Gå til innhold

Elkjøp pc til musikkproduksjon?


Anbefalte innlegg

God dag

 

Ser etter ny pc i ca.10 000 kr klassen som grunnbrikke i hjemmestudioet mitt. Fant et veldig bra tilbud på elkjøp sine nettsider (? )

 

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...L%20IXTREME5590

 

 

2GB RAM høres veldig fristende ut da :cool:

Har ikke funnet noe som kan matche den i ytelse/pris heller.

(Har skjerm fra før så det er ikke noe problem)

 

Så noen spørsmål:

 

-Jeg ser at lydkortet på den er helt elendig, men vil det gå bra å bruke et annet lydkort på denne? mest sansynlig ett eksternt USB lydkort som jeg har liggende. Det blir avgjørende.

 

-Det ser ut som at det er én harddisk på 320GB. Kan det være at det er 2 som er på f.eks 160GB hver? Står ikke noe om det, men står ikke at det ikke er det heller.

 

-Vil DVD/CD spilleren funke?

 

-Får man mer for pengene andre steder? Er det noe man bør passe seg for med denne pcn eller med å kjøpe den? Først og fremst med tanke på musikkinnspilling/studio. eller går det greit? :) takker for svar og sånn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Du kan fint bruke eksterne lydkort på alle nyere maskiner i dag, så det er ikke noe problem.

Ellers er det et dårlig skjermkort på denne Packard Bell maskinen hvis det skal spilles på den....

Prosessor og minne er greit, men det er ikke plass til mere minne senere, det er bare 2 sokler som begge er i bruk.

 

Ser ut til å være bare en disk, den er sikkert helt grei.

 

DVD brenner vil funke, vet ikke helt hva du mener med det spørsmålet?

Ikke av de raskeste, 16X brennehastighet er vel mest vanlig i dag.

 

Det er ofte enklere å oppgradere/utvide maskiner kjøpt hos andre dataforhandlere.

 

Du kan gjerne vurdere en egen konfigurert PC på en av de større nettbutikkene.

Der får man mye for pengene, 3 års garanti og akkurat det man har bruk for.

 

Komplett Data, Netshop, Mamoz Data, PS data, PC utstyr og MPX pleier å komme greit ut av det i tester.

 

Bare gå inn på kampanje PC eller selvbygger PC, så kan du konfigurere selv.

 

 

Ellers har jo Dell en del bra maskiner, de holder normalt høy standard.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

En rask titt på den PC-en viser ikke annet en at man burde styre unna. Ihvertfall hvis du har så omfattende bruksområder som musikkproduksjon. Da burde man velge merkevarer som har rykte på seg for å være stabilt.

Jeg gidder ikke nevne alt jeg ser, men kan nevne noe:

- Kun 2 RAM-plasser

- AGP, ikke PCI-e

- Tar du en titt i norske nettbutikker og i prisguiden, så finner du ikke en gang den prosessoren. I rest my case.

 

Bygde forsåvidt for kort tid siden en Intel PC med langt bedre konfigurasjon, bla. 3.4Ghz osv, med skjerm. Til samme prisen.

Lenke til kommentar
dealen er foresten at jeg prøver å ungå AMD. har hørt at man bør gå for Intel Pentium 4 når man driver med musikk. kan det være noe i det eller? eller er det bare sjokoladekjeks :ermm:

Skal prøve å svare på spørsmålet ditt uten å starte en amd vs intel her nå.

 

Trur du kan være fornøyd uansett om du har Amd eller Intel. Før hadde kanskje amd et temperatur/ustabilitets problem men dagens prosessorer er like stabile og gode som intel.

 

men hvis kan skal tenke kroner her så har vel amd best ytelse iforhold til pris.

Lenke til kommentar

Varsko her! :ohmy:

Hold deg LANGT unna elkjøp og lignende når du skal drive med musikkproduksjon.

 

Programmer som Cubase og Sonar (og først og fremst operasjonene de utfører) er veldig kresne og kravstore til komponentene - og da mener jeg ikke bare mest GHz eller MB, men merke og chipset.

 

Amd <-> Intel

Jeg skal ikke påstå at den ene er noe bedre enn den andre, fordi du sannsynligvis alltid vil finne en AMD cpu som er like bra som enhver Intel og vice versa. De har også blitt likere og likere med åra. AMD er IKKE lenger uglesett blandt de som driver med Musikkproduksjon på profesjonell basis. Intel er IKKE bedre til multitasking - nå har AMD kommet med sine X2 (dual core) cpu'er som er overlegne til multitasking i programmer som støtter det (Cubase ol.). (Intel har selvfølgelig også dual core på markedet, Pentium D)

 

DET JEG VIL SI ER AT

-HVIS du velger en AMD,

så bør du enten gå for en single-core AMD og et nFORCE3-hovedkort, altså AGP ikke PCIexpress, eller gå for en AMD X2 (Og da også helst nForce3, men disse har ihvertfall MINDRE problemer med nForce4 enn single core-cpu'en).

 

-HVIS du velger en INTEL,

så bør du enten holde deg til AGP-kortene,

eller gå for et 945/955x-hovedkort, ettersom de IKKE har de samme problemene med PCIexpress som resten av chipset'ene.

 

-HVIS du skal bruke FW-lydkort (altså ikke pci) sammen med UAD-kort, velg Intel

 

ALTSÅ

AMD single core - PCIe/nForce4 = :no:

 

AMD dual core - PCIe/nForce4 = :hmm:

 

AMD single/dual - AGP/nForce3 = :thumbup:

 

Intel 915/925 - PCIe = :no:

 

Intel 945/955 - PCIe = :thumbup:

 

Intel 875 - AGP = :thumbup:

 

Dette er en anbefaling basert på erfaringer til profesjonelle, på det NÅVÆRENDE tidspunkt. Det er også litt forenklet selvfølgelig. Hvis du er interessert i linker PM meg (eller se Cubase/Nuendo fora)

 

Det er selvfølgelig mer å tenke på også, som hvor rask RAM'en er, kombinasjonen av komponenter i PC'en osv. Den "raskeste" cpu'en (i GHz) yter ikke alltid best!

Endret av stoney
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du får spes, lagd mac, eller Pc til 10.000kr somer laget spesielt for musikkproduskjon.

 

du burde også gå for en dobbel kjerne prossersor, siden noen musikkprogrammer utnytter dette, og kommer garantert til og tjene på det seinere..

 

du kan bygge selv, jeg synes det blir mye bedre av det,

en AMD X2 4200, 2Gb ram, et bra lyd kort fra M-Audio (firewire)

stabilt hk, DVD/CD brenner, passe stor HD (Sata)

minst mule dall i systemet, ikke noen andre programmer enn musikkprogrammene, ikke internett tilgang osv.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...