Gå til innhold

Når føler man at man er midt i livet?

Anbefalte innlegg

Etter hvert som man blir eldre føler man at tiden går fortere. Om man regner at man blir 80 år, er man halvveis i livet når man er 40. Men ettersom tiden går fortere den andre halvdelen, vil den føles kortere. Hvor skal man sette skillet om begge delene skal føles like store?

Et år føles lengre når man er liten, ettersom det er en stor del av livet. Er man 40, er det ikke så stor del av livet.

Om man tenker seg alder fra 0 til A(A er alderen hvor man dør, f.eks. 80) som en strekning man skal tilbakelegge, så har man en hastighet langs den. Hastigheten er en funksjon v av følelsestiden t. t føles lineær, men tiden som egentlig er lineær, er posisjonen x fra 0 til A.

For å finne formen på v(t), begynner jeg med å tippe at ved følelsestidspunktet t er hastigheten v dobbelt så stor som når man var halvparten så gammel( t/2 ). Litt enklere har man ligningen:

2v(t)=v(2t)

Etter det jeg klarer å finne ut, er den eneste formen som passer denne ligningen:

v(t)=c*t

Nå gjelder det å finne en konstant a, som er slik at integralet av v(t)

fra t=0 til a er lik A. Da er dødstidspunktet i følelsestid. Etter litt regning blir det:

a=sqrt(2*A/c)

Man er halvveis følelsesmessig når t=a/2. For å finne ut hva dette er i virkelig tid, finner man tidsintegralet av hastigheten fra 0 til a/2. Dette integralet blir lik A/4

Dette betyr at om man er 20 år gammel og regner med å blir 80 år, vil den tiden man har igjen å leve føles like lang som den man har levd!

Noen som har noen kommentarer?

Noen som er i midtlivskrisa?

Jeg er spesielt usikker på valg av hastighetsfunksjon.

PS. Jeg forstår at dette er kvasivitenskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsom betraktning ;)

Så hvis man kunne fjernet de siste 60 årene av sin levetid og heller valgt å leve de 20 første to ganger så hadde det gått opp i opp? Evt. til og med vært bedre siden helse og plikter er et problem som tynger de fleste mellom 20 og 80?

Men ut i fra formelen din så blir det jo litt spesielt om man er barn. F.eks om man har levd 2 år, så synes man det er nesten en evighet, men at man synes tiden flyr frem til man er 8. Vil den ungen som er 8 år da føle at halve livet varte fra han var 0 til 2 og den andre halvparten fra han var 2 til 8?

Evt. Vil 80-åringer føle at halvparten av livet deres varte frem til de ble 20? Jeg synes det virker snodig, og går ikke helt med på at man føler tida flyr raskere av gårde jo eldre man blir.

Lenke til kommentar
Tiden går faktisk efortere når man blir eldre og det drives en del forskning på det. Man tror at det er flere årsaker som medfører fenomenet. En av grunnene til fenomenet er at alt blir til en vane noe som får det til å føles at ting går mye raskere.

Tiden går fortere for noen gamle folk fordi de sover hele tiden. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...