vært "uheldig", og fått tak i en utgave hvor klaringa mellom rotor og aksel er i største laget. Har opplevd dette et par ganger sjøl.

 

Prøv i alle fall disse tipsene, og se om det hjelper!

 

Btw; Når du var på besøk her hos meg, var jo begge maskinene i drift, og begge er utstyrt med MJ-pumper.

Vet ikke om du husker det, men ingen av pumpene var vel spesielt sjenerende, om du i det hele tatt hørte dem?

Dermed bør det være mulighet for deg å oppnå samme resultat, vil jeg anta...

Stå på!

Lenke til kommentar
Hah, her ser jeg i alle fall én graverende feil!

I det øverste bildet, er røret helt til venstre altfor "tight" imot nippelen i tanken!

Husk at tanken også "synger" med vibrasjonene som pumpa skaper, og dermed vil duringa forplante seg godt i røret!

Det jeg kanskje ville gjort for å bøte på problemet, var å bytte den (på bildet)  vertikale delen på røret med en tilsvarende bit silikonslange.

Det vil garantert gjøre underverker mht vibrasjoner!

 

Raslelyden du beskriver, stammer nok fra impeller og rotor. Normalt skal ikke disse delene gi fra seg noe lyd, men jeg har opplevd det du beskriver.

Det kan faktisk dreie seg om to-tre ting her:

 

1: Impelleren "låses" ikke godt nok til rotoren ved drift.

 

2: Av og til tar det litt tid før rotor og lagring slites til. Se det an litt, og la pumpa gå noen dager for å se om raklinga forsvinner.

 

3: Du kan ha vært "uheldig", og fått tak i en utgave hvor klaringa mellom rotor og aksel er i største laget. Har opplevd dette et par ganger sjøl.

 

Prøv i alle fall disse tipsene, og se om det hjelper!

 

Btw; Når du var på besøk her hos meg, var jo begge maskinene i drift, og begge er utstyrt med MJ-pumper.

Vet ikke om du husker det, men ingen av pumpene var vel spesielt sjenerende, om du i det hele tatt hørte dem?

Dermed bør det være mulighet for deg å oppnå samme resultat, vil jeg anta...

Stå på!

5760511[/snapback]

 

Du mener klaring mellom inngang og utgang til pumpe/tank? Vel, her er det jo koblet direkte til 90graders bends, men jeg kan jo fjerne en del rør, og heller bruke slanger. Kan snu pumpe/tanken litt og se hva jeg klarer.

 

Først tester jeg uten kobberrør, for å se om det bare er pumpa. Vannet ble ganske varmt, forresten... (jeg har jo ikke radiator i loopen nå...) Pumpa dumper litt varme, den også. Men da trenger jeg ikke luftsirkulasjon rundt den, ihvertfall.

 

Forsøker pkt. 2 først, pkt 1 og 3 resulterer vel i et nytt pumpekjøp? Kjøpte pumpa brukt på bruktmarkedet, så godt mulig det bare er slitasje. Da er det jo litt surt, for det fikk ikke jeg beskjed om. Men sånn er det.

 

Hos deg hørte jeg ingenting i det hele tatt, så noe sånt ville jo vært knall! I rettferdighetens navn holder jeg jo nå på med pumpa uten noen form for tildekning, så det er godt mulig det demper litt, også, men jeg tror det er et eller annet med selve pumpa, jeg, da.

 

Men får teste det i morgen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg får vel gjøre det... Hadde anelse om prisen fra før, så den kom ikke som noen stor overraskelse. Dessuten blir jo pumpa, inkludert den "ødelagte", på omlag 500 kr, så da ble det jo ikke sååå billig, likevel.

 

Nå blir jeg sint og frustrert hvis heller ikke denne holder mål, altså :p

 

Hvordan får jeg løs den gamle pumpa? Den er festet med silikon.

 

...også vannkjølingsprosjektet som jeg skulle spare litt på, da.. :p Dog, mye morsommere å lage ting selv - og få det til!

 

En kamerat og jeg snakker litt om å lage hver vår eksterne boks (min var jo bare ment midlertidig, uansett.) Noen skraphandlere i Akershus eller Oslo som selger stål/aluminiumsplater, "rammer" (langer firkantede "profiler"), og varmeregistre? Helst til en rimelig penge...

Lenke til kommentar

Kjøp billig, kjøp dyrt! :p

 

Pumpa vil nok holde mål. Annet vil i alle fall overraske meg, utifra egne erfaringer...

 

For å løsne den gamle pumpa, kan du evnt bruke et blad fra en tapetkniv, som du forsiktig presser inn mellom pumpehus og tank. Med litt tålmodighet så vil nok pumpa slippe taket.

Alternativt kan du jo la det gamle pumpehuset stå igjen på tanken.

Vrir du motoren til riktig posisjon, så er det bare å trekke den løs! Det finnes ingen deler i selve pumpehuset som slites, så den nye pumpa kan monteres direkte på det gamle pumpehuset.

 

Hvorfor skal man "alltid" spare på vannkjølingsutstyr da? "bivirkningene" av noe som ikke virker eller bryter sammen, kan jo bli relativt omfattende, i verste fall.

 

Det finnes nok av skraphandlere / bilopphuggere i Oslo og omegn som sikkert har det dere trenger.

 

Prøv google / Gule Sider. :cool:

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

He, he... vel, nå er det jo russefeiring snart, da... :p Selve vannkjølingen har snart høyere verdi enn pc'n, så den er ikke akkurat helt ny.

 

Jeg har postet et par spm. i "hva skal jeg ha i vannkjølinga", også. Fint om noen tok en titt... ;)

 

Men nå er det leggetid!

Lenke til kommentar

Haha, det var jeg jo ikke klar over!

Bruk nå litt av russepenga til en skikkelig maskin i stedet da! Fest og spetakkel kan du jo ta igjen siden! :p

 

Skal se om jeg får tatt en titt på hva du skal ha i vannkjølinga, om jeg rekker det.

 

Må ha ferdig en god del forslag av teknisk karakter ifbm en byggemøte på jobben imorgen tidlig.

 

Leggetid? Nope. :(

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva renset du den nye radiatoren med?

 

Ser ut som det både er rust og olje i systemet ditt.

 

Jeg har brukt en sånn ovn som radiator selv (se sig.) og den renset jeg med bensin og lynol hvis jeg ikke husker helt feil. Diesel funker også sikkert bra.

 

Den olja som brukes i disse ovnene er noe ordentlig herk.

Problemet er som du sier luft i systemet, på min radiator var varmeelementet bare skrudd fast med gjenger, slik at jeg kunne skru det utav og bruke det som fyllehull :thumbup:

 

Men siden radiatoren er lagd av stål så brukte jeg 20%+ med frostveske bare for å være på den sikre siden.

 

Klarer du å få ut alt vannet så regner jeg med du blir kvitt problemet med rust og :love:

Lenke til kommentar

Ja, jeg ble inspirert av ditt prosjekt, aspstein.

 

Jeg renset, som sagt, radiatoren med ammoniakk og white spirit.

 

Så det jeg trenger å gjøre:

 

Rense radiatoren med bensin eller diesel og lynol.

Jeg er nødt til å fjerne luften i systemet.

Hvordan kan jeg kontrollere at punktene ovenfor er korrekte, så jeg ikke gjør tabben igjen?

 

Forslag til løsning: Lage nytt hull det eneste "friske" "toppunktet" (om du skjønner), rense radiatoren, skylle godt med vann fra hageslangen, skjære ut en ny sirkel av plexi med hull i midten, plassere en "bruskork" i midten for lettere fremtidig tømming.

 

Hva med systemet i kabinettet? Håper det holder å skylle gjennom...? Hva skyller jeg gjennom med?

 

Er det kritisk at jeg får gjort dette snarest mulig?

 

Håper på svar...

Lenke til kommentar
Ja, jeg ble inspirert av ditt prosjekt, aspstein.

 

Jeg renset, som sagt, radiatoren med ammoniakk og white spirit.

 

Så det jeg trenger å gjøre:

 

Rense radiatoren med bensin eller diesel og lynol.

Jeg er nødt til å fjerne luften i systemet.

Hvordan kan jeg kontrollere at punktene ovenfor er korrekte, så jeg ikke gjør tabben igjen?

 

Forslag til løsning: Lage nytt hull det eneste "friske" "toppunktet" (om du skjønner), rense radiatoren, skylle godt med vann fra hageslangen, skjære ut en ny sirkel av plexi med hull i midten, plassere en "bruskork" i midten for lettere fremtidig tømming.

 

Hva med systemet i kabinettet? Håper det holder å skylle gjennom...? Hva skyller jeg gjennom med?

 

Er det kritisk at jeg får gjort dette snarest mulig?

 

Håper på svar...

6108112[/snapback]

 

Nei er nok det med rusten som er værst tror jeg, litt olje gjør vel ikke så stor skade.

 

Men å fjerne det er vel en annen jobb, den olja er helt vannvittig seig og ekkel, ville prøvd med eddik og sett om det går.

Blokkene dine går vel greit å rense, fordi de tåler litt, men slangene er det vel værre med.

 

Skrue har kanskje noen gode tips her.

 

Men kanskje du skulle hatt et eget fylle/tømme hull i radiatoren?

Lenke til kommentar
Nei er nok det med rusten som er værst tror jeg, litt olje gjør vel ikke så stor skade.

 

Men å fjerne det er vel en annen jobb, den olja er helt vannvittig seig og ekkel, ville prøvd med eddik og sett om det går.

Blokkene dine går vel greit å rense, fordi de tåler litt, men slangene er det vel værre med.

 

Skrue har kanskje noen gode tips her.

 

Men kanskje du skulle hatt et eget fylle/tømme hull i radiatoren?

6108359[/snapback]

 

For å ta det siste først: ja, det var det jeg mente med: "plassere en "bruskork" i midten for lettere fremtidig tømming"

 

Jeg skjønner at de går greit å rense, men må jeg demontere blokkene igjen? Ikke bare pumpe gjennom noe væske, altså? Skikkelig nedtur, da...

 

Dersom slangene mine er ødelagt så tidlig, blir jeg skuffet. De var jo ikke gratis, heller.

 

Håper Skrue har et par forslag her, ja..

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...