PlatinumFlyer Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Ja. Uansett, sedler er, spør du meg, langt mer praktiske enn mynter... Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Har et glass stående som jeg slenger småmynt i når jeg får de igjen som veksel. Orker ikke gå og dra på mynt. Bruker stort sett kort og kortholder. Sedler kan man alltids få oppi kortholderen, men mynt blir bare i veien. Fordelen er at jeg en vakker dag kan ta med meg glasset til banken og hive mynten oppi en mynt-teller og få ut en fin kvittering jeg kan vise bankpersonalet. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 De som har tenkt ut denne ideen tror jeg har vært litt korttenkte. Selv om den jevne forbruker tror at det nesten ikke benyttes fysiske penger lenger så er dette langt fra sannheten. Jeg jobber i matbutikk og der har vi et system som gjør at vi tømmer deler av innholdet i kassa. Disse beløpene blir ganske store og for å gjøre tellejobben enkeler for neste ledd i kjeden så vekseler vi inn i større lapper og da er egentlig tusenlappen det eneste som er aktuelt. Jeg vedder også på at det er mange andre grunner til at tusenlappen bør beholdes, ingen grunn til å fjerne den. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg kunne trenge noen tusenlapper, men jeg er vel ikke kriminell fordi? Men alvorlig talt så kunne vi jo gått over til kun 50øringer slik at de kriminelle fikk MYE større kofferter (det ble visst ikke så alvorlig talt som jeg hadde planlagt). Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Bah! Det er da ingenting som er så tilfredsstillende som å ha en 4-5 store lapper i lommeboken liggende klar til å bli sløst vekk på ufornuftige ting. Bruker sjelden kort, jeg liker følelsen av hard cash... (gebyrfritt er det også) Ja, det er da man føler at man virkelig kjøper noe. Kort ødelegger kjøpsfølelsen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Elsker å dra kortet også jeg. Jeg er Oslomester i å dra kortet deilig gjennom kortleseren! Lenke til kommentar
howzer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Tusenlappen er en plage, rett og slett Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Ingen som fatter at dette bare er et triks for å få flere til å bruke kort og dermed få en større oversikt over hvordan folk beveger seg? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Elsker å dra kortet også jeg. Jeg er Oslomester i å dra kortet deilig gjennom kortleseren! Det er alltid gøy å dra kort når far betaler Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Tusenlappen er en plage, rett og slett Ikke de jeg pent liggende foran meg i en bunke Seriøst, jeg syns forsalget er snodig. Tusenlappen har eksistert så lenge jeg kan huske, og det føles derfor rart å plutselig fjerne den nå, med tanke på all inflasjonen som har vært siden jeg var barn. Tusenlappen er altså ikke så "ekstrem" lenger. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Elsker å dra kortet også jeg. Jeg er Oslomester i å dra kortet deilig gjennom kortleseren! Det er alltid gøy å dra kort når far betaler Dust. Norge er på verdenstoppen i kortbruk, og veldig få bruker kontanter, særlig på beløp av en viss størrelse. Hvis jeg og mamma er å handler på Ica, og skal betale med 2 tusenlapper og en femhundrelapp så husker liksom kassadamen oss om noen hadde spurt om fdet var noen som betalte med det. Og når farmor går i banken og vil ta ut 65 000 for å betale en polakk - så blir det jo rapportert inn og det hele. Skal du ha ut mer enn 10 000 i banken, må det bestilles to dager i forveien. Sier jo litt. Tusenlapper er den seddelen det finnes flest av, så vidt jeg vet. 50 % ligger nok i safer rundt omkring i det ganske land, og en god del går med til å betale sort for varer og tjenester. Og ikke minst kriminelle. Det hadde jo rett og slett ikke vært noe problem om vi måtte holde oss til 500-lapper. I EU har de jo opp til 1000-euro-sedler, og hvor ofte tror du de blir brukt? Jeg har sett tre stykker i hele mitt liv liksom... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Skal du ha ut mer enn 10 000 i banken, må det bestilles to dager i forveien. Sier jo litt. Direkte løgn. Hvor mye du kan få ut begrenses av bankens tilgjengelige kontanter, en såpass liten sum som 10.000,- får man ut uten å blunke, og man trenger ikke forhåndsbestille. Tusenlappen har et bruksområde, som allerede påpekt vil en fjerning av den føre til en fordobling av antall sedler om en bytter til 500-sedler, en femdobling om man bytter til 200-. Folk kan ha en rekke motiver til å foretrekke kontanter foran sedler, personer over 60-70 f.eksk bruker sjelden bankkort og sverger til kontanter, da er det upraktisk å gå rundt med en gedigen bunke 200-sedler. Kriminelle finner uansett løsninger på problemet, om de måtte bytte til 500-sedler ville det ikke vært et gedigent problem for dem sammenlignet med resultatene av et slikt bytte for befolkningen for øvrig. edit: Ikke så rart du ikke har sett €1000, sedler, ettersom de ikke eksisterer. Endret 28. august 2005 av Cybbe Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Hvis jeg og mamma er å handler på Ica, og skal betale med 2 tusenlapper og en femhundrelapp så husker liksom kassadamen oss om noen hadde spurt om fdet var noen som betalte med det. Jeg ser ikke det store problemet. Forøvrig vil du sikkert også bli husket på ICA om du handler 20kg indrefilet eller 1000 kondomer av gangen. Tusenlapper er den seddelen det finnes flest av, så vidt jeg vet. 50 % ligger nok i safer rundt omkring i det ganske land, og en god del går med til å betale sort for varer og tjenester. Og ikke minst kriminelle. Her er jeg enig, selv om problemet neppe løses ved å kutte ut 1000-lappen. Sedler brukes også mye til småbetaling som ikke er skattepliktig. Jeg har loven på min side om jeg betaler noen ungdommer 500 eller 1000 kroner hver for å male eller gjøre annet forefallende arbeid for meg. For ordens skyld: det heter svarte penger I EU har de jo opp til 1000-euro-sedler, og hvor ofte tror du de blir brukt? Jeg har sett tre stykker i hele mitt liv liksom... Greit nok, men det faktum at de faktisk HAR så store sedler i EU (hvor de fleste landene er en god del fattigere enn Norge) burde jo bety at det også må gå an å fortsette med 1000-lapper i Norge. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Hvorvidt landene er fattige eller rike har da ingenting med seddelstørrelsen å gjøre?! Du kan betale opp til to tusen som en vennetjeneste, så vidt jeg husker. En gang i året. Men 25 000 er sort som pokker. Du over der, min farmor skulle ta ut penger hos DnB i Sandvika. Der fikk hun beskjed om at beløp over ti tusen måtte bestilles. Riktignok sa de hos Handelsbanken, pappas bank, at du kunne få ut 50 000 i cash. Pappa ble litt fornærmet når betjenningen forslo at vi skulle betale en bil i cash, så vi fikk det svaret. Lenke til kommentar
chil Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 men heregud da, når de skal handle dop.. om de betaler med 100 tusen lapper. Eller med 200 500 lapper spiller da ingen rolle for dem.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 men heregud da, når de skal handle dop.. om de betaler med 100 tusen lapper. Eller med 200 500 lapper spiller da ingen rolle for dem.. En koffert blir til to, to blir til fire, fire blir til åtte. Lenke til kommentar
chil Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 hvem i norge handler dop med 8 kofforter med penge? for å si det sånn. tviler på at disse folka sliter med å betale for 4 ekstra kofforter.. nei alså ser poengen.. men jeg tror ikke virkningen vil bli stor Lenke til kommentar
Decline Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 olsen da, ikke vær så naiv Bankkort er flott osv. Jeg ser ikke helt problemet - skal man slutte å bruke bankkort fordi banken naturlig nok har oversikt? Tror neppe Banken tar ekstra gebyr eller rapporterer deg inn til Politiets overvåkningstjeneste om du gir 2000 kroner til AKP liksom. Det sitter vanlige folk bak maskinene. Da kan man heller spekulere i faktumet at Bankene (og private eiere på toppen) faktisk tjener rått på at vi må bruke kort for å få tilgang til våre egne penger. Men det er igjen en annen sak. For min del kan tusenlappen godt fjernes. Jeg merker neppe noe fra eller til ettersom jeg allerede mangler tusenlapper. Men som det har blitt nevnt før kan dette skape problemer på andre områder. Derfor bør man undersøke dette nøye, hvem har mest bruk for tusenlappene i samfunnet. Man kan ikke ofre FOR mye for at kriminelle skal få mer å bære på etter å ha ranet banken. Det blir bare kortsiktig og dumt. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 men heregud da, når de skal handle dop.. om de betaler med 100 tusen lapper. Eller med 200 500 lapper spiller da ingen rolle for dem.. En koffert blir til to, to blir til fire, fire blir til åtte. Og om man går over til kun 50 øringer blir det et helt billass... Men alvorlig talt: Tror du virkelig kriminelle går rundt omkring med kofferter med penger hele dagen, og om man fjerner den største seddelen så blir det dobbelt så tungt å være kriminell? om det blir dobbelt så mange kofferter tror jeg ikke det fører til en altfor stor ulempe for kriminelle. Forøvrig blir lommeboken vår tykkerere og mer synlig for kriminelle også. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jobber i matbutikk...FÅ VEKK TUSENLAPPEN! Max irriterende når det kommer folk som kjøper en pose boller, to Bugg og betaler med en tusenlapp. Hvertfall når det er tre av dem etterhverandre. Vi har ikke så mye penger i kassa, skjønn det a! Brenn tusenlappene og trykk opp hundrelapper i stedet. Langt mer praktisk for vanlige folk, og pr. i dag er det bortimot klin umulig å finne en minibank som gir ut hundrelapper. Konsekvensen er at ingen HAR hundrelapper, og tyr til oss i matbutikken i stedet. Så har ikke vi heller, og når alle skal betale småhandelen sin med en tohundring, da går det hardt utover femtilappene, osv osv.. Moral: betal med kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå