Gå til innhold

Brennetrøbbel med Plextor


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en Plextor plexwriter 40x Write, 12x ReWrite, 40x Read og har litt trøbbel. Jeg har sittet å lest litt på hardware.no sin test av denne brenneren, og syns den virket veldig bra, men når jeg fikk den så brente den ikke tilsvarende like raskt, ikke engang i nærheten. På hardware klarte de å brenne en nesten helt full cd på 2min og 46sec, men til meg tar det hele 5min og 23sec! Det er jo et hav av forskjell.. Jeg bruker samme medier som de brukte, men filene jeg brenner er littegrann større, de fyller hele cd'en, men det skal jo ikke utgjøre så fryktelig mye? OG det neste problemet mitt er at på hardware fikk de beskjed om at de hadde unngått 3 bufferunderrun, som kommer av hastighetsskiftet, men jeg klarte å få beskjed om at det hadde blitt unngått 144 buffer underrun, det er jo helt tragisk! Jeg vil si at maskina mi er minst like bra som testmaskina som hardware.no crewet hadde, og skjønner ikke i heletatt hvorfor jeg får disse problemene. Jeg bruker forresten det brenneprogrammet som medfølger brenneren, jeg lurer på om hardware brukte hakket nye versjon, men uansett da, dette er jo to helt forskjellige brennere virker det som :razz: Håper dere har noen bra ideer om hva som kan være galt, for det har iallefall ikke jeg noen ide om.. Dere kan forresten se maskinen min på signaturen, og jeg har forresten den sorte utgaven av den brenneren.

Med vennlig hilsen:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv et annet brenneprogram. Vet ikke åssen program som fulgte med, men disse er ikke alltid "high end" for å si det sånn. Det finnes masse try-b4-u-buy programmer der ute, easy cd, primo dvd, nero, osv osv...

 

Last ned et av de og prøv.

 

Hvis ikke det hjelper;

 

Hvordan har du koblet opp brenneren? står den på samme kabel som harddisken din? (da funker det dårlig hvis du skal brenne fra harddisken). Det beste er å ha harddisken som primær master, og brenneren som sekundær master. Da får du topp ytelse om du brenner hd->cd. Sjekk også om DMA er slått på, men jeg tror ikke det er problemet.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut hva som var galt, det var ikke aktivert dma, den hadde skiftet til PIO etter at jeg hadde dvd-spilleren inni boksen min. Men nå fungerer alt i skjønneste orden, får ingen buffer underrun og jeg brenner cd'en på ca 3.30 min, med lead in/out, uten tar det ca 3 min.

 

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 14:10, nemetiss skrev:

Litt off-topic nå:

Hvis man stapper CD'en full, får man melding om man vil "finalize CD". Hva er dette egentlig ?


 

Det gjør sånn at du ikke kan fortsette aa brenne på CD'en. Du kan nemlig fortsette å brenne på en CD-R plate ved forskjellige annledninger så lenge den ikke er full eller du har tatt finalize disc.

 

I tillegg så vil ikke en vanlig stasjonær CD-spiller kunne lese en CD med mp3/wav filer som du du har brent som en helt vanlig Audio CD, med annet du har tatt finalize disc.

Lenke til kommentar

I Nero kan du velge "Finalize CD" Det betyr at NERO avslutter hele CDen. (Anbefaler i de fleste tilfeller, CDen blir noe raskere å lese av i CD-ROM spilleren)

 

Hvis du ikke setter på denne avslutter den også CDen, men bare sekjonen. DVS at du kan brenne flere seksjoner.

 

En vanlig CD-Spiller finner bare den første seksjonen av platen, så hvis du skal brenne noe mer på platen må du brenne det som data. Det kan f.eks være kjekt hvis du skal brenne en musikk-cd med cover musikkvideo osv.

 

Det er IKKE mulig å brenne med NERO uten å avslutten platen (mao platen vil fungere i CD-Spilleren uansett om du velger Finalaze eller ikke)

 

 

- PER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...