Gå til innhold

Problemer med bærbar


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny laptop hos Expert i sept. i fjor. I april i år måtte harddisk og strømforsyning byttes. I mai blir batteriet byttet. I august så oppstår det røykutvikling (kortslutning) i maskin, og når jeg får den igjen fra verksted så lukter det fremdeles svidd. En uke etter dette byttes strømforsyning, men maskinen lukter ennå svidd og blir varm ved normal belastning.

Hva gjør man med dette da? Kunne tenkt meg å heve kjøpet evt få ny maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte ny laptop hos Expert i sept. i fjor. I april i år måtte harddisk og strømforsyning byttes. I mai blir batteriet byttet. I august så oppstår det røykutvikling (kortslutning) i maskin, og når jeg får den igjen fra verksted så lukter det fremdeles svidd. En uke etter dette byttes strømforsyning, men maskinen lukter ennå svidd og blir varm ved normal belastning.

Hva gjør man med dette da? Kunne tenkt meg å heve kjøpet evt få ny maskin.

Hadde droppet Expert, og tatt direkte kontakt med produsenten sin support. Hva slags PC er dette?

Lenke til kommentar
Kjøpte ny laptop hos Expert i sept. i fjor. I april i år måtte harddisk og strømforsyning byttes. I mai blir batteriet byttet. I august så oppstår det røykutvikling (kortslutning) i maskin, og når jeg får den igjen fra verksted så lukter det fremdeles svidd. En uke etter dette byttes strømforsyning, men maskinen lukter ennå svidd og blir varm ved normal belastning.

Hva gjør man med dette da? Kunne tenkt meg å heve kjøpet evt få ny maskin.

Hadde droppet Expert, og tatt direkte kontakt med produsenten sin support. Hva slags PC er dette?

Det er en Fujitsu Siemens Amilo.

Expert sender meg til Strax for reparasjon.

Strax henviser til Expert når det gjelder reklamasjon

Fujitsu henviser til Infocare og hevder de tar seg av reklamasjon.

Infocare skal se på saken

Alle er enige om at situasjonen ikke er bra, men ingen er villig til å gjøre noe med det.

Bedriten situasjon siden jeg er avhengig av laptop i forbindelse med studiene.

Lenke til kommentar
Varen har vært inne på service 2 ganger for samme feil (lukter svidd) men lukter fremdeles svidd. Da kan kunde heve kjøpet som følge av forbrukerkjøpsloven §30, §31 og §32.

 

Dette betyr alle pengene igjen :)

Ikke alle...

Husk at "tingen" har vært i bruk.

Om du leser, så får du tilbake en viss sum av varen.

Lenke til kommentar

Selger kan gi tilbake en mindre sum ja, som er satt ned etter hvor stor nytte forbrukeren har hatt av tingen _men_ da skal det i tillegg beregnes rente fra den dagen kunde kjøpte produktet, en relativt høy prosent også.

 

Dette er en ganske omfattende ting å få tak i, og dermed velger de fleste bare å heve og la kunden få alle pengene igjen, da dette faktisk gjerne påfører selger minst kostnad.

 

runegp: Du har ett sted du skal gå; Expert. Der skal du heve kjøpet ditt, de skal gi deg pengene igjen.

Lenke til kommentar
Varen har vært inne på service 2 ganger for samme feil (lukter svidd) men lukter fremdeles svidd. Da kan kunde heve kjøpet som følge av forbrukerkjøpsloven §30, §31 og §32.

 

Dette betyr alle pengene igjen :)

Ikke alle...

Husk at "tingen" har vært i bruk.

Om du leser, så får du tilbake en viss sum av varen.

er sjelden selger får gehør for slikt.

Lenke til kommentar

De fleste databutikkene har det i allefall (Ikke nødvendigvis Expert).

En PC som faller flere 1000kr i verdi bare ved å stå.

Men men, håper det ordner seg for dere. Men siden det er en såpass "gammel" PC, tipper jeg at du får tilbake ca 50-75% av kjøpssummen.

Lenke til kommentar
De fleste databutikkene har det i allefall (Ikke nødvendigvis Expert).

En PC som faller flere 1000kr i verdi bare ved å stå.

Men men, håper det ordner seg for dere. Men siden det er en såpass "gammel" PC, tipper jeg at du får tilbake ca 50-75% av kjøpssummen.

den vil jeg se belegg for, og dermed bevis for at det ikke er majoritetsmisfortåelse.

 

Computercity har prøvd seg på det med meg, men de fant ikke dekning i lovverket for dette. Så skal like å se at du finner den dekningen de ikke fant.

Lenke til kommentar

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

 

-----------------------------

 

Her er lovverket på dette området. Så, han har rett, men problemet er jo da at selger skal betale rente fra den dagen forbrukeren betalte. Denne renten er så vidt jeg vet høy, og dermed går dette gjerne ut i null igjen totalt sett. Uansett er det så vanskelig å beregne og mye stress + dumt for kunden at det som regel etter hva jeg vet ikke gjøres.

Lenke til kommentar
Her er lovverket på dette området. Så, han har rett, men problemet er jo da at selger skal betale rente fra den dagen forbrukeren betalte.

I lovteksten står det vel at renten skal betales fra tidspunktet da kjøper reklamerer (gjør selger oppmerksom på mangelen)...? Slik tolker iallefall jeg dette: "Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen."

 

Så lenge renten kun gjelder for tidsrommet mellom reklmasjonen og tilbakebetalingen av (eventuelt forkortet) kjøpesum...trenger vel ikke dette nødvendigvis å bli et stort beløp...

 

PS. Jeg aner ikke noe om verken lov eller praksis, men slik forstår jeg lovteksten det ble henvist til her...

Lenke til kommentar

Om du leser hele avsnittet, så står det også:

 

"Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen. "

 

Dermed, om selger krever at kunde ikke skal få alle pengene igjen men bli avkrevd vederlag for nytten man har hatt av tingen, skal renten beregnes fra den dagen kunde betalte (kjøpsdato).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er en liten oppdatering :cry:

Maskinen har på nytt vært til service for svilukt, varmgang og vifter som går kontinuerlig (Støy). Strax finner ingen feil og dermed vil ikke Expert gå med på omlevering eller heving.

Nå har jeg tatt kontakt med Fujitsu pr brev for å høre hva de synes. Ikke noe svar så langt. Forbrukerrådet mener dette er en typisk "mandagsmaskin" men mener det ikke er grunnlag for heving eller omlevering så lenge maskinen ikke har hatt 3 like feil.

Håpløs situasjon mao. Selv kjøper jeg ny maskin med mindre Fujitsu tar affære.

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Maskinen har jo hatt 3 like feil? 3 ganger svilukt?

Nope. Verksted har ikke reparert maskinen 3 ganger for svilukt. Nå hevder de derimot at det ikke er lukt, men kaller det likevel en kosmetisk feil. Selger synes forøvrig at jeg har en " j&%¤#g sensitiv nese", men når 110 mennesker i et auditorie klager over lukt og støy så er det ikke bare min nese som er sensitiv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har noen øl i ryggraden, så man får ta det jeg skriver med et vogntog salt. Uansett:

 

Mener virkelig forbrukerrådet at selv om maskinen er reparert FEM ganger totalt, for alvorlige mangler, kan du likevel ikke heve kjøpet bare fordi de ikke har reparert samme mangel tre ganger? Noen ganger lurer jeg på hvor forbrukerrådet henter folkene sine fra.

 

Hevningsvurderingen påvirkes riktignok av mulighetene for andre mangelsbeføyelser, herunder retting, omlevering og prisavslag, men det er rimelig drøyt å kategorisk slå fast at en selger alltid har krav på å rette samme mangel tre ganger. Skal man da trekke den konklusjon at enkelte i forbrukerrådet vil mene at man må godta tredve reparasjoner på samme vare, gitt at ikke tre av dem er for samme mangel?

 

Det er godt forbrukerrådet ikke tar seg betalt for sine tjenester, da den slags rådgivning fra en advokat fort ville gitt ham erstatningsansvar.

 

Hvorvidt man kan heve et kjøp, beror på en konkret helhetsvurdering. Normalt sett vil man ikke kunne heve et kjøp før selger har hatt tre forsøk på å avhjelpe samme mangel, men dette er intet mer enn et utgangspunkt. Det er vanskelig å uttale seg sikkert om du har rett til å heve her, men forbrukerrådet har en tendens til å være farlig kategoriske.

 

Angående virkningene av hevning:

 

Ytelsene skal som utgangspunkt føres tilbake, jvf. forbrukerkjøpsloven § 49.

 

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

      Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

      Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

 

Avkastning vil normalt være uaktuelt her. Vesentlig nytte er et helvete å beregne, man kan bare ønske selger lykke til. Dersom selger krever godskrivning etter denne bestemmelsens første ledd, skal han også betale forsinkelsesrenter, jvf. annet ledd. Denne renten fastsettes halvårlig av departementet til minimum 7 % over Norges Banks styringsrente, jvf. renteloven § 3. Således vil denne alltid ligge over 7 %.

 

Merk at godskrivningen etter § 50 første ledd ikke tilsvarer tingens verdireduksjon. Hvis selger velger å tolke bestemmelsen slik, bør noen spandere briller på ham.

Lenke til kommentar
I dag kom det jammen meg et tilbud fra Fujitsu Siemens. De kan tilby en tilsvarende maskin som hovedkortet er byttet på :thumbup:

 

Og i dag kom det mail om at kjøpet heves og at får pengene tilbake :D

Da gjenstår det bare å gå til Expert å si :tease:

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...