Gå til innhold

VG: Tusenlappen fjernes?

Anbefalte innlegg

Bah!

Det er da ingenting som er så tilfredsstillende som å ha en 4-5 store lapper i lommeboken liggende klar til å bli sløst vekk på ufornuftige ting.

Bruker sjelden kort, jeg liker følelsen av hard cash... (gebyrfritt er det også)

må nesten si meg enig :)

ingenting er så kult som å peise en neve med høvdinger i handa på en ainna! :thumbup: (som man har kjøpt noe av da :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Bare kriminelle trenger tusenlappen

Jeg synes tanken først hørtes komisk ut, men i realiteten kan dette være en god idé.

Da Eurolandene konverterte til Euro gikk forbruket i landene merkbart opp fordi det folk hadde av penger uten ligningsmyndighetenes samtykke måtte brukes opp for ikke å bli verdiløse. Jeg ser hensikten av å gjøre noe det samme i Norge, men ser ikke helt hva slags problemer man avskaffer ved å ta 1000-lappen ut av sirkulasjon.

Lenke til kommentar

Jeg ser hensikten av å gjøre noe det samme i Norge, men ser ikke helt hva slags problemer man avskaffer ved å ta 1000-lappen ut av sirkulasjon.

Vel, som andre har påpeika, det er ganske upraktisk å måtte gå med store summar i 100-lappar og 200-lappar. Ved å fjerne tusenlappen gjer ein det litt meir upraktisk å betale store summar kontant.

For det er ikkje så veldig mange som har behov for å betale store summar kontant lengre. Ved bilkjøp blir ofte bankremisser eller direktefinansiering benytta, og liknande.

Det man oppnår ved dette er i hovedsak at dei kriminelle, som til dømes narkotikahaiar og slikt blir myke betre trimma, for dei må bære mykje tyngre til handelen sin. :)

Dessutan får politiet litt betre tid på seg til å aksjonere når storhaien må stå og telle opp eit par millionar i små valørar i staden for å blafre gjennom nokre bunkar med tusenlappar! :)

Endret av Junior19
Lenke til kommentar
Kontanter er utdatert

Ikke så lenge flere banker fortsatt opererer med gebyr på betaling med kort.

Jeg går heller ikke ut og drikker på bankkortet. Da har jeg alltid med cash.

Men du tar i bruk mindre lapper.

Som regel. Men det var ikke pointet. Cash i seg selv har fortsatt en funksjon.

Lenke til kommentar

Tusenlapper er litt sært, men kriminelle ser neppe noe poeng i å bruke det, ettersom de er såpass sjeldne at du blir husket om du betaler med tusenlapper.

Personlig er jeg blitt mobbet av kamerater når jeg har betalt 800 kroner i "brukte hundrelapper" - hvilket i mitt miljø ses på som mindre stuerent...

Selv kunne jeg tenke meg seddelverdier á 10 og 20 kroner, i tillegg til dagens. Det er få ting jeg hater så høyt som mynter. Bærumstieren gjør meg ingenting om forsvinner, men hadde vært deilig om vi fikk sedler i stedet for tiere og tyvere..

Lenke til kommentar
Tusenlapper er litt sært, men kriminelle ser neppe noe poeng i å bruke det, ettersom de er såpass sjeldne at du blir husket om du betaler med tusenlapper.

Personlig er jeg blitt mobbet av kamerater når jeg har betalt 800 kroner i "brukte hundrelapper" - hvilket i mitt miljø ses på som mindre stuerent...

Selv kunne jeg tenke meg seddelverdier á 10 og 20 kroner, i tillegg til dagens. Det er få ting jeg hater så høyt som mynter. Bærumstieren gjør meg ingenting om forsvinner, men hadde vært deilig om vi fikk sedler i stedet for tiere og tyvere..

ulempen med 10 og 20 kronerssedler er jo at de vil måtte byttes ut nærmest konstant pga slitasje. Personlig kunne jeg tenkt meg en 50 kronersmynt men det kommer sikkert ikke på mange 10 år

Lenke til kommentar
Selv kunne jeg tenke meg seddelverdier á 10 og 20 kroner, i tillegg til dagens. Det er få ting jeg hater så høyt som mynter.

Er delvis enig :)

Kunne tenkt meg en seddel for 25 kr. Syns en tier i seddelform blir litt lite.

Dessuten er mynter aldri ett problem for dem med sparegris. :)

Har selv en krukke fra nille inneholdene noen tusen kroner i mynter.

Endret av Samene
Lenke til kommentar
Gjør det noe at de må byttes ut? Antar de er billigere å produsere også. Jeg rett og slett hater mynter!

Det er mye jobb å bytte dem ut og krever egentlig ganske mye resurser både til produksjon og selvsagt sikkerhet. Det er jo en av grunnene til at vi avskaffet 10 kronersseddelene for en stund siden. Levetiden til 50 lappen er begrenet til 2 måneder eller noe sånt og en 10 kroner seddel vil logisk nok ha enda lavere levetid.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan dette kan være et hardt slag mot organisert kriminalitet som Woxholt sier. De kriminelle må bruke større kofferter og bruke mer tid på å telle penger. Noe hardt slag kan det da umulig være?

Lenke til kommentar
Dobbelt så store koffereter, dobbelt så lang tid på å telle. I dag har ikke tusenlappen noe mer praktisk bruksområde enn for kriminelle og mennesker som vil ha penger liggende i safer.

Greit nok. Men et hardt slag?

Lenke til kommentar
Gjør det noe at de må byttes ut? Antar de er billigere å produsere også. Jeg rett og slett hater mynter!

Det er mye jobb å bytte dem ut og krever egentlig ganske mye resurser både til produksjon og selvsagt sikkerhet. Det er jo en av grunnene til at vi avskaffet 10 kronersseddelene for en stund siden. Levetiden til 50 lappen er begrenet til 2 måneder eller noe sånt og en 10 kroner seddel vil logisk nok ha enda lavere levetid.

Jeg hadde tilfeldigvis en gammel tikronerseddel liggende som jeg tok bilde av, for de som skulle lure på hvordan de så ut ;)

dsc005171ib.th.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...