haalo Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Jeg har et Creative LIve! 24bit 7.1-kort. Burde jeg gå å skryte til vennene mine? Har absolutt ikke greier på lydkort. Måtte stresse med å få kortet til å funke under LInux. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hvorfor grine over at artikkelforfatteren ikke gikk utenfor testens intensjoner? Det har ikke jeg sett noe til. Kanskje du skulle lest tråden likevel? Det eneste vi sier er at vi kunne ønska en kjapp test av hvordan det fungerer i linux. Du vet, det er ikke bare windows brukere som kjøper hardware! At det ikke følger med drivere til linux på cden har ikke noe med saken å gjøre. La oss se hva testen fokuserer på: ... Vi har i denne testen lagt vekt på CPU-ytelse i spill, og kvalitet på stereolyd og 3D-lyd med EAX. Ellers har vi hørt på musikk og sett ulike filmer med kortene. ... Dette gjør at Linux ++ stort sett er utelukket (foreløpig). For detaljer og argumenter henviser jeg til Maroder_S' tråd lengre opp på siden. Jeg skal helt ærlig være enig i at det ville vært fint om HW.no kunne testa kompetabiliteten med Linux, men dette passer rett og slett ikke så godt i denne testen; Det hører strengt tatt hjemme i de individuelle testene av kortene. Dette er en test av lydkortenes lydkvalitet og ytelse opp mot hverandre. Jeg har lest resten av tråden uten å finne noe grunn til å forandre synet mitt ang. denne saken. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 La oss se hva testen fokuserer på: ... Vi har i denne testen lagt vekt på CPU-ytelse i spill, og kvalitet på stereolyd og 3D-lyd med EAX. Ellers har vi hørt på musikk og sett ulike filmer med kortene. ... Dette gjør at Linux ++ stort sett er utelukket (foreløpig). For detaljer og argumenter henviser jeg til Maroder_S' tråd lengre opp på siden. Så fordi denne testen her ikke fokuserer på testing i linux, så kan ikke vi fortelle i denne tråden at det hadde vært fint om det ble mere fokus på testing i linux? Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Så fordi denne testen her ikke fokuserer på testing i linux, så kan ikke vi fortelle i denne tråden at det hadde vært fint om det ble mere fokus på testing i linux? Jeg har aldri nektet noen å be om slikt, men å mase og klage videre etter at artikkelforfatteren har gitt et svært godt svar, synes jeg er å ta det litt vel langt. Jeg ønsker bare at folk skal forstå hvorfor ting er som de er. At fokusen er på noe helt annet enn det dere ønsker er bare noe dere må ta til etteretning. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Jeg har aldri nektet noen å be om slikt, men å mase og klage videre etter at artikkelforfatteren har gitt et svært godt svar, synes jeg er å ta det litt vel langt. Jeg ønsker bare at folk skal forstå hvorfor ting er som de er. At fokusen er på noe helt annet enn det dere ønsker er bare noe dere må ta til etteretning. Javel, men jeg så ikke på det som klaging. Jeg så mere på det som en diskusjon, og et forsøk på å vise at det er interesse. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Så fordi denne testen her ikke fokuserer på testing i linux, så kan ikke vi fortelle i denne tråden at det hadde vært fint om det ble mere fokus på testing i linux? Jeg har aldri nektet noen å be om slikt, men å mase og klage videre etter at artikkelforfatteren har gitt et svært godt svar, synes jeg er å ta det litt vel langt. Jeg ønsker bare at folk skal forstå hvorfor ting er som de er. At fokusen er på noe helt annet enn det dere ønsker er bare noe dere må ta til etteretning. Sammenligning av linux-støtte ville absolutt vært interessant i denne testen, siden kortene likevel testes opp mot hverandre. Og det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Det er bare å kompilere alt som har med lyd å gjøre som moduler når man konfigurerer og kompilerer linux-kjernen, og kortene vil detekteres hvis det fins moduler som støtter kortene. Endret 29. august 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Javel, men jeg så ikke på det som klaging. Jeg så mere på det som en diskusjon, og et forsøk på å vise at det er interesse. Det blir klaging når det fortsetter lenge etter at den anklagede har gitt et såpass godt svar. Dessuten så må en jo bare godta at fokusen ligger i en helt annen retning enn det dere ønsker. En kan lett bli sett på som bortskjemt hvis en ikke klarer å godta at svaret er nettopp det det er. Sammenligning av linux-støtte ville absolutt vært interessant i denne testen, siden kortene likevel testes opp mot hverandre. Og det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Det er bare å kompilere alt som har med lyd å gjøre som moduler når man konfigurerer og kompilerer linux-kjernen, og kortene vil detekteres hvis det fins moduler som støtter kortene. Igjen må jeg peke på hva formålet med testen er, og jeg håper virkelig at dere leser det denne gangen; Lydkvalitet og ytelse vs pris vs andre lydkort. Jeg kommer ikke til å nevne det flere ganger. Anyways, kanskje du skulle blitt medarbeider på HW.no slik at du kan være Linux mannen som tester nettopp slikt? Du kunne i alle fall vært en del-tester for akkurat dette formålet Endret 30. august 2005 av Corleone Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Igjen må jeg peke på hva formålet med testen er, og jeg håper virkelig at dere leser det denne gangen; Lydkvalitet og ytelse vs pris vs andre lydkort. Jeg kommer ikke til å nevne det flere ganger. Anyways, kanskje du skulle blitt medarbeider på HW.no slik at du kan være Linux mannen som tester nettopp slikt? Du kunne i alle fall vært en del-tester for akkurat dette formålet Og jeg gjentar: Man kan utmerket godt utføre en test på lydkvalitet i GNU/Linux. Denne testen blir i så fall kvalitativ, men likevel, det lar seg gjøre. Og det vil jo falle inn under testkriteriene, som du så iherdig forsvarer. Jeg har selv sammenlignet lydkort i GNU/Linux, og det er ikke så forferdelig vanskelig. Det går an å få i pose og sekk. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Denne tråden angående disse 5 lydkortene ble plutselig veldig uinteressant.. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Og jeg gjentar: Man kan utmerket godt utføre en test på lydkvalitet i GNU/Linux. Denne testen blir i så fall kvalitativ, men likevel, det lar seg gjøre. Og det vil jo falle inn under testkriteriene, som du så iherdig forsvarer. Jeg har selv sammenlignet lydkort i GNU/Linux, og det er ikke så forferdelig vanskelig. Problemet oppstår når det kanskje viser seg at et av kortene ikke vil fungere i GNU/Linux. Da vil plutselig en slik test, som fokuserer på hvilket lydkort som gir mest lydkvalitet og ytelse per krone, snu om til en test av hva som fungerer i GNU/Linux og hva som ikke gjør det. Personlig undrer det meg at dere Linux-entusiaster ikke heller lager en tråd til HW.no om å starte Linux.no, som kan gjennomføre nettopp slike tester. Hvis dere hadde brukt energien deres på det, i stedet for å plage en stakkars skribent, så hadde dere straks fått mye mer respekt. Jeg vil anse det at dere fortsatt krangler om dette i denne tråden, som at dere bryr dere mer om å klage enn om Linux. Er dette feil så kan jeg anbefale dere å gi et bedre inntrykk ved å si ifra til de rette folkene, dvs. de ansvarlige på Hw.no. Hvis det fortsatt ikke skulle være forståelse for hvorfor testen er slik den er, så tror jeg at jeg trekker meg tilbake. Det går an å få i pose og sekk. Høres ut som at det har blitt for mye av det på deg Lenke til kommentar
whoi Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Det blir klaging når det fortsetter lenge etter at den anklagede har gitt et såpass godt svar. Dessuten så må en jo bare godta at fokusen ligger i en helt annen retning enn det dere ønsker. En kan lett bli sett på som bortskjemt hvis en ikke klarer å godta at svaret er nettopp det det er. Jeg gir opp Anklagede? Du får dette til å høres fælt og alvorlig ut, mens alt vi prøvde å gjøre var å ha en god diskusjon. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Corleone: du har fremdeles ikke skjønt hva jeg sier. Man tester jo selvfølgelig på samme måte som er blitt gjort i testen. Siden de fleste bruker Windows i dag, er det det som bør vektlegges tyngst. Det jeg snakker om er rett og slett et tillegg, når man likevel har kortene tilgjengelig for testing. Det vil gi de av oss som bruker noe annet enn windows (eks. GNU/Linux) en pekepinn på hva man bør kjøpe. Slik informasjon vil da være ganske verdifull, og hw.no vil da yte noe som nesten ingen andre nettsteder gjør. Og artiklene vil få en større bredde. Kompetansen eksisterer. Det hjelper ikke for en person å kjøpe det beste lydkortet kontra pris hvis personen ikke får det til å fungere i GNU/Linux, som den personen skal bruke. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Bare å hatt en rask test av om kortet i det hele tatt funket i linux (bbot testmaskinen med knoppix el.l.) ville vært et godt skritt videre, jeg vurderte i sin tid Terratec kortet, men endte opp med et M-Audio siden jeg visste at det ville funke. M. (joda, jeg vet (delvis av erfaring) at det finnes kort som knoppix ikke finner, men som man kan få til å funke med en del fikling, men det er for det meste eldre kort) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Og med den nye testen av Creative sitt X-Fi kort har hw.no begynt med akkurat det. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ah, supert! Takk til hw! (Om enn konklusjonen i dette tilfellet ikke var den beste for oss...) M. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg skal helt ærlig være enig i at det ville vært fint om HW.no kunne testa kompetabiliteten med Linux, men dette passer rett og slett ikke så godt i denne testen; Det hører strengt tatt hjemme i de individuelle testene av kortene. Dette er en test av lydkortenes lydkvalitet og ytelse opp mot hverandre. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg skal helt ærlig være enig i at det ville vært fint om HW.no kunne testa kompetabiliteten med Linux, men dette passer rett og slett ikke så godt i denne testen; Det hører strengt tatt hjemme i de individuelle testene av kortene. Dette er en test av lydkortenes lydkvalitet og ytelse opp mot hverandre. Hvorfor sitere deg selv? Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Hvorfor sitere deg selv? Hvis du ikke forstår det, så skjønner jeg jo nå, mer enn noensinne, hvor mye tid jeg har kastet bort på å få deg til å forstå poenget mitt... Til dere andre så kan jeg forresten legge til at èn test ikke setter normen for hele HW.no, og den setter heller ikke normen for hva alle typer tester vil inneholde fremover (slik som bla. "roundups"). Dette er en test av et enkelt produkt, som nevt i quoten av meg selv. Testeren har forresten vært viden kjent for å teste testobjektene i Linux, men da i tester som fokuserer på et enkelt produkt, og ikke flere som testes opp mot hverandre. Det er der at slike ting virkelig hører hjemme. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hvorfor sitere deg selv? Hvis du ikke forstår det, så skjønner jeg jo nå, mer enn noensinne, hvor mye tid jeg har kastet bort på å få deg til å forstå poenget mitt... Og du har heller ikke forstått poenget mitt, selv om jeg gang på gang har prøvd å forklare deg det. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Og du har heller ikke forstått poenget mitt, selv om jeg gang på gang har prøvd å forklare deg det. Du viser deg gang på gang å være mindre smart... Jeg har hele tiden forstått hva dere mener, men har støttet artikkelforfatterens svar på tiltale, og vært uenig i deres meninger i tillegg til å ha egne synspunkter på saken. LES: Jeg skal helt ærlig være enig i at det ville vært fint om HW.no kunne testa kompetabiliteten med Linux, men dette passer rett og slett ikke så godt i denne testen; Det hører strengt tatt hjemme i de individuelle testene av kortene. Dette er en test av lydkortenes lydkvalitet og ytelse opp mot hverandre. Hvis du faktisk hadde tatt deg tid til å lese hva jeg skriver og tenkt over det, så hadde denne tråden vært halvparten så lang, og mye mer givende enn det den er. Det som i utgangspunktet fikk meg til å reagere på dere to Linux-gutta, var deres manglende respekt for det svaret artikkelforfatteren ga dere. Jeg skjønner nå at jeg burde lære av de smarte, og i stedet holde kjeft når idiotene skriker og hyler som noen respektløse og totalt bortskjemte unger. Problemet mitt er at jeg bryr meg litt for mye når jeg ser slikt. Med dette takker jeg for meg, iom. at jeg anser dette for å være en tapt sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå