Gå til innhold

Hjemmelaget ekstern vannkjøling (kommentartråd)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si meg, ligger den sirkelformede plexiplata direkte mot kobberplata?

Du må jo på en eller annen måte lage et vannkammer i den også, ellers blir det en skranten flow gjennom GPU-blokka!

Forslag: Du kan jo frese ut et 2-3mm dypt kammer i plexien, og bore fordypninger i kobberplata innenfor rammen av det kammeret. Utløpet kan du jo plassere i en av endene på kammeret.

Det blir riktignok ikke optimalt mtp flow og fordeling av vannet, men det bør duge!

 

Ellers så ser jo resten riktig så bra ut! :thumbup:

Og nå skjønner du jo også hvorfor skruene bør forsenkes i plata. Ellers får du jo problemer med planslipinga vettu......

Lenke til kommentar

Hei!

 

Si meg, ligger den sirkelformede plexiplata direkte mot kobberplata?

Du må jo på en eller annen måte lage et vannkammer i den også, ellers blir det en skranten flow gjennom GPU-blokka!

Forslag: Du kan jo frese ut et 2-3mm dypt kammer i plexien, og bore fordypninger i kobberplata innenfor rammen av det kammeret. Utløpet kan du jo plassere i en av endene på kammeret.

Det blir riktignok ikke optimalt mtp flow og fordeling av vannet, men det bør duge!

 

Ellers så ser jo resten riktig så bra ut! :thumbup:

Og nå skjønner du jo også hvorfor skruene bør forsenkes i plata. Ellers får du jo problemer med planslipinga vettu......

5659739[/snapback]

 

 

3mm skal bli vannkammer, men jeg har ikke sagd den til enda. Ville vente med å se om designet hadde noe for seg først. Du ser jo at det er én 10mm-plate og én 3mm-plate?

 

EDIT: Du hadde nok ikke sett siste oppdatering. Da skjønner jeg det var vanskelig å se! :)

 

Hva mener du med flow? Bør jeg lage én 3mm til, altså?

 

Jeg tenkte fordypniger innenfor "rammen", ja. Vil det kjøle nok for mitt stakkars GF4?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
EDIT: Du hadde nok ikke sett siste oppdatering. Da skjønner jeg det var vanskelig å se! :)

 

Hva mener du med flow? Bør jeg lage én 3mm til, altså?

 

Jeg tenkte fordypniger innenfor "rammen", ja. Vil det kjøle nok for mitt stakkars GF4?

 

Flow er enkelt og greit ltr/t.

Du kan jo lage en 3mm til for å oppnå bedre flow / gjennomstrømning, men da risikerer du sannsynligvis en litt dårligere kjøling av GPU.

Dobler du kammeret på den måten, så reduserer du også vannhastigheten nærmest kobberet.

Antakeligvis nærmer dette seg flisespikkeri. Så prøv først med én 3mm plate du, jeg tror du kommer godt ifra det med den!

 

Litt OT:

Jeg kan jo røpe at i testen jeg gjorde mht lav kontra høy flow gjennom systemet, noe som FORLENGST ( :mad: ) burde ha resultert i en artikkel om emnet, så fikk jeg svært små utslag mellom 60 og 180 ltr/t.

 

Men det er altså IKKE min skyld at det drar ut med den artikkelen, bare for å ha nevnt det...

/OT

Lenke til kommentar

Etter.. Det koster 35kr på Biltema og ser ut som dette: http://www.biltema.no/products/product.asp...8&iItemId=83083

Du får nok rubbing compound på de fleste bilrelaterte butikker, også bensinstasjoner men på Biltema får du det billig.

Anbefaler varsomt bruk av dette og ingen søling! Modern kommer til å DREPE meg når jeg fjerner det "mystiske" sitteunderlaget jeg tilfeldigvis har lagt over kontorstolen med de fæle flekkene etter rubbinga.. :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle 220v pumper vibrerer, og må derfor plasseres på et passe mykt underlag, f.eks 10mm skumgummi som ikke er for myk.

Gjør du det, så må du anstrenge deg for å høre den pumpa!

 

Om du bare tester blokk og pumpe i en bøtte, så blir vannhastigheten ganske stor, og dermed vil du få problemer med å holde lufta ute fra pumpa.

 

Får du luft i pumpa, så vil også det skape støy, nærmest som en slags fresing / klapring.

Når du etterhvert får montert på plass pumpa sammen med tank, blokker og radiator, vil det ikke ta så lang tid før lufta forsvinner, og dermed også resten av støyen.

For jeg regner med at du vil bruke en tank i systemet? Da vil lufta samle seg der, uten at du behøver å anstrenge deg for å bli kvitt den.

Gjør du IKKE det, så må du benytte et "T"-stykke, og en lufteventil i kombinasjon med en passende slangelengde. T-stykket bør da fortrinnsvis monteres på det høyeste punktet i systemet.

 

En tank gjør også påfylling av systemet langt enklere.

Når jeg fyller mine systemer for første gang, fyller jeg bare opp tanken, og starter pumpa.

Den jafser i seg vannet utrolig fort, så du må stå klar til å fylle på med mere vann!

Slik holder du på, inntil vannmengden i tanken er stabil. Det bør være unnagjort på rundt ett minutt.

Etter en stund vil nok vannmengden i tanken synke litt ettersom de siste rester av luft i systemet forsvinner, og da er det bare å toppe den opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...