Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Jeg bare sitter og lurer på hvor mange der ute som faktisk stemmer på det partiet de er politisk enig med? Eller hvor mange det er som stemmer på et parti, fordi "venninna mi gjør det, og sier det er bra!" eller "Ikke de i hvert fall. De har jeg hørt er rasister..." osvosv... Beste uttalelsen jeg har hørt var en eldre dame som skulle stemme AP fordi; "mannen min har vært arbeider i alle år". Tragisk! Tenk at slike har stemmerett... Burde vært påbudt med IQ-test før man avla stemme... Eller enda bedre: For å forhindre folk i å stemme på noe de ikke vet hva er/ hjelpe folk til å stemme det de virkelig mener, hvorfor ikke bare ha en spørreundersøkelse i stemmelokalene? En kjapp liten ting lignende det Aftenposten og Nettavisen har... Det er jo faktisk det eneste fornuftige! Hvis man sammenligner resultatene der med meningsmålingene ser man jo at det er en god del som faktisk ikke vet hva de gjør... Husker forresten for et pr uker siden da Nettavisen sin test var ny, så var det om den på TV. Og Idol-Maria skulle ta den. Og mens hun sitter der og huker av ved viktige ting hun er enig/uenig, presterer hun å si "håper ikke jeg får FRP" og kniser... Sånne mennesker provoserer meg... Hva om hun hadde vært 95% enig med FRP? Skulle hun stemt SV da, fordi det er det sånne som henne gjør? Geeeez... Med fare for å gjenta meg selv; Og sånne har stemmerett??? http://pub.tv2.no/nettavisen/valg/testresultat/ <---tallene taler for seg... Hadde bare vært ålreit om folk visste hva de gjorde... Endret 26. august 2005 av Vodkakick Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Dette har dessuten vært oppe i denne tråden. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jeg er helt enig med deg. Det er trist når dumme (ja, jeg mener de rett og slett er dumme) mennesker stemmer det kompisene stemmer, det foreldrene stemmer eller stemmer på det partiet med den mest sjarmerende lederen. Det blir bare ikke riktig. Men på den andre siden blir det også feil å begrense stemmeretten til f.eks. den mest intelligente delen av befolkningen. Hvem skal avgjøre hvem som er i stand til å stemme riktig ut fra egne, personlige overbevisninger? Det blir som å forby nazisme - det er greit nok at jeg skyr nazister som pesten, men like fullt som jeg bør får ha oppfatningen av at liberalisme er veien å gå, så synes jeg nazister bør få beholde retten til å mene at nazisme er det rette. Vi lever i et land befolket av nisser. Det gjenspeiles tydelig av hva folk stemmer på, og det gjentar seg valg etter valg. Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Dette har dessuten vært oppe i denne tråden. Nei... Det jeg prøver å få frem her er at det kunne vært en løsning hvis man ikke så HVEM man stemte på... Bare fikk en del spørsmål om hva man mener om ditt og datt... Snakker ikke om å ta fra folk stemmeretten, og kjøp/salg av stemmer... Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Jeg er helt enig med deg. Det er trist når dumme (ja, jeg mener de rett og slett er dumme) mennesker stemmer det kompisene stemmer, det foreldrene stemmer eller stemmer på det partiet med den mest sjarmerende lederen. Det blir bare ikke riktig. Men på den andre siden blir det også feil å begrense stemmeretten til f.eks. den mest intelligente delen av befolkningen. Hvem skal avgjøre hvem som er i stand til å stemme riktig ut fra egne, personlige overbevisninger? Det blir som å forby nazisme - det er greit nok at jeg skyr nazister som pesten, men like fullt som jeg bør får ha oppfatningen av at liberalisme er veien å gå, så synes jeg nazister bør få beholde retten til å mene at nazisme er det rette. Vi lever i et land befolket av nisser. Det gjenspeiles tydelig av hva folk stemmer på, og det gjentar seg valg etter valg. Enig... Vi har ytringsfrihet til å mene hva vi vil, og stemme deretter.... Er bare en tragedie når folk ikke stemmer etter sin mening, men stemmer på trynefaktor og "hva som er inn"... Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Og som FRP-tilhenger må jeg få fortelle en del trangsynte nisser en ting... FRP er IKKE rasister! Rasehat er å diskriminere/mislike/fordømme en gruppe mennesker på grunnlag av farge/religion osvosv... Det er ikke rasisme å ville være strengere mot kriminelle innvandrere i Norge... Det er bare logisk... Dette landet er jo et eldorado for forbrytere... Og med all terror og elendighet i dag, er det ganske idiotisk å være så dumsnille som det vi er... Jeg driter fullstendig om en voldteks/draps-mann har hatt det tøft på asylmottaket når han kom til Norge. Han fortjener i hvert fall like streng straff som en "innfødt" nordmann... Selvom jeg syns de straffene også er altfor milde... Men det er annen sak... Og lukkede asylmottak burde være en selvfølge... Og folk uten papirer eller med dritt på rullebladet burde nektes adgang til dette landet uten diskusjon... Eller syns dere det er greit om noen sprenger Oslo S og dreper familien og vennene deres? Syns dere virkelig dette er rasistiske uttalelser? Si i så fall hvilke gruppe mennesker jeg hetser... Spiller ingen rolle for meg hvor folk kommer fra, bare de er villige til å arbeide, og rette seg etter våre lover og regler, og delvis kultur... Bare tenk på disse som har 0,- i årlig inntekt og 0,- i formue og kjører rundt i fete BWM'er og MB'er... Uten at noen gjør noe med det... Lurer på hva futen hadde sagt om det var min selvangivelse og mine biler... Endret 26. august 2005 av Vodkakick Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Typisk FRP-retorikk. Alle som ikke stemmer FRP er trangsynte nisser som ikke har sett sannheten og som stemmer av feil grunner. Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jepp, enig der olsen... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 http://pub.tv2.no/nettavisen/valg/testresultat/ <---tallene taler for seg... Hadde bare vært ålreit om folk visste hva de gjorde... Jeg synes også alle burde tatt en test der de må stemme basert på resultatet på testen! (Sålenge jeg får lage testen ) Jeg kan forsåvidt forstå frustrasjonen når man møter folk som stemmer i hytt og pine fordi de ikke har reflektert over hva de bør stemme! Men, jeg tror at folk opplever denne frustrasjonen sterkest når folk stemmer motsatt av det en selv ønsker å stemme! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jeg har jo møtt masse folk som stemmer FrP fordi de vil ha billigere sprit. Eller de som stemmer FrP fordi FrP "kan ordne opp". Selv om det disse menneskene ønsker er stikk i strid med FrPs politikk. Folk legger nesten hva de selv vil i FrP. hehe. Men de er ikke grautnisser av den grunn. De er bare lite opplyste ;-) Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Mitt inntrykk av FRP er nok ganske likt olsen sitt: De prøver å trekke til seg lite opplyste velgere med enkle metoder/løsninger. (Opplagt nok prøver de å trekke til seg andre også) Ta f.eks. VG-reklamene om dagen: "XXX milliarder i overskudd", "Flakse vodka for XXX kroner" osv. Et annet fint eksempel var en skoledebatt på VGS. Arbeiderpartiet sa de kjempet for gratis skolebøker. Noe som ville spart hver student for flere tusen hvert år. Folk virket ikke så veldig interessert. Men når FRP foreslo lavere alkoholavgifter (som sikkert vil spare gjennomsnittstudenten for hundrelapper) stod jubelen i taket! Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Typisk FRP-retorikk. Alle som ikke stemmer FRP er trangsynte nisser som ikke har sett sannheten og som stemmer av feil grunner. Bra misforstått... Har aldri gitt uttrykk for at en som ikke stemmer FRP er en nisse..? Tar du deg tid til å lese, forstår du at jeg snakker om de som mener FRP er rasister... Og som kanskje lar være å stemme på de av den grunn... Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Jeg har jo møtt masse folk som stemmer FrP fordi de vil ha billigere sprit. Ikke en veldig god grunn alene... Men dog bedre grunn enn "jeg gjør det fordi andre gjør det"... Type rød-grønn (grøss)... Edit: Dessuten stemmer jeg ikke FRP bare fordi det de vil ha billigere sprit og selge vin i butikkene... Men det er jo en fin Bonus =) Selvom det burde vært en selvfølge.. Endret 26. august 2005 av Vodkakick Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Typisk FRP-retorikk. Alle som ikke stemmer FRP er trangsynte nisser som ikke har sett sannheten og som stemmer av feil grunner. Jeg har jo møtt masse folk som stemmer FrP fordi de vil ha billigere sprit. Eller de som stemmer FrP fordi FrP "kan ordne opp". Selv om det disse menneskene ønsker er stikk i strid med FrPs politikk. Folk legger nesten hva de selv vil i FrP. hehe. Men de er ikke grautnisser av den grunn. De er bare lite opplyste ;-) Du er en morsom mann du olsen. Først så tillegger du FrP'ern meninger vedkommende ikke har, og klager på denne retorikken. Vodkakick har ikke sagt noe om at "Alle som ikke stemmer FRP er trangsynte nisser." Og i neste omgang slenger du ut omtrent samme type retorikk selv. Det er nesten for dumt... Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Først så tillegger du FrP'ern meninger vedkommende ikke har, og klager på denne retorikken. Vodkakick har ikke sagt noe om at ... Kanskje nettopp nicket mitt er med på å skape noen idèer i hodet hans Til mitt forsvar er det et gammelt nick Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Nicket skjemmer ingen. Skulle gjerne bytta nick sjæl.... hadde aldri tenkt å bli her inne i lengden så jeg tok bare noe på sparket. Den tabben har jeg gjort før. Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Et annet fint eksempel var en skoledebatt på VGS. Arbeiderpartiet sa de kjempet for gratis skolebøker. Noe som ville spart hver student for flere tusen hvert år. Folk virket ikke så veldig interessert. Men når FRP foreslo lavere alkoholavgifter (som sikkert vil spare gjennomsnittstudenten for hundrelapper) stod jubelen i taket! Tja... et pr laken i tre år eller svenske priser på alkohol (eller billigere i matbutikken) resten av livet... Tror faktisk jeg hadde spart mer penger på alkohol-varianten (uten å være "alkis")... Selvom jeg er enig i at billig alkohol ikke alene er god nok grunn til å gi et parti sin stemme... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Et annet fint eksempel var en skoledebatt på VGS. Arbeiderpartiet sa de kjempet for gratis skolebøker. Noe som ville spart hver student for flere tusen hvert år. Folk virket ikke så veldig interessert. Men når FRP foreslo lavere alkoholavgifter (som sikkert vil spare gjennomsnittstudenten for hundrelapper) stod jubelen i taket! Det viser bare at folk er mer opptatt av prinsipper enn av personlig vinning! Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Men tilbake til topic... Jeg syns bare det er rart at på undersøkelsene på nett om hva folk mener om saker og ting, leder FRP i alle aldersgrupper... Mens i meningsmålingene gjør de ikke det... Er bare noe som ikke stemmer helt der... Kall det gjerne valgflesk, men man kan jo ikke lyve på alle punkter... Så jeg vet ikke hvem som er uopplyste jeg... Sier ikke at alle APer ikke vet hva de gjør... Men det er tydeligvis noen... Stort sett alle som ikke vet hva de skal stemme og velger noe fordi noen andre gjør det, ender på AP / SV.... I hvert fall av de jeg snakker med... Og det syns jeg blir litt dumt... Men som sagt tidligere, allt kunne vært løst hvis stemmingen foregikk slik at man svarte på noen politiske spørsmål... Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Et annet fint eksempel var en skoledebatt på VGS. Arbeiderpartiet sa de kjempet for gratis skolebøker. Noe som ville spart hver student for flere tusen hvert år. Folk virket ikke så veldig interessert. Men når FRP foreslo lavere alkoholavgifter (som sikkert vil spare gjennomsnittstudenten for hundrelapper) stod jubelen i taket! Det viser bare at folk er mer opptatt av prinsipper enn av personlig vinning! ja.... eller fordi den personlige vinningen bare gjelder i de tre årene på VGS... Og fordi alkoholprisene her er helt skrudde... Hvordan skal vi noen gang få en skikkelig drikkekultur her i landet, når vi må fortsette å feire den ene flaska vi har råd til i måneden? Edit: Ikke rart vi går av skaftet på sydenturer... Endret 26. august 2005 av Vodkakick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå