Dr_VingTor Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Bygde meg en forsterker i vår, låter utrolig bra (bare så det er sagt), som da bruker rør. Det ene effektrøret på den er ødelagt, så jeg må kjøpe meg noen (2 eller 4) nye rør, men har problemer med å finne noen i norge som selger rør. noen som vet om norske (web) butikker som selger rør av typen KT88, KT100 eller tilsvarende? har funnet en del utenlandske butikker, så det er ikke så interessant, men om du vet om noen i norden/europa som ikke er så dyre så kan du jo hinte om de også... forsterker: http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ella.htm (ellers så bestiller jeg herfra, som er i Hong Kong...) btw: hvor lenge kan en egentlig forvente at et rør varer? syntes dette gikk litt for fort i stykker, men det kan jo hende at det var en feil på det Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Sjekk denne tråden fra Hifisentralen. Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Rør amper er kult!! Panzer kult! Rør har en helt absurd lang levetid med mindre det er snakk om produksjonsfeil eller at det rett og slett er en feil i konstuksjonen din.. KT-88 er god for hele 30 Watt (i klasse A) og da har du enten spilt jævlig høyt i et halvt år eller så er det en konstruksjonsfeil.... Regner med at du har en utgangstrafo, og det er veldig viktig at dene er tilpasset impedansen på høyttalerene dine. Hvis ikke så ryker rørene. Andre ting som sliter rør noe grassalt er: Feil Bias-spenning( Hvis du har AB) Feil impedans på utgangstrafo Kjører forsterkeren uten høyttalere tilkoblet. (En rørforsterker som jobber i klasse A, både spiller dobbelt så høyt og blir MYE varmere enn en vanlig som en vanlig forsterker..) Nå er min kunnskap mest begrunnet i konstruksjoner rundt EL-34 rør, som både er effekt svakere, men ofte brukt i gitar-forsterkere etc... Mvh Ketil Morstøl, Norsk importør av beyerdynamic & Tascam... Endret 26. august 2005 av ketilmorstøl Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Uten å ha lest tråden som ble linket til lengre opp her, så kan jeg anbefale Demostenes. Her finner du det du trenger av rør... Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 takker for linker. kan jo si litt mer da selv om jeg linket til forsterkeren lengre oppe. klasse AB, push-pull forsterker på 2 x 50W med kt88 rør konstruksjonen vil jeg ikke tru det er noe feil med, er jo et kit som er bassert på consonance m100 forsterkeren (en forsterker til ca 13000) og det er mange som har bygd denne så problemet ligger nok ikke der. høyttaler impedansen er rett og alt slik. forstrerkerne er jo egentlig laget med EL34 rør, men skal være såpass overdimensjonert at KT88 rør kan brukes (mange som gjør det på denne) når det gjelder bias så er jeg jo ikke noen mester, har i grunn ikke forstått helt hva bias'en gjør. vi lærer jo ikke noe om rør på skolen i dag. Men jeg justerte den etter det som stod i manualen til forsterkeren, fikk ikke med noe data på rørene. Biasen justerer jeg til like under 0,6 volt, men dette er da kanskje alt for høyt? står ikke noe på rørene jeg har vilket merke det er, men mener at det er valve art rør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå