shadow_ Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Hei! Jeg har en Acer TravelMate 803LCi som jeg ønsker å kjøre dualboot med WinXP og Debian på. Det jeg lurer på da er om noen har et godt råd til hvordan jeg bør partisjonere harddisken? Kapasiteten på denne er på 40GB, og jeg vet at jeg kommer til å bruke ca. 18 GB til Windows C:. Det jeg tenkte på er å legge Windows-partisjonen (NTFS) først på disken, deretter sette av tom plass til Debian, for så evt. å legge en liten NTFS partisjon på slutten av disken igjen. Høres det ut som en god plan, eller er det noen som har bedre forslag? Er også litt usikker på hvor mange partisjoner jeg trenger å oprette til Debian, så forslag mottas med takk Debian-installasjonen skal i hovedsak brukes til programmering (java, perl, c/c++, asm m.m.) i forbindelse med skole, samt generell "knoting" for å lære mer Linux Lurer også på om det er noen andre her som har kjørt Debian evt. annen Linux på Acer TM, og som kan fortelle i hvilken grad hardware'n i maskina fungerer under Linux. Tenker da på ting som Bluetooth, LAN, WLAN, Skjermkort (ATI Mobility Radeon 9000) og "musa" (Synaptics Pointing Device). Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Kanskje du kan lese litt her: http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch03s05.html.en Trenger du så mye som 18GB til Windows? Er det Windows du i hovedsak kommer til å bruke når du ikke programmerer? Hvis du ikke vet mye om Debian, kan du lese litt her [ http://linuxguiden.no/index.php/Debian ] for å få litt innsikt og en oversikt over andre guider o.l. Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Det er ikke sikkert jeg trenger fullt så mye som 18GB til C:, men jeg vil uansett ha mye plass på denne ettersom jeg kjører en del temmelig store programpakker (Office, Visual Studio .net, JBuilder, World of Warcraft osv) og i tillegg bruker denne til midlertidig lagring av bilder m.m. Et minimum til C: partisjonen er derfor 15 GB. Må ha litt plass til swap-fil også Jeg har en del erfaring når det gjelder å bruke Debian til praktiske ting, men når det gjelder selve instalasjonen er jeg mer uerfaren. Det er derfor jeg lurer på hvor mange partisjoner jeg trenger å definere. Holder det med "/home" og "/" , eller burde jeg med flere? Takk for svar Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Du trenger ikke mer en /home, / og swap. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Du trenger ikke mer en /home, / og swap. Hvilken fordel er det å ha /home på en egen partisjon på en laptop (mest sansynlig et énbruker-system)? Endret 26. august 2005 av dabear Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Hvilken fordel er det å ha /home på en egen partisjon på en laptop (mest sansynlig et énbruker-system)? hva er fordelene med å ha home på / ? Endret 26. august 2005 av olear Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Systemet er i høyeste grad et enbrukersystem ja, så funderte litt på om jeg egnetlig trenger "/home" ja.. Swap setter jeg i allefall til 512 eller 768 MB. Har 512 MB RAM fra før, så tviler på at jeg trenger noe mer enn det til min bruk.. Men er det noen andre her som har erfaring med Linux på Acer TravelMate? Er litt spent på om hva av maskinvare jeg får til å fungere uten alt for mye dilldall.. Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Skjermkortet vil fungere, nettverkskortet vil nok fungere, touchpaden vil fungere. Når det gjelder trådløst så må du oppgi mer info (brikkesett og/eller produsent). Har ingen erfaring med bluetooth. Endret 26. august 2005 av olear Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Skjermkortet vil fungere, nettverkskortet vil nok fungere, touchpaden vil fungere. Når det gjelder trådløst så må du oppgi mer info. Har ingen erfaring med bluetooth. Høres lovende ut! WLAN og BT er ikke det mest kritiske for meg uansett.. Får vel se om jeg får tid til å se på det senere i kveld en gang. Må bare huske å ta backup av ymse saker og ting først.. Klarer alltid å glemme av ett eller annet Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Fant denne: http://gentoo-wiki.com/Gentoo_Acer_Travelmate_803LCi_Manual Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 26. august 2005 Forfatter Del Skrevet 26. august 2005 Fant denne: http://gentoo-wiki.com/Gentoo_Acer_Travelmate_803LCi_Manual Aah! Takk! Dagens helt! Der var det _MYE_ informasjon jeg kan kose meg med Lenke til kommentar
zyp Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 (endret) Hvilken fordel er det å ha /home på en egen partisjon på en laptop (mest sansynlig et énbruker-system)? hva er fordelene med å ha home på / ? Ulempen med å dele ting opp i partisjoner er faren for å ubalansere dem, slik at mens man fyller opp en partisjon så står en annen tom, det unngår man ved å ha alt på en partisjon. Selv foretrekker jeg heller å bruke LVM fordi da kan jeg variere partisjonsstørrelse etter behov. Partisjonene mine har vanligvis under 1 GiB ledig plass, og om jeg trenger mer plass på en så har jeg uallokert plass jeg kan ta av. For å øke størrelsen til en partisjon kjører jeg lvextend -L+1G /dev/sata/foo; resize_reiserfs /dev/sata/foo. Det går på et sekund eller to, og så er partisjonen 1 GiB større, uten å avmontere engang. Krymping er ikke like enkelt (men langt fra vanskelig), for da må dem først avmonteres. Data som ligger på delen som skal krympes må flyttes, så det tar naturlig nok litt tid. Endret 26. august 2005 av zyp Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Man bør ha home på egen partisjon enkelt og greit fordi at hvis han en gang vil installere en annen distro, skal han slippe alt som har med overføring av filer å gjøre... Jeg har prøvd BT på tre maskiner, og alle har fungert bra! Samme med wlan, pleier å ordne seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå