Mofo Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jeg har en IBM ThinkPad A30 som jeg har brukt i lang tid og er svært fornøyd med. Alt har fungert helt fint til plutselig... Maskinen/harddisken begynte å lage rare "klikk"-lyder, og etter litt så låste datamaskinen seg. Etter omstart kom det opp at den ikke fant noe opperativsystem, så jeg innstalerte alt om igjen. Alt fungerte tilsynelatende fint helt en liten stund (noen minuter) før "klikkingen" begynte igjen, og den låste seg. Etter enda en restart fant dataen ikke disken, som ble skrudd ut og konstantert ødelagt. Ny disk ble skaffet, og windows instalert på nytt. Igjen så alt ut til å fungere tilsynelatende fint, men nei. Etter noen minutter begynte den på nytt å "klikke" og låse seg rett etterpå. Heldigvis får jeg startet opp windows igjen etterpå, men jeg vet ikke hvor lenge dette går før kanskje denne disken også blir ødelagt! Hva er det som er feil? Noe med disken, eller er det noe annet som er feil? Begge diskene er fra IBM, gamle på 30 GB og nye på 40 GB - begge 4200 RPM. Håper på svar og tips! Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Hvem er produsenten av harddiskene? Hitatchi? Jeg hadde en 40GB fra Hitatchi som klikket, skiftet den for en 60 GB Hitatchi mens jeg enda hadde T30, funket perfekt, ingen klikking. Klikking skal normalt sett ikke forekomme fra harddisk, vanligvis betyr dette at den snart sier adjø. Lenke til kommentar
Mofo Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Hitatchi er produsent på begge diskene.... men er rart at den "nye disken" (fikk tak i en brukt en som fungerte fint på den forrige dataen den var i). kan det være noen annet som er galt med dataen? Eller er det kanskje noe oppsett i BIOS'en/firmware som bør endres? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Gå på sidene til Ibm og meld fra om problemet, så ringere en tekniker deg. Så får du høre hva de sier at du skal gjøre. Lenke til kommentar
Mofo Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Fikk skaffet meg en ny disk - fungerer hittil utmerket... får håpe at det bare var de to andre diskene som var dårlige, og at den nye fungerer fint... Lenke til kommentar
ghulroth Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 hoi. er det en gjenganger at ibms harddisker bråker? jeg kjøpte en x40 i sommer og den bråker som et hu. vet ikke om det kan defineres som klikking riktignok. det er en 4200-harddisk, da. kanskje den bråker fordi den er så himla treig? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Har en T30 med 60 GB Hitatchi disk. Synes ikke den bråker. Hører den omtrent ikke. Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg hadde en thinkpad en gang som spiste disker. Klikkingen oppstod etter rundt 2 uker - som vedvarte rundt 1 uke før disken tok kvelden. Det betyr jo såklart ikke at det er ditt tilfelle, men nå vet du det =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå